• Anonym (E)

Får höra att jag va finare då

Min pappa tog upp en händelse när hon fyllde år för 5 år sen. Tar upp att jag va så fin då. Jag var på den tiden väldigt smal (åt inte ugn svalt mig) inte så att jag hade anorexia men jag rasade i vikt under en kort period. Jag hade färgade linser, lösfransar, väldigt mycket smink och utmanade klädsel. Idag är jag gravid i vecka 30, fött flera barn och slutat använda llinser och är mer naturlig. Får aldrig höra av honom att jag är fin, men han tar ständigt upp hur vacker jag va för 5 år sen. Och nämner att det går att bli vacker igen om jag gör nåt åt vikten och så. Kan tillägga att jag inte är överviktig. han säger ofta att jag va så vacker och att det intr såg ut som jag. Börjar tröttna på det här, dels har jag dålig självkänsla och blivit mobbad hela grundskolan för mitt utseende. Hade ni blivit ledsna? Hur ska jag få han att förstå?

• Svar på tråden Får höra att jag va finare då
  • Anonym (E)

När han fyllde år ska det stå 

• Anonym (Agnes)
    Anonym (E) skrev 2023-10-28 18:20:24 följande:
    Får höra att jag va finare då

Min pappa tog upp en händelse när hon fyllde år för 5 år sen. Tar upp att jag va så fin då. Jag var på den tiden väldigt smal (åt inte ugn svalt mig) inte så att jag hade anorexia men jag rasade i vikt under en kort period. Jag hade färgade linser, lösfransar, väldigt mycket smink och utmanade klädsel. Idag är jag gravid i vecka 30, fött flera barn och slutat använda llinser och är mer naturlig. Får aldrig höra av honom att jag är fin, men han tar ständigt upp hur vacker jag va för 5 år sen. Och nämner att det går att bli vacker igen om jag gör nåt åt vikten och så. Kan tillägga att jag inte är överviktig. han säger ofta att jag va så vacker och att det intr såg ut som jag. Börjar tröttna på det här, dels har jag dålig självkänsla och blivit mobbad hela grundskolan för mitt utseende. Hade ni blivit ledsna? Hur ska jag få han att förstå?

Jag hade blivit sårad och frågat vad han menade med det? Är det ingen i familjen som tar dig i försvar vid dessa tillfällen?
  • Anonym (fräs ifrån)

Fräs ifrån att du är trött på att höra honom prata om ditt utseende. Att du inte vill höra ett ord till om att han tycker du var snyggast när du svalt dig och var allt annat än naturlig till ditt yttre. 

Säg att han, som din pappa, borde uppskatta dig för den du är, istället för att tjata om hur du ser ut. Vare sig det är då eller nu. 

Låter verkligen inte som om du drog högsta vinsten i pappalotteriet. Skrikandes

• Drottningen1970

Låter lite äckligt att din egen pappa tjatar om hur snygg du var när du klädde dig utmanande etc. 

Blä

• Anonym (Hm)
    Drottningen1970 skrev 2023-10-28 22:03:00 följande:

Låter lite äckligt att din egen pappa tjatar om hur snygg du var när du klädde dig utmanande etc. 

Blä

Det tycker jag med.
  • Anonym (Hm)
    Drottningen1970 skrev 2023-10-28 22:03:00 följande:

Blä

Det tycker jag med.
  • Anonym (E)

Ja men det han syftade på va att jag var vackrare i ansiktet 

• Mattrix

Tre alternativ:

1 Han är en idiot som av någon anledning vill att du skall bara smal och snygg i hans ögon..

2 Han bryr sig om dig och vill att du ska vara mer hälsosam och träna.

3 Han har ingen inre monolog utan säger allt han ser. Väldigt vanligt i andra kulturer. Men anses fult i Sverige. Är han född svensk?

Mitt råd om du vill höra.
    Bara var ärlig med att du blir sårad och att du vill att han skall älska och uppskatta dig oavsett storlek för stunden. Du är samma person oavsett.  

• Anonym (M)

Säg ifrån! Förklara att du blir ledsen och att du tycker att du är fin som du är nu och det är det enda viktiga. 

Om han drar upp det igen kan du säga att du inte vill höra de där kommentarerna en gång till. Upprepa tills han lägger av. 

• Agda90

Be honom fara åt helvete nästa gång han drar igång. Det är totalt oacceptabelt att behandla någon på det viset!

• Core

Famil eller ej - det finns bara en sak att göra åt andras åsikter. Skita i det

Jag förstår att det är sårande, men du kan bara jobba med dig själv, vad andra säger och tycker kan man inte göra något åt

Svar på tråden Får höra att jag va finare då