Hur öka vikten på tonåring
Jag har en son med adhd som också har tendenser till selektiv ätstörning och äter medicin som gör att han tappar aptiten på dagtid. Han får specialkost i skolan men äter dåligt av den.
Hemma äter han alltid okej frukost och kvällsfika men middagen är lite varierad. Han glömmer att han ska äta mellanmål trots att vi pratat om det massor. Han tar ofta med sig proteinbar till skolan men glömmer nästan lika ofta att äta den. Vi har testat näringsdrycker från dietist men de kräks han nästan av.
Nu har det varit en kontroll och han har växt över en dm på ett år men gått ned ett kilo. Vi måste få in mer energi i hans mat! Jag har satt upp en påminnelselapp på dörren till hans rum om mellanmål. Ska köpa hem storpack med jordnötter och börja klicka smör på potatis och pasta.
Vad mer kan vi göra? Jag kan ju inte tvinga honom att äta och är försiktig med att tjata för jag är rädd att det slår bakut. Han är själv väldigt medveten om att det är problematiskt att han inte går upp i vikt och han vill inte vara så smal som han är. Men har man inte aptit eller om man får kväljningar av viss mat så är det ju svårt.
Alla tips mottages tacksamt!!!