• Anonym (Hjälp!)

Hur öka vikten på tonåring

Jag har en son med adhd som också har tendenser till selektiv ätstörning och äter medicin som gör att han tappar aptiten på dagtid. Han får specialkost i skolan men äter dåligt av den.

Hemma äter han alltid okej frukost och kvällsfika men middagen är lite varierad. Han glömmer att han ska äta mellanmål trots att vi pratat om det massor. Han tar ofta med sig proteinbar till skolan men glömmer nästan lika ofta att äta den. Vi har testat näringsdrycker från dietist men de kräks han nästan av.

Nu har det varit en kontroll och han har växt över en dm på ett år men gått ned ett kilo. Vi måste få in mer energi i hans mat! Jag har satt upp en påminnelselapp på dörren till hans rum om mellanmål. Ska köpa hem storpack med jordnötter och börja klicka smör på potatis och pasta. 

Vad mer kan vi göra? Jag kan ju inte tvinga honom att äta och är försiktig med att tjata för jag är rädd att det slår bakut. Han är själv väldigt medveten om att det är problematiskt att han inte går upp i vikt och han vill inte vara så smal som han är. Men har man inte aptit eller om man får kväljningar av viss mat så är det ju svårt.

Alla tips mottages tacksamt!!!

• Svar på tråden Hur öka vikten på tonåring
  • Anonym (Fia)

Hur många av er som svarat har faktiskt ätit adhd medicin? 

De allra flesta tipsen på energirik mat kan jag absolut inte få ner de dagar jag tar min. Nu är jag både vuxen och ganska tjock så det är ingen fara på samma sätt som en växande tonåring med hög förbränning. 
    (att jag är tjock är ju inte så relevant i sig, men för att påpeka att jag inte hör till de som normalt sett har problem med aptiten eller att hålla uppe vikten). 

Den effekten en del av de här medicinerna har på aptiten ibland är svårt att greppa om man inte provat (nu är ju alla olika känsliga dessutom, men ändå). En tugga av en macka och det känns som du ska kräkas om du försöker äta mer av den är inte ovanligt. Nu skulle det hälsomässigt inte göra något för mig om jag fastade de dagarna om det inte vore för att då blir det kraftig huvudvärk och illamående vilket inte gör att det går så bra att jobba, så måste ändå få i mig lite under dagarna jag tar den. Så vad som fungerar för mig. 

Det viktigaste är att jag lyckas äta något innan effekten av medicinen börjar, men det låter som han ändå äter frukost? Gör jag inte det så blir det dessutom ett illamående som gör det ytterligare svårare att äta. Sedan behöver jag helst småäta lite hela dagen, annars blir det inte något förrän medicinen börjar gå ur framåt kvällen. Det som har störst chanser att gå ner är socker, flytande kalorier och knapriga saker, fett och för mycket protein tenderar att ta stopp. Man kan argumentera hur mycket som helst om att det inte är nyttigt att äta socker, men har man problem att få i sig tillräckligt med kalorier så att man inte klarar av att hålla uppe vikten när man växer så är det betydligt bättre än inget. Ibland argumenteras det att man "förstör aptiten" om man äter godis eller liknande, men just här upplever jag att den normala funktionen med aptiten sätts ur spel av medicinerna, man blir alltså aldrig hungrig även om man inte äter något - det går alltså inte att "vänta ut aptiten" så länge medicinen är i effekt, det blir bara ett extra illamående som gör det än svårare att äta. 

Så saker som går ner för det mesta: nyponsoppa/blåbärssoppa/juice/saft, lättare/tunnare varianter av drickyoghurt/kvarg - absolut INTE grekisk yoghurt och tjocka smoothies med grädde eller avokado, det vänder direkt, ibland risifrutti, torkad frukt, ibland nötter, ibland chips, nutella b-ready och kinder cards finns alltid i skrivbordslådan på jobbet och funkar ibland. Ibland fungerar småkakor (INTE bullar och liknande!), någon gång frukt så länge det inte är banan eller liknande fetare sådana. 
    Sen middag kan jag senare äta de där energirika måltiderna som tipsas om ovan, men under dagen är det helt omöjligt. 

