• Anonym (undrande)

Jag kanske är bipolär typ 2

Jag ska få göra en bipolär-utredning. Gick igenom självscreeningsformuläret MDQ med min behandlare och hade 12 av 14 Ja-svar. Känner igen mig i att ha haft hypomana perioder och har flera gånger fallit ner i mycket djupa depressioner (som lyckligtvis gått över relativt fort, ett par månader).

SSRI räckte inte för mig, jag fick återfall när det gäller depressioner ändå. Äter nu SNRI (Cymbalta) sen tre år och har inte haft någon djupare depression sen dess, även om det varit perioder med nedstämdhet och ångest. Någon som är bipolär typ 2 men ändå klarar sig bra på SNRI? 

Jag vill göra utredningen för att få svar på vad som orsakat depressionerna, lära känna mig bättre och ev lägga till stämningsstabiliserande längre fram.

Alla erfarenheter tas gärna emot kring bipolär 2, medicinering och utredning.

• Svar på tråden Jag kanske är bipolär typ 2
  • Anonym (ADD)

Jag har varit feldiagnostiserad med bipolär typ 2 i flera år i själva verket hade jag ADD de diagnoserna är utåt sätt väldigt lika så läs gärna på om hur NPF hos kvinnor och se om du känner igen dig. 

• Anonym (S)
    Anonym (ADD) skrev 2023-10-30 22:22:53 följande:

Jag har varit feldiagnostiserad med bipolär typ 2 i flera år i själva verket hade jag ADD de diagnoserna är utåt sätt väldigt lika så läs gärna på om hur NPF hos kvinnor och se om du känner igen dig. 

Vad är likt mellan dessa diagnoser?
  • Anonym (ADD)
    Anonym (S) skrev 2023-10-30 22:23:43 följande:
    Vad är likt mellan dessa diagnoser?
    Det är i princip omöjligt att skilja hypomani från hyperaktivitet, problem med aktivitetsreglering kan tolkas som svängningarna vid bipolär sjukdom och inaktivitet och igångsättningssvårigheter som depression. Nu svarar jag generellt inte vad som gäller för just ts. 
  • Anonym (Bippo2)

Har bipolär typ 2 och kan inte äta några antidepp alls. Kastas in i våldsamma rapidcykling och blandtillstånd av dem. Ofta som bipolär så måste man ha stämningsreglerande i combo med antidepp. I mitt fall så går det inte alls.

• Madelenelisabeth

Medicin: Äter setralin (ssri) och lamotrigin (stämningsstabiliserande).

Vet inte om du frågade om mer än medicinering, men i mitt liv var det skönt att få diagnos. Känner att jag har rätt diagnos. Lättare med kontakt av läkare. Med diagnos på pappret kan vården inte "vifta bort" ens oro lika lätt. 

Om du inte har sjukförsäkring rekommenderar jag dig att du skaffar dig den nu. 
    Vissa försäkringsbolag nekar bipolära.  Bipoläritet må vara en dödlig sjukdom för många, men med behandling och att du ser efter dig själv och tar hjälp när du märker av bipoläriteten- då lunkar livet på utan de bipolära toppar och dalarna. Bara vanliga sorger och roligheter. 

Är bipolär typ 2, fick diagnosen när jag var 21, så runt 9 år sedan nu. 

• Anonym (undrande)

Tack för svaret! :)
    Hur gick utredningen till?
    Jag har varit inskriven hos psykiatrin många år så det borde väl innebära att de inte behöver börja "från noll"? Vet att de gick igenom massa tester och formulär för flera år sen och inte hittade någon diagnos då. Jag vet bara att jag nu fyllt i ett självscreeningtest och att det indikerade bipolaritet, och att jag ska träffa psykolog för att undersöka mer om ett par veckor. 

• Anonym (undrande)

Jo, en sak till, jag tycker ju att Cymbalta funkar bra för mig - känner inget behov av stämningsstabilserande just nu som tillägg. Tyder det på att jag kanske inte är bipolär..?

Svar på tråden Jag kanske är bipolär typ 2