• Filifjonken

    Sjukskriven 25% och gå hem 2 veckor före förlossning. Är det möjligt?

    Jag har blivit sjukskriven på 25% och ända fram till BF. Jobbar alltså 75% idag.

    Jag vill sluta jobba 2 veckor före bf. Får jag behålla sjukskrivningen på 25% då och vad innebär den då för mig? Vad söker jag för ersättning de 2 veckorna? Är det föräldrapenning? På 75%?

    Jag förstår det som att min arbetsgivare betalar ut sjuklön till mig första veckan eller första 2 veckorna (alla säger olika) på min sjukskrivning - och dessa veckor jobbar jag ju.

    Men sen efter de veckorna är slut?

    Det är ju dom kommande veckorna som jag tänkte vara hemma... 

    Hittar ingen information på Försäkringskassans hemsida kring detta scenario. Läkaren vet inte, barnmorskan vet inte. Försäkringskassan har varit så fruktansvärt otrevliga en gång på telefon så jag drar mig lite för att ringa do...

  • Svar på tråden Sjukskriven 25% och gå hem 2 veckor före förlossning. Är det möjligt?
  • Faxze

    Efter 14 dagar övergår ansvaret från arbetsgivaren till Försäkringskassan. Då kan du få sjukpenning om Försäkringskassan anser att du uppfyller kraven för det. I så fall får du 25% sjukpenning och kan ta ut 75% FP. Men det är inte säkert att FK beviljar sjukpenning.

    Du kan annars ta ut FP i upp till 60 dagar innan födseln.

  • Filifjonken

    Tack! Så har jag också uppfattat det, vad bra! Säg att jag inte får sjukpenning och då väljer att ta FP istället. Tar jag det då på 100% eller 75%? 100 va?

  • Anotherone
    Filifjonken skrev 2023-10-26 22:08:55 följande:

    Tack! Så har jag också uppfattat det, vad bra! Säg att jag inte får sjukpenning och då väljer att ta FP istället. Tar jag det då på 100% eller 75%? 100 va?


    Det avgör du själv. Dvs du lägger föräldraledighet gentemot arbetsgivaren.  Sen hur många dagar föräldrapenning du faktiskt plockar ut är upp till din egen ekonomi. 
  • Filifjonken

    Okej! Så sjukskrivningen blir liksom inte gällande längre när jag gått på ledighet? Är orolig att jag inte får ta ut fp på 100% om jag har en sjukskrivning på 25% som sträcker sig fram till bf

  • Anotherone
    Filifjonken skrev 2023-10-26 22:23:11 följande:

    Okej! Så sjukskrivningen blir liksom inte gällande längre när jag gått på ledighet? Är orolig att jag inte får ta ut fp på 100% om jag har en sjukskrivning på 25% som sträcker sig fram till bf


    Det behöver du själv ta ställning till. Ditt läkarintyg visar att din arbetsförmåga är sänkt. Sen som någon skrev så är inte det synonymt med att Försäkringskassan beviljar dig sjukpenning på 25%.
    Gör dom det så kan du vara sjuk 25% och föräldraledig resten.
    Gör dom inte det så är det ju smidigare att du lägger 100% föräldraledig så att du också kan ta ut 7 dagar fp per vecka om du skulle vilja det. 
Svar på tråden Sjukskriven 25% och gå hem 2 veckor före förlossning. Är det möjligt?