Vore det kanske möjligt att tänka lite olika på vad som strävas efter beroende på tiden på dagen? Ge upp lite att få ner större mängder "riktig mat" under dagen? Inse att det kan vara både avsaknad av aptit (så inte tänker på det) men även ren aversion när medicinen är i verkan? Om han inte är sådan som sömnen påverkas negativt av att äta sent kanske det går med både relativt sen middag och en extra måltid på kvällen?

Kunde verkligen inte ens föreställa mig den extrema påverkan på aptiten det skulle vara när jag började med sådan medicin i vuxen ålder (concerta för min del). Kan däremot verkligen förstå att amfetamin var utspritt som bantningsmedel förr. 

• Anonym (Hjälp!)
    Anonym (Fia) skrev 2023-11-13 14:40:18 följande:

Hur många av er som svarat har faktiskt ätit adhd medicin? 

De allra flesta tipsen på energirik mat kan jag absolut inte få ner de dagar jag tar min. Nu är jag både vuxen och ganska tjock så det är ingen fara på samma sätt som en växande tonåring med hög förbränning. 
    (att jag är tjock är ju inte så relevant i sig, men för att påpeka att jag inte hör till de som normalt sett har problem med aptiten eller att hålla uppe vikten). 

Den effekten en del av de här medicinerna har på aptiten ibland är svårt att greppa om man inte provat (nu är ju alla olika känsliga dessutom, men ändå). En tugga av en macka och det känns som du ska kräkas om du försöker äta mer av den är inte ovanligt. Nu skulle det hälsomässigt inte göra något för mig om jag fastade de dagarna om det inte vore för att då blir det kraftig huvudvärk och illamående vilket inte gör att det går så bra att jobba, så måste ändå få i mig lite under dagarna jag tar den. Så vad som fungerar för mig. 

Det viktigaste är att jag lyckas äta något innan effekten av medicinen börjar, men det låter som han ändå äter frukost? Gör jag inte det så blir det dessutom ett illamående som gör det ytterligare svårare att äta. Sedan behöver jag helst småäta lite hela dagen, annars blir det inte något förrän medicinen börjar gå ur framåt kvällen. Det som har störst chanser att gå ner är socker, flytande kalorier och knapriga saker, fett och för mycket protein tenderar att ta stopp. Man kan argumentera hur mycket som helst om att det inte är nyttigt att äta socker, men har man problem att få i sig tillräckligt med kalorier så att man inte klarar av att hålla uppe vikten när man växer så är det betydligt bättre än inget. Ibland argumenteras det att man "förstör aptiten" om man äter godis eller liknande, men just här upplever jag att den normala funktionen med aptiten sätts ur spel av medicinerna, man blir alltså aldrig hungrig även om man inte äter något - det går alltså inte att "vänta ut aptiten" så länge medicinen är i effekt, det blir bara ett extra illamående som gör det än svårare att äta. 

Så saker som går ner för det mesta: nyponsoppa/blåbärssoppa/juice/saft, lättare/tunnare varianter av drickyoghurt/kvarg - absolut INTE grekisk yoghurt och tjocka smoothies med grädde eller avokado, det vänder direkt, ibland risifrutti, torkad frukt, ibland nötter, ibland chips, nutella b-ready och kinder cards finns alltid i skrivbordslådan på jobbet och funkar ibland. Ibland fungerar småkakor (INTE bullar och liknande!), någon gång frukt så länge det inte är banan eller liknande fetare sådana. 
    Sen middag kan jag senare äta de där energirika måltiderna som tipsas om ovan, men under dagen är det helt omöjligt. 

Vore det kanske möjligt att tänka lite olika på vad som strävas efter beroende på tiden på dagen? Ge upp lite att få ner större mängder "riktig mat" under dagen? Inse att det kan vara både avsaknad av aptit (så inte tänker på det) men även ren aversion när medicinen är i verkan? Om han inte är sådan som sömnen påverkas negativt av att äta sent kanske det går med både relativt sen middag och en extra måltid på kvällen?

