• Snöbollsvit

    Ångrat barns namn 1 år + 10 mån

    Vi har ångrat sonens namn och vill byta till det förstahandsvalet vi hade under graviditeten. Jag har hela tiden känt att namnet han har nu känns så fel. Jag har under lång tid testat det andra namnet på honom och han lyssnar till det. 

    Min familj säger att det är alldeles försent för att byta och att jag borde lägga ner då han är döpt och går på förskolan. 


    Namnet han har nu är ett vanligt namn men jag har ångrat mig och det är fel namn för vårt barn. Tänker skylla på hormonerna. 
    Jag kommer gå i resten av mitt liv och ångra mig, tänker dagligen på det andra namnet. 


     


    Om jag byter så tänker jag behålla hans nuvarande namn som andranamn men frågan är om jag vågar ta steget. Är så rädd för vad folk ska tycka Och för vad förskolan ska säga.


    Har tänkt på detta alldeles för länge att det bara ger mig ångest nu. Önskar jag hade bytt från första stund då jag kände att det va fel.


     

  • Svar på tråden Ångrat barns namn 1 år + 10 mån
  • Anonym (Ullakulla)

    Inte för sent än han är liten. Gå på din magkänsla 

  • FruTe

    Åh om det inte känns rätt så självklart ska ni byta. Det är inte för sent! Och bry dig inte om vad andra tycker.

  • Anonym (L)

    Bara att byta. Har kompisar som bytt senare än så på sina barn.😊

  • Anonym (Hm)

    Äsch!! Han är ju pytteliten fortfarande. Passa på att byt nu!! Värre att byta i skolålder och absolut INGEN kompis säger det nya namnet. 😅

  • Anonym (feber)

    Är lite i samma sits som du och fattar precis hur du känner. Det jag tycker är värst är att droppa bomben för närstående för det känns som att man gör dem  besvikna och kommer ta ett tag att vänja om. Känner du likadant? Men jag tänker långsiktigt, och det viktigaste är att det känns rätt för dig som mamma! Har det gått så lång tid och du fortfarande känner ångest över namnet så kommer det nog inte att släppa. Byt, det ordnar sig!

  • Agda90

    Min väninna var en bra bit över 20 när hon bytte namn. Hon började använda till andra namn som tilltalsnamn istället för hon avskydde sitt gamla namn. 

    Så byt du!

    Att han är döpt spelar ingen roll. 

  • Anonym (Utter)

    Hur ska du förklara för honom att ni helt plötsligt börjar kalla honom något annat? Han vet ju själv vad han heter, förmodligen sedan över ett år tillbaka. 

  • Snöbollsvit
    Anonym (Utter) skrev 2023-11-17 19:08:48 följande:

    Hur ska du förklara för honom att ni helt plötsligt börjar kalla honom något annat? Han vet ju själv vad han heter, förmodligen sedan över ett år tillbaka. 


    Jag vet inte hur vi ska förklara det. Det är ju det som känns jobbigt, att det känns fel mot honom på något sätt. 

    Utöver detta så känns det jobbigt över vad kompisar och bekanta kommer säga bakom ryggen på en. Familj kan man ändå diskutera med men inte bekanta. 


    Känns som att alla kommer dumförklara oss. 


    Sen vet jag Inte hur jag kommer att känna när jag väl har tagit steget till att byta. Kommer jag att ångra bytet? för när bytet väl är gjort så finns det ingen återvändo. Men å andra sidan så kan det inte kännas värre än vad det gör idag och gjort under 1 år och 10 månader. 

  • Anonym (Utter)
    Snöbollsvit skrev 2023-11-19 18:10:17 följande:

    Jag vet inte hur vi ska förklara det. Det är ju det som känns jobbigt, att det känns fel mot honom på något sätt. 

    Utöver detta så känns det jobbigt över vad kompisar och bekanta kommer säga bakom ryggen på en. Familj kan man ändå diskutera med men inte bekanta. 


    Känns som att alla kommer dumförklara oss. 


    Sen vet jag Inte hur jag kommer att känna när jag väl har tagit steget till att byta. Kommer jag att ångra bytet? för när bytet väl är gjort så finns det ingen återvändo. Men å andra sidan så kan det inte kännas värre än vad det gör idag och gjort under 1 år och 10 månader. 


