• AnonymZzZ

    Vad gör familjer med större barn på kvällarna?

    När barnen var mindre var kvällarna hektiska, och det var  en kamp att hinna med mat o disk och få dem i säng. Kanske hinna med egen träning eller en halvtimme i tv-soffan efteråt, vilken lyx! 


    Nu, med barnen på mellanstadiet, har timmar av slapptid i vardagen börjat smyga sig på, och jag börjar känna mig obekväm och slö. Visst har alla i familjen ett par tre träningspass i veckan, men i övrigt händer det inte mkt hos oss kvällstid mellan 18:30-21:30. Vad gör ni andra så här under den mörkare delen av året? Just nu sitter barnen och vi med tel/paddor eller vid tv:n. Tycker vi blir helt förslappade, men enligt maken är alla andra nöjda o glada?

  • Svar på tråden Vad gör familjer med större barn på kvällarna?
  • Anonym

    Läser läxor

    Man får koppla av efter arbetsdagen / skoldagen.
    Om man vill undvika att bli utbränd / sönderstressad så är det bra att koppla av innan man går och lägger sig. Man sover bättre om man får varva ner innan sömnen. 
    Det är en bra start på nästa skoldag att vara utvilad

  • Anonym (S)

    Min äldsta är 5 år men det vi gör innan det är dags att sova är att spela sällskapsspel, spela TV-Spel, se på film, pyssla, bygga lego, rita. Finns massor man kan göra tillsammans istället för att stirra på varsin skärm på kvällarna :) 

  • Fjäril kär

    Om du känner att du bara sitter och blir rastlös kanske det är läge att odla nån kreativ hobby du kan syssla med . Vintertid är ju guld att kunna ha tv i bakgrunden och sen sitta med handarbete,  lägga stora pussel,  rita/måla, göra egna smycken,  diamondpainting , skriva, läsa eller annat... lätt för familjen att haka på en stund också om dom vill. 

    När mina barn blev lite större kände jag att det för mig var viktigt att att använda huvudet och ägna mig åt egna intressen. Så jag började sjunga i kör en gång i veckan som också blir en del konserter och olika typer av uppträdanden. Jag engagerade mig också i kyrkan och håller på med kyrkopolitik.  
     

  • linani

    Om man tränar tre kvällar i veckan, har man fyra dagar kvar att aktivera. Någon/några av dem lägger man kanske på att handla mat, städa, tvätta. Laga långkok eller baka något.

    Däremellan vill man träffa vänner, familj, släkt. Gå på bio/konsert/kulturaktivitet. Ta en sväng på stan. Åka till soptippen, räfsa undan löv, röja ur garderober, tapetsera om i sovrummet. Hänga med kollegorna på AW. Tvätta bilen och planera julfirande. 

    Om det utöver det blir några lediga kvällar kvar tycker jag verkligen man ska unna sig den tiden att bara ta det lugnt och umgås med varandra!

  • Tow2Mater

    Antar maken inte skulle klaga om du ägnade dig åt lite mer städning, disk eller tvätt om du känner dig förslappad i soffan.

    Maken ligger i soffan och sover, jag sitter vid datorn. Pojken är ute på gården och tränar fotboll själv. Tills det blir alltfor morkt och han inte hittar bollen. Då kommer han in och vi kan laga mat. ;)

    Pussel och läsa bok brukar jag pyssla med. Borta är åren jag ägnade åt att studera kurser bara for att det var roligt, men det är annars ett tips. Finns mycket på distans.

  • AnonymZzZ

    Ja, hmmm, jag blir egentligen inte rastlös för ?egen? del utan tvärtom, skulle kunna tillbringa många timmar per kväll framför tv-dokumentärer, med böcker, pussel o dyl. Men det är barnen jag får dåligt samvete för, och att vi borde göra mer tillsammans. Eller att jag borde aktivera dem med annat. Men oftast har de ju varit i skolan hela dan, gjort läxa o haft nån fritidsaktivitet. på kvällen vill de bara softa, och bör ju vara ok. Blir bara en allmänt slö känsla i familjen!

    Men möjligen sitter detta bara i mitt eget huvud? Har inget minne av att mina föräldrar låg i tv-soffan under min uppväxt?  

  • Anonym (Abc)
    Anonym skrev 2023-10-31 22:34:11 följande:

    Barn 6-12 år behöver 10-11 timmar sömn per natt


    Oops! Nu skrev du nog i fel tråd 😃.
    Hör diskuteras aktiviteter inte sömn!
  • Anonym (...)
    AnonymZzZ skrev 2023-10-31 22:57:51 följande:

    Ja, hmmm, jag blir egentligen inte rastlös för ?egen? del utan tvärtom, skulle kunna tillbringa många timmar per kväll framför tv-dokumentärer, med böcker, pussel o dyl. Men det är barnen jag får dåligt samvete för, och att vi borde göra mer tillsammans. Eller att jag borde aktivera dem med annat. Men oftast har de ju varit i skolan hela dan, gjort läxa o haft nån fritidsaktivitet. på kvällen vill de bara softa, och bör ju vara ok. Blir bara en allmänt slö känsla i familjen!

    Men möjligen sitter detta bara i mitt eget huvud? Har inget minne av att mina föräldrar låg i tv-soffan under min uppväxt?  


    Om barnen mår bra så oro dig inte. Det man kan göra om man tror att något barn är rastlöst så se till att de är med dig. Även om man sitter i tv-soffan kan man ju aktivera sig med något samtidigt. Jag stickar tex alltid när jag ser på tv. Barn kan sitta och rita, bygga lego eller något samtidigt. Då är man i samma rum och umgås på så sätt utan att man för den skull behöver organisera något större. 