Kunde verkligen inte ens föreställa mig den extrema påverkan på aptiten det skulle vara när jag började med sådan medicin i vuxen ålder (concerta för min del). Kan däremot verkligen förstå att amfetamin var utspritt som bantningsmedel förr. 

Tack för en jättebra beskrivning av hur det kan vara. Han äter mycket riktigt en helt okej frukost. Sen har han dålig aptit under dagen, det märks tydligare för mig sen han började ta medicin på helgerna och, för att sedan få tillbaka lite aptit framåt middagstid. Mitt på dagen när medicinen verkar som mest är det svårt för honom att äta. Precis som du beskriver säger han att han ofta nästan kräks av skollunchen. 

Han äter ritalin som är ganska kortverkade så ofta har han i alla fall okej aptit till middag men då ska man hitta saker som funkar. Att feta upp den vanliga maten är svårt då hela familjen äter den maten och både jag och min sambo inte behöver lägga på oss mer trivselkilon än vi har. Plus att sonen helst äter ren mat utan sås. Så jag är främst ute efter tillägg till sonens kost.

Att ha lite olika saker framme i hans rum ska vi testa. 

• Anonym (E)
    Anonym (Qwa) skrev 2023-11-13 11:06:26 följande:
    Nejmen om ni inte bryr er om hans hälsa, eller att han ska ha energi till att klara skolan. Att kroppen ska fungera som det är meningen på han, då är det ju bara köpa pizza och hamburgare hela tiden. 

Lycka till.. 
    Ah, de allvetande som aldrig haft barn med liknande svårigheter eller själv behövt kämpa för att få i sig mat.
  • Anonym (Xrxk)

Hej TS,

Jag har en son utan diagnos men med otroligt selektivt ätande, och en dotter med diagnos som har Concerta.

Det som har funkat för oss är:

Vi serverar maten oftast enligt tacomodell, inget blandat, ingen sås. Barnen får själva plocka det dom vill ha. Vi ger ofta efterrätt som gräddglass, en munk, nyponsoppa med vispgrädde etc.

Har alltid en matlåda med amerikanska pannkakor eller vanliga dom är gjorda på ren vispgrädde, ägg, mjölk och vaniljsocker. Då kan dottern som är lite äldre ta när hon kommer hem efter skolan eller till frukost. Har också alltid hemgjord smoothie, som jag varierar med ibland yoghurt och frukt, ibland med grädde som bas och mango, banan och blåbär.

Dottern äter gärna på kvällen då aptiten är tillbaka och vill då gärna ha en till riktig middag, så så får hon välja en låda ur frysen med matrester vi sparat. Så kan det faktiskt slinka ner korvstroganoff eller kyckling med currysås. En av få rätter båda barnen äter som är med sås. Så gör jag två såser, den ena med gräddsås och den andra vanlig till oss vuxna.

Har bara Bregott hemma, brer tjocka lager på smörgåsen till yngsta men dottern gillar inte mycket smör. Ibland äter hon toast, brukar så använd smak och luktfri kokosolja som jag smörjer in bröden med och sen vanligt smör och ost. Blir ganska många kalorier och smakar som vanligt. 

Brukar också skicka med bars osv till skolan men precis som du erfar äta det sällan upp. Ett tag fick min dotter sitta i klassrummet med en kompis och äta lunch för att få lugn och ro. Då åt hon ganska bra, men ville inte göra det efter ett tag för hon fick kommentarer av andra.

Brukar köpa såna fruktklämmisar man ger till bebisar som barnen får börja med på morgonen för att få igång aptiten. Sonen älskar ölkorv och Salamichips, inte jättenyttigt men ibland när han inte har aptit för något annat får han det. Chips slinker alltid ner för båda, men det får de bara på helgen.

Jag har provat att låta dottern ha småsaker på rummet att äta när hon är sugen, men resultatet blev bara att hon inte åt av middagen.

