• Anonym (Patetisk och misslyckad)

Jag blev för nervös under jobbintervjun = Fick inte jobbet

Hej,

Sedan april har jag aktivt sökt jobb utan framgång. Trots min erfarenhet som tidigare kafébiträde har jag inte blivit kallad till några intervjuer, trots flera ansökningar för kaférelaterade jobb och andra branscher som restaurang, städ, och tågvärd. Jag har också skickat in spontanansökningar, men responsen har varit begränsad till standardmeddelanden som "Tack för visat intresse."

Min ekonomiska situation försämras snabbt, och trots att jag skickade in mina kontoutdrag till Försörjningsstöd, gjorde de en felaktig bedömning av min ekonomiska situation, vilket har lämnat mig med bara några hundra kronor på banken och utan försörjningsstöd. Jag står ensam utan familj eller släkt och riskerar att hamna på gatan.

Nyligen deltog jag i en intervju för en restaurang/krog, där nervositet över min ekonomiska situation ledde till en "blackout" när jag blev frågad "Vem är du?" Jag förlorade fokus och började svara om mina aktiviteter som välkomstvärd och styrelsemedlem för bordtennisverksamheten. Tyvärr sökte de för närvarande endast erfarna servitörer och servitriser, vilket jag inte är.

Nu funderar jag på att skicka ett mejl till intervjuaren för att förklara min situation och erbjuda mig att arbeta för en lägre timlön eller utföra andra uppgifter på restaurangen. Jag är medveten om rådet att inte verka desperat, men jag känner att jag måste förklara min situation för att möjligen öppna upp för andra möjligheter.

Jag inser nu att jag försummade att nämna mina goda referenser från min tidigare arbetsplats och en stamgäst som erbjöd sig som referens. Mitt mål är att rätta till misstaget och visa min genuina önskan att arbeta där.

Min ekonomiska situation är akut.

• Svar på tråden Jag blev för nervös under jobbintervjun = Fick inte jobbet
  • Anonym (k)
    Anonym (Patetisk och misslyckad) skrev 2023-11-18 10:59:11 följande:
    Det är det jag gjorde. De ansåg att jag hade ''överskott''. Av någon anledning. Jag ansökte just denna månad. Men eftersom det blev överskott förra månaden, så är det såhär denna månad också. Det är knepigt och förvirrade.

Men så ligger läget till.
    Med tanke på att din senaste tråd var minst 1-2 veckor sedan kan du inte ha sökt nu då den var nekad sa du då. Nästa månads räkningar behöver ju komma innan. Även om du hade haft 6000 kr nu är det inte en tillräcklig summa som de ska anse täcka dina grundläggande räkningar och mat.
  • Anonym (Helpful)

Sök på "norm 2023 försörjningsstöd". Då ser du vad du har rätt till i bidrag för dina personliga kostnader och hushållskostnader. Lägg sen till hyran/elräkningen på den summan. Sen tar du det gånger tre (eller hur många månader din biståndshandläggare nu räknar bakåt). Jämför det med hur mycket pengar du haft/fått in under dessa månader.

Har du fått in mer pengar än normen så har handläggaren gjort rätt i sin bedömning. Har du haft lika mycket eller mindre så ska du överklaga beslutet och kommer att få rätt. Krångligare är det inte, det bör du kunna räkna ut på typ en kvart. Så gör det. Finns handläggare som begår tjänstefel.

• Anonym (M)

Men då får du väl göra en helt ny ansökan nu när du har betalt dina (nödvändiga) räkningar.

• Anonym (M)

när det behöver du betala räkningar nästa gång? Och hur mycket är de på?

• Brax

Det kommer säkert ordna sig så småningom. Du kanske kan överväga någon utbildning? Kriminalvården söker mycket om du kan tänka dig det.

• Wildmane
    Anonym (Patetisk och misslyckad) skrev 2023-11-17 11:13:46 följande:
    Jag blev för nervös under jobbintervjun = Fick inte jobbet
    Läste ditt användarnamn och bara där vet man vad ditt problem är. 

Okej du blev nervös. Och? 

Du är förmodligen inte van med att söka jobb.. Eller har mycket förväntningar och förhoppningar på dig själv om hur det måste gå. Båda dessa saker kan leda till att det blir en lite stressig period då.. 

Varför kallar du dig för patetisk och misslyckad över något sånt? Att vara nervös inför nya grejer är en helt normal reaktion. Målet är att bli så van med det, att nervositeten finns där i bakrunden, men att man har sådan erfarenhet av sådana situationer att man klarar av att göra det utan några problem endå.

Varenda förlust måste vara en vinst i din bok. För det är inte ett misslyckande utan det är en lärdom. Dessutom fungerar människor så att man lär sig mer av en förlust. 