    När mina barn var i den där mellanåldern var det en hel del familjefilmer (typ harry Potter), vi byggde lite svårare pussel tillsammans. Man kan baka annars, det är trevligt om man inte vill sitta i soffan. Mina barn älskade sällskapsspel också. 

    Jag som arbetar i skolan förordar att barn faktiskt får slappna av hemma, "bara vara" några gånger under veckan. Det är många barn som behöver det. 

    När jag var barn satt inte mina föräldrar så mycket i tv-soffan. De missade inte nyheterna och varje lördag satt vi ett par timmar bänkade allihop, men det var en annan tid. Det fanns bara några tv-kanaler och det fanns inte program dygnet runt. Man kunde heller inte trycka igång Play, utan man fick vänta till lördagkväll för att se nästa del i den där bra serien man längtade efter. Det går inte helt att jämföra med idag tycker jag.

    Vad gjorde föräldrarna då kan man undra. Jo, min mamma var i köket! Hon städade, lagade mat, matlådor, bakade, eller så stod hon och strök tvätt. Vi var stor familj så på kvällen när vi 4 ungar kommit hem från skolan, ätit mat, gjort läxor, så var det väl hennes "egentid" och då gjorde hon sysslor. 
    Min pappa var också aktiv men med andra saker: högg ved, bar in ved, gick ut med hunden, stökade i garaget, fixade utomhus mycket (stor trädgård). Han satt inte och latade sig. Det var väl hans "egentid". 
    Jag skulle inte vilja ha det så utan är glad att jag kan använda min "egentid" till annat. 
  • Anonym (Trebarnsmamman)

    Det mesta av vardagskvällarna här kretsar kring barnens sporter och fritidsintressen, vill följa dem så mycket som möjligt då det är ett så fint sätt för mig i alla fall att umgås med mina tonåringar.

    När alla kommit hem och vi ätit middag är klockan ofta 20.30 - 21, vi spelar ibland brädspel eller kort, det är ett kul sätt att umgås tycker vi. Ibland är något projekt igång i källaren med något fix och då kan något av barnen tycka det är kul att engagera sig i det. Ibland ska något förberedas eller ses över inför någon helgaktivitet. Tycker kvällarna bara rasar iväg och så är klockan 22.

  • Anonym (Malin)

    Det är läxläsning, hundpromenader, städning/tvätt och mycket träning.
    Vårt äldsta barn går i gymnasiet nu men även där är vi engagerade som ledare så våra kvällar är inte fria på det sättet riktigt. Hen kan förstås ta sig till och från träning med cykel eller buss men även någon av oss föräldrar ska dit 8ggr av 10 så.

    Sen har vi som regel ingen skärm el tv precis innan sänggående, det är inte vad hjärnan behöver. Men som någon skrev, spela kort eller något brädspel typ fia. Vi är lite retro på det sättet, gör gärna sånt tillsammans. Senaste veckorna har det behövts fixas ute också så den förälder som inte är på träning kan vara ute och fixa med det, täcka över, kratta löv, få undan fallfrukt osv. 

    Läsa, bakning, korsord el sudoku,  pyssel (sticka, virka, pärlor etc) kan vara mysigt att sysselsätta sig med när man vill göra annat en stund. 

  • Lönnsirap

    Jag tänker att alla andra verkligen inte är "nöjda", utan att man då och då omvärderar hur man vill leva och vad man bör göra som människa.

    Jag tänker att man faktiskt behöver lite lediga kvällar och dagar för att faktiskt hinna känna efter hur det är och vad som man är nöjd/missnöjd med.

    Som förälder ska man akta sig för att pressa sina barn till att inte ha något "ledigt", utan det behövs faktiskt lite tid att bara vara.... Men kanske handlar detta faktiskt inte om barnen... Utan om dig. Kanske vill du göra lite mer... Handarbete, pyssel, renovering, kultur. Kanske är det du som är lite rastlös och faktiskt behöver lite mer.

  • Agda90

    Vi har träningar allihop. 
    Jag tränar så mycket jag bara kan, vilket blir mån, ons, tors och fre varannan vecka och mån, ons och tors varannan. Sonen spelar fotboll mån och ons. Maken tränar mån, ons och lördag. Dottern pluggar på gymnasiet och kör sitt race med sin sport 8 gånger i veckan. 

    På kvällarna kan vi spela spel tillsammans eller så passar barnen på att spela Minecraft tillsammans. Ibland hjälper vi barnen med läxor och ibland tittar vi på film. Allt beror på vad klockan blir, vad vi har lust och ork till. Har vi varit iväg på tävling hela lördagen då brukar barnen sätta sig framför en tv och vi vuxna framför en sen somnar vi där.

  • Anonym (C)

    Jag har en i mellanstadiet och en i lågstadiet och jag märker stor skillnad från när de var mindre. Kan bli rastlös om kvällarna om vi bara sitter, så jag brukar fråga om de vill läsa (högkösning), pärla eller bygga med Lego. Brukar bli ett ja. Ibland sitter hela familjen och spelar sällskapsspel. 


    Sen blir det någon timme med tv/film eller padda också såklart. Det tycker jag är mysigt men inte för länge. Ibland spelar vår stora son med sina kompisar och då brukar de sitta längre :)

Svar på tråden Vad gör familjer med större barn på kvällarna?