• Tom Araya
    Anonym (D) skrev 2023-11-13 13:01:31 följande:
    Så du tycker de ska göra mat som du anser mättar sämre? Varför? 
    Mindre mättnad= oftare hungerkänslor= bättre aptit= får i sig mer mat.
  • Tom Araya

Har du provat att bara inkludera fullfettsingredienser i maten och som tillbehör?
    Standardmjölk, smör, grädde, den fetare creme fraichen, fet ost, olja mm...

Vad händer om du gör en macka och ställer fram som mellanmål, istället för att bara påminna honom?

Jag tror på att prova en massa olika mat och mellanmål och se vad som faller honom i smaken. Undvik tvång och tjat, utan han ska själv vilja äta.

• Anonym (testa)

Testa att helt enkelt låta honom äta en rejäl frukost med hög kaloritäthet när han har aptit på morgonen, skippa lunchen, skicka med en eller två hemgjorda energibarer som han kan knapra på när/om han vill på skolan, efter gympan eller så brukar "mina" vilja ha något, och sedan äta ordentligt med middag när han blir hungrig igen. 

Jag jobbar i skolan med barn med selektivt ätande och ibland får man lösa saker på andra sätt än att försöka få barnen/ungdomarna att äta 3-5 gånger om dagen. Ibland är det lättare att få ett barn att äta 1000 kcal 2 gånger om dagen än, som många gör, äta 200 kcal till frukost, 900 till lunch och 800 till middag.

• Anonym (Aktivitet)

Hur har han det med fysisk aktivitet? Det kan kanske få igång aptiten så han blir mer hungrig och äter mer vid de större målen?

• Anonym (Lova)

Använder han påminnelser i mobilen för att själv komma ihåg sina mellanmål? Tror det är viktigt att han inte förlitar sig på att du påminner utan tar ansvar själv.(han verkar ju ha viss motivation). Har han provat andra Adhd-läkemedel? Annars kan det vara värt att byta.
    Lita på vad ni vet om vad han kan äta utifrån sin ätselektivitet, och hans dietist. Det finns så mycket folk som tycker en massa utan att ha en aning om vad det innebär att ha barn med sådana problem. om det finns någon typ av näringsdryck han får i sig så kanske ni kan få det utskrivet?

• Anonym (Vet)
    Anonym (Qwa) skrev 2023-11-13 12:31:15 följande:
    Tycker det låter som att det är viktigare för er att bara få i han fett så att han går upp i vikt.
    Inte att äta så att han ska klara av skolan sedan också, så det är nog du som inte tänker så mycket längre.

Fast om ett barn har ett selektivt ätande är pizza och hamburgare bättre än ingen mat alls. Utan mat i magen lär han definitivt inte orka skolan. Du har nog ingen erfarenhet av vad selektivt ätande är. Jag tänker en dietist också borde veta vad hen pratar om. 

• Anonym (Vet)
    Anonym (Vet) skrev 2023-11-14 22:33:02 följande:

Fast om ett barn har ett selektivt ätande är pizza och hamburgare bättre än ingen mat alls. Utan mat i magen lär han definitivt inte orka skolan. Du har nog ingen erfarenhet av vad selektivt ätande är. Jag tänker en dietist också borde veta vad hen pratar om. 

Dessutom som tillägg gör ju ADHD medicinen som innehåller en liten dos  medicinsk amfetamin att man inte blir hungrig. Han, liksom andra barn jag känner till med ADHD, tycks glömma bort att äta. Jag är helt övertygad om att TS gör vad hon kan.
  • Anonym (Hjälp!)
    Anonym (testa) skrev 2023-11-14 21:46:25 följande:

Testa att helt enkelt låta honom äta en rejäl frukost med hög kaloritäthet när han har aptit på morgonen, skippa lunchen, skicka med en eller två hemgjorda energibarer som han kan knapra på när/om han vill på skolan, efter gympan eller så brukar "mina" vilja ha något, och sedan äta ordentligt med middag när han blir hungrig igen. 

Jag jobbar i skolan med barn med selektivt ätande och ibland får man lösa saker på andra sätt än att försöka få barnen/ungdomarna att äta 3-5 gånger om dagen. Ibland är det lättare att få ett barn att äta 1000 kcal 2 gånger om dagen än, som många gör, äta 200 kcal till frukost, 900 till lunch och 800 till middag.

