• nihilo

    Psykologist arbete om moraliska attityder

    Hej,


    Vi är två studenter på Göteborgs universitets psykologiska institution som nu håller på att arbeta på en kandidatuppsats inom psykologi. För detta så behöver vi deltagare till en enkätundersökning så vi hade uppskattat jättemycket om någon här hade varit villig att delta. Enkäten handlar om moraliska attityder och brukar ta cirka 5 min att besvara, all data i enkäten behandlas också helt anonymt.



    Här är en länk till enkäten: https://samgu.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_cNlGzuIBLswekIe


    Tack så mycket på förhand,


    //Albin och Azur

  • Svar på tråden Psykologist arbete om moraliska attityder
  • Anonym (e)

    Nej, det där håller inte varken i univärlden eller här.

  • nihilo
    Anonym (e) skrev 2023-11-14 19:03:37 följande:

    Nej, det där håller inte varken i univärlden eller här.


    Hur menar du? Det hela är ju för en kandidatuppsats så det inte direkt som att studien uppnå "forsknings kvalité". Men har du feedback får du gärna ge den inför framtida arbeten
  • Anonym (Frågorna)
    nihilo skrev 2023-11-14 19:16:13 följande:
    Hur menar du? Det hela är ju för en kandidatuppsats så det inte direkt som att studien uppnå "forsknings kvalité". Men har du feedback får du gärna ge den inför framtida arbeten
    Extremt märkliga och tvetydiga frågor.

    Gör om gör rätt.

    T e.x. kan grym tolkas på många olika sätt. 
  • nihilo
    Anonym (Frågorna) skrev 2023-11-14 19:26:53 följande:
    Extremt märkliga och tvetydiga frågor.

    Gör om gör rätt.

    T e.x. kan grym tolkas på många olika sätt. 
    Det finns klart vissa problem inom mätskalorna vi använder, men det har alla blivit validerade i tidigare forskning. Det hade givetvis gått att arbeta mer med skalorna men för just en kandidat så hade varit ett för stort projekt att försöka förbättra tidigare validerade mätskalor.
  • Anonym (...)

    NI kan ju inte ens skriva rätt i rubriken på det här inlägget, så klart man misstror det hela då.
    Sedan är det en c-uppsats, vilket är rätt hög nivå ändå. Studenter får information om hur de ska förhålla sig etiskt exempelvis. Det duger då inte att bara skriva att det är en c-uppsats, utan kontaktuppgifter till er eller handledare. 

  • Anonym (...)

    Dessutom blir nog resultaten rätt missvisande när man måste välja en siffra i varje svar. Jag tex, har inte koll på vilka straff olika brott brukar få, så jag kan inte svara ens om jag ville. Om jag då väljer en mittensiffra bara för att man måste, så blir det ett felaktigt resultat, eftersom mitt riktiga val hade varit "jag vet inte", men det finns inte med. 
    Om vi leker med tanken att folk som är som jag, ändå svarar och drar till med siffror, så får ni in en del resultat som är missvisande. 

Svar på tråden Psykologist arbete om moraliska attityder