Problemet blir när någon tänker om sig själv att man måste göra allting helt perfekt på en gång. Varför tror man det då? Jo, därför att man kanske tror att alla andra fungerar ju liksom så. Fast det är inte hela sanningen, då tex fotbollsproffs missat 10 000 skott, innan dom redigerade sitt eget beteende såpass  mycket att bollen nästan automatiskt bara åker in i mål. Kan nästan göra det med helt förbundna ögon. 

Så det är rätt orimligt att tro att man ska klara av att sätta alla mål, om det är första gången man ens prövat att sparka på en boll.

Nu kan du fundera på vad det är som gjorde dig såpass nervös, och så kan du fixa det till nästa gång. 
    Saker som kan ha gjort dig nervös är sånt som att du inte hade sovit ordentligt, eller kanske inte hade ätit något? Eller att du är obekväm med att prata framför folk. 

Då är din nästa träning att börja kalibrera sånt. 

Och anledningen till att du inte fick jobbet kan ju vara att det kanske gick till chefens släkting eller son? Då är det bara att söka vidare, för det där är någonting man inte kan göra såvärst mycket åt. 
  • Anonym (Hubbla)

Jag hade även ett överskott när jag ansökte om ekonomiskt bistånd, fick söka varje månad tills jag fick det. Så får man göra, tills man blir berättigad ekonomiskt bistånd.

Anonym (Hubbla) skrev 2023-11-28 01:57:23 följande:

Jag hade även ett överskott när jag ansökte om ekonomiskt bistånd, fick söka varje månad tills jag fick det. Så får man göra, tills man blir berättigad ekonomiskt bistånd.

I det här fallet kan det ha blivit fel.

Jag träffade en verksamhet/förening som kallade sig för Samverkningsteamet. Som tur så skulle Samverkningsteamet tydligen sluta och vem som skulle ersätta det verksamheten, vet jag inte, men jag fick träffa dessa och fick ''bonus''.

D.v.s ingen återuppföljningsmöte, utan man tog allt på en gång och jag fick hjälp i princip omgående. T.ex så jobbade de hårt på plats och noterade i mina papper att beräkningen kan ha blivit fel i Oktober månad och därför blev beräkningen i November månaden fel. Och då fick jag rekomendationen att överklaga och bekräftelse att i första hand kommer överklagandet till handläggaren och därefter om man vill överklaga ytterligare. Liksom, att första överklagandet går till handläggare på Försörjningsstöd, så denne kollar noga om det blev fel. Därefter om man fortfarande anser att det är fel, så kan man överklaga igen och då går överklagandet till Förvaltningsrätten.

Så det är inte konstigt att jag fick under hundralappen.

Jag fick rekomendation om olika saker vad jag kunde göra.

De var väldigt empatiska. Det var en mycket gott möte, men insativ, så precis mot slutet av möte så blev jag så slut. Men det var mycket bra över deras bemötande gentemot mig. Jag trodde det skulle bli hård och oempatiskt möte. Men det blev helt tvärtom mot mina förväntningar.
  • Anonym (N)
    Anonym (Patetisk och misslyckad) skrev 2023-11-28 09:06:11 följande:
    I det här fallet kan det ha blivit fel.

Jag träffade en verksamhet/förening som kallade sig för Samverkningsteamet. Som tur så skulle Samverkningsteamet tydligen sluta och vem som skulle ersätta det verksamheten, vet jag inte, men jag fick träffa dessa och fick ''bonus''.

D.v.s ingen återuppföljningsmöte, utan man tog allt på en gång och jag fick hjälp i princip omgående. T.ex så jobbade de hårt på plats och noterade i mina papper att beräkningen kan ha blivit fel i Oktober månad och därför blev beräkningen i November månaden fel. Och då fick jag rekomendationen att överklaga och bekräftelse att i första hand kommer överklagandet till handläggaren och därefter om man vill överklaga ytterligare. Liksom, att första överklagandet går till handläggare på Försörjningsstöd, så denne kollar noga om det blev fel. Därefter om man fortfarande anser att det är fel, så kan man överklaga igen och då går överklagandet till Förvaltningsrätten.

Så det är inte konstigt att jag fick under hundralappen.

Jag fick rekomendation om olika saker vad jag kunde göra.

De var väldigt empatiska. Det var en mycket gott möte, men insativ, så precis mot slutet av möte så blev jag så slut. Men det var mycket bra över deras bemötande gentemot mig. Jag trodde det skulle bli hård och oempatiskt möte. Men det blev helt tvärtom mot mina förväntningar.
    Vilket är samma råd du fått i tråden och i dina andra trådar.... 
    Anonym (N) skrev 2023-11-28 11:07:52 följande:
    Vilket är samma råd du fått i tråden och i dina andra trådar.... 
    Ja, jag har ju överklagat. Kan inte göra något annat, förutom att söka jobb och det gör jag också med, förstås.
Svar på tråden Jag blev för nervös under jobbintervjun = Fick inte jobbet