Det är så han oftast gör. Fast glömmer äta bars även om de är med. Men eftersom det är en kombo av dålig aptit och selektivt ätande även när han har aptit är det en utmaning att alla dagar få ihop en rejäl middag. Självklart får han mackor eller köttbullar eller liknande om han inte gillar det som serveras men han kan liksom tappa lusten för att äta om det inte faller honom i smaken. 

Med en familj där de vuxna behöver tänka på vikten, en träningstokig gymnasieungdom som vräker i sig allt han får på tallriken och en liten tunnis som petar i maten är det inte lätt att få ihop gemensamma måltider. 

Det är därför jag främst varit ute efter tillägg till hans kost, snarare än att hitta sätt att han ska äta vid fasta måltider.

• Anonym (Hjälp!)
    Tom Araya skrev 2023-11-14 21:37:04 följande:

Har du provat att bara inkludera fullfettsingredienser i maten och som tillbehör?
    Standardmjölk, smör, grädde, den fetare creme fraichen, fet ost, olja mm...

Vad händer om du gör en macka och ställer fram som mellanmål, istället för att bara påminna honom?

Jag tror på att prova en massa olika mat och mellanmål och se vad som faller honom i smaken. Undvik tvång och tjat, utan han ska själv vilja äta.

Vi har inga lightprodukter här hemma. Han tycker dock inte om sås så där spelar det inte så stor roll. 

Jag är inte hemma när han kommer hem så jag kan inte fixa mellis åt honom, men vi får försöka bli bättre på att påminna, med lappar och sms. 

Tjat tror jag inte heller på. Han har ju varit svår med maten hela livet. Man lär sig fort vad som inte funkar. Sen kan man behöva lite inspiration till vad som kanske kan funka.

• Anonym (Lova)

Tycker han om våfflor?
    Färdig smet i kylskåpet och våffeljärnet framme när han kommer från skolan? Mitt ätselektiva barn äter dem utan något på eller möjligen med lite socker. Antar att han kanske inte gillar nutella?

• Anonym (Hjälp!)
    Anonym (Lova) skrev 2023-11-15 08:55:10 följande:

Tycker han om våfflor?
    Färdig smet i kylskåpet och våffeljärnet framme när han kommer från skolan? Mitt ätselektiva barn äter dem utan något på eller möjligen med lite socker. Antar att han kanske inte gillar nutella?

Bra tips. Han älskar våfflor - och nutella - och lönnsirap. Det är en ganska vanlig helglunch hos oss.

Förr fanns det frysta våfflor man körde i brödrosten. Men de kanske har försvunnit. 
  • EpicF
    Anonym (Hjälp!) skrev 2023-11-15 10:14:02 följande:
    Bra tips. Han älskar våfflor - och nutella - och lönnsirap. Det är en ganska vanlig helglunch hos oss.

Förr fanns det frysta våfflor man körde i brödrosten. Men de kanske har försvunnit. 
    Pröva att frys själv? 

Har ni dietist kontakt? 

• Anonym (Hjälp!)
    EpicF skrev 2023-11-15 10:21:59 följande:
    Pröva att frys själv? 

Har ni dietist kontakt? 

Jo, det kan vi testa. Frysta pannkakor är ju också ett smidigt alternativ.

Vi har haft dietistkontakt i några omgångar. Inte just nu och jag kände inte att det gav så mycket senast annat än att vi fick frikort på att låta honom äta det han vill, när han vill typ. 
  • Anonym (... ...)

Kan han kanske tycka om pannkakor med bär (så att han får nyttigheter utan tillsatt sockret), och kanske banan på med grädde eller crème fraiche till?
    Pannkakor med bär och frön till är väldigt nyttigt och gott.

Själv tycker jag om smaken av solroskärnor och de innehåller mycket nyttigt, lägger man till det så mättar pannkakorna lite mer.

Annars, gillar han kokt ägg?
    Smörgås med kokt ägg och kanske avocado till är också mättande och beroende på brödsort riktigt nyttigt. :) 

Svar på tråden Hur öka vikten på tonåring