    Att folk pratar får du nog stå ut med. (Jag tolkar din text som att det inte finns ngn annan förälder än du.) 

    Fundera på för vems skull du vill göra bytet. 
  • Snöbollsvit
    Anonym (Utter) skrev 2023-11-19 18:23:46 följande:
    Att folk pratar får du nog stå ut med. (Jag tolkar din text som att det inte finns ngn annan förälder än du.) 

    Fundera på för vems skull du vill göra bytet. 

    Jo vi är två. Han orkar väl Inge längre och vill att det ska kännas bra så han har gått med på att byta om det känns bra för mig. Det spelar inte roll för honom säger han. 

  • Anonym (feber)

    Tänk när han blir större och han börjar ställa frågor kring sitt namn. Då vill du ju kunna säga, jo för jag tyckte det var helt rätt på dig och inte tänka, du skulle bara veta vilken ångest mamma haft kring ditt namn.

    Så byt, tycker jag! Bry dig inte om vad andra tänker, om ett tag kommer det nya namnet vara det mest självklara för alla. Det är bara en fråga om tid. 

  • Anonym (två namn)

    Mitt barn har två namn, alltså ett tilltals och ett andranamn. Vissa i släkten använder bara hennes andranamn och det funkar. Min kille använder sitt tilltalsnamn med kompisar, och sitt andranamn i jobbet. Har många (latinamerikanska) vänner som använder olika förnamn i olika situationer. Det går så bra så. Så byt du, jättebra om namnet han har nu kan vara andranamn! 

  • Cathariiina

    För att kunna svara på det här, känns det som att man behöver veta vad han heter och vilket namn du vill byta till... Det ÄR sent att byta tycker jag, men det är klart att du ska göra det om han heter Jöns-Ziggy och då tänker döpa honom om honom till Johan! :)

  • Snöbollsvit
    Cathariiina skrev 2023-11-26 19:32:00 följande:

    För att kunna svara på det här, känns det som att man behöver veta vad han heter och vilket namn du vill byta till... Det ÄR sent att byta tycker jag, men det är klart att du ska göra det om han heter Jöns-Ziggy och då tänker döpa honom om honom till Johan! :)


    Haha han har ett helt vanligt normalt namn idag, inget påhittat :) 
  • Snöbollsvit
    husdjursdisco skrev 2023-12-08 18:13:21 följande:

    Hur går det med bytet? Förstår att det är en jobbig process, går själv igenom det så vill höra hur det har landat?


    Det går inte bra, jag vågar inte ta steget. Varje gång jag känner mig redo att skriva på namnblanketten för att skicka in till skatteverket så tvekar jag. Känns som att jag byter min sons identitet genom ett byte. Är så feg 

    hur gammalt är ditt barn? 
  • husdjursdisco

    Jag fattar, men reagerar han på sitt namn? Mitt barn är 10 månader och reagerar  inte alls på sitt namn, vilket så klart underlättar bytet.

    Har du kallat honom för det nya namnet, och känns det bättre att säga än det ni valde? Ibland kan ju ett namn kännas bra i skrift men att säga det är något  annat, är min erfarenhet i alla fall.

  • Snöbollsvit
    husdjursdisco skrev 2023-12-08 23:35:15 följande:

    Jag fattar, men reagerar han på sitt namn? Mitt barn är 10 månader och reagerar  inte alls på sitt namn, vilket så klart underlättar bytet.

    Har du kallat honom för det nya namnet, och känns det bättre att säga än det ni valde? Ibland kan ju ett namn kännas bra i skrift men att säga det är något  annat, är min erfarenhet i alla fall.


    Han reagerar på sitt namn. Han reagerar också på det andra namnet som jag har velat byta till, då jag har ?testat? det så pass länge. Så han lyssnar till båda. 


    Hur känns det för dig? Kommer du att byta? 

  • husdjursdisco
    Snöbollsvit skrev 2023-12-10 12:22:38 följande:

    Han reagerar på sitt namn. Han reagerar också på det andra namnet som jag har velat byta till, då jag har ?testat? det så pass länge. Så han lyssnar till båda. 


    Hur känns det för dig? Kommer du att byta? 


    Ja, vi har skickat in papperet. Det känns fantastiskt bra! Är det fortsatt motigt för dig? Har du pratat med några om det och vad har du fått för respons?
Svar på tråden Ångrat barns namn 1 år + 10 mån