• Valkaabi

    Känner ångest och skuld till mina föräldrar hjälp!

    Hej.

    Detta inlägg kan bli långt men jag känner att jag behöver skriva ut detta och försöka få tips då jag håller på och gå in i väggen snart.

    Jag ska berätta lite kort om mig själv innan jag berättar vad det är jag vill ha tips på.

    Jag växte upp med min mamma, pappa och tvillingsyster.
    Vi älskade att spela innebandy och fotboll som unga.
    Vår mamma var tränare för vårat innebandylag och båda våra föräldrar var väldigt engagerade i våran sport vilket var ett stort plus och stöd.
    Vi hade alltid mat på bordet, pengar för att gå ut med vänner, kläder osv, vi hade allt man kan tänka sig som barn.
    MEN...
    Bakom allt detta som kan målas upp som en bild av en helt vanlig familj som bodde i ett radhus utanför stockholm med ett par kärleksfulla föräldrar, (VILKET DOM VAR OCH ÄR), så var det ren MISÄR, alltså jag menar smutsigt och en riktig svinstia, jag minns till o med att dem få vännerna och pojkvännerna vi tog hem under våran livstid hemma att dom i efterhand frågae hur vi kunde bo sådär, då kan ni nog förstå.
    Mina båda föräldrar drack, min mamma mer men båda två under våra första 18 åriga tid, idag är jag 23 snart 24.
    Dom vart aldrig aggressiva mot oss men dom skrek väldigt mycket på varandra, pappa kunde bli lite aggressiv och hånfull men inget som jag kan minnas som något avskyvärt.
    Mamma blev ofta så full att hon inte kunde gå, när vi var 5-17 var det som värst.
    Jag kan minnas att jag i efterhand nu kan förstå att jag inte hade en helt normal uppväxt med det jag hade omkring mig vilket jag idag fortfarande har trauma av och fått städmani utav det.
    Jag var alltid det svarta fåret i familjen, gjorde dåliga val, hade dåliga vanor, hängde med fel människor, skötte absolut ej skolan vilket biter mig i rumpan idag, min tvillingsyster var motsatsen till mig.
    Hade under länge innan jag träffade min man självskadebeteende med sex och droger pågrund av hur dåligt jag såg på mig själv och med hur jag vid 16/17 års tid började förstå att hur jag levt inte är normalt.
    Gick även på depressionsmedicin vid 14 års ålder, min mamma trodde att det berodde på att jag hade någon störning när jag igentligen bara var skadad av hur vi levde.
    min syster forsatte dock kämpa för ett annat liv medans jag inte hade någon glöd, det tog ej så mycket på henne för hon visste med hennes studier och med jobb så kommer hon därifrån snabbt, men jag var fast.
    Finns så mycket mer jag kan och vill skriva men detta kommer att bli för långt.

    Nu kommer det till jag vill berätta!
    När jag var 19 år gammal så träffade jag min man som jag flyttade ihop med ungefär 2 veckor efter att vi börjat träffats, det gick väldigt fort men det kändes rätt från båda håll.
    Efter att jag flyttade ihop med honom och hans familj så insåg jag hur ett hem och ett par" normala" föräldrar lever, alltså dom som håller ett hem i ett normalt skick och som ej konsumerar mängder av alkohol.
    Min tvillingsyster gjorde samma som mig, träffade sin nuvarande man vid 19 och flyttade fort ut.
    Vi började våra nya egna liv, jag visste ej vad jag ville karriärmässigt då jag inte alls var intresserad av att jobba medans min syster studerade till sjuksköterska då.
    ett par månader gick och jag fick mitt första jobb i hemtjänsten, ett första riktigt jobb för mig, det kändes riktigt stort, ett nytt hem, ett första jobb på heltid och träffade en man jag verkligen älskade.
    Vi valde att hitta våran första lägenhet och ville bo själva tillsammans utan föräldrar vilket vi hittade, men det gick åt skogen så jag flyttade hem igen.
    Han bad om att få mig tillbaka efter några dagar och vi gick tillbaka till varandra men han flyttade hem till mitt misär hem.
    Ha i åtanke att mina föräldrar fortsatte samma beteende, dom skämdes ej för alkoholen eller doms smutsiga hem när min kille kom hem, jag skämdes men vi hade ingen lägenhet kvar och hans föräldrar hade under månaderna vi bodde själva flyttat till en 1:a, dom hade en 4:a när jag flyttade in där.
    Vi valde att bo hos mina föräldrar och stå ut, och efter 2 veckor så fick jag reda på att jag var gravid i vecka 6.
    Vi valde att behålla barnet vilket var en självklarhet för oss, vi kände oss redo.
    Min mamma tyckte ej att jag var redo, men det var ju pågrund av uppväxten jag fick som jag var fast i någon slags trauma att jag kände mig som 14 fast jag var 19.
    Vi hittade oss då en ny lägenhet på ny ort, och där började det typ.
    Mina föräldrar började på något sätt känna ångest, dom försökte hjälpa oss ekonomiskt, med möbler, köpte mat även fast vi hade det, dom gav oss till o med pengar för en bil även fast vi hade kunnat köpa det själv, i stunden så kändes det som att dom ville vara snälla.
    Denna lägenhet sades upp efter 9 månader då hon som ägde lägenheten behövde den så vi var tvunga att flytta hem till mina föräldrar igen.
    Jag under tiden jag bodde själv med min man bildade min städ mani, jag kunde inte ens se ett hårstrå på golvet eller ha en liten repa på köksbänken, det skulle vara kliniskt rent runt mig.
    Våran son kom och vi bodde kvar där, innan han föddes så fick jag höggravvid städa doms hem dagligen för att det skulle kännas behagligt att bo där och ha sin nyfödda son där.
    Men det vart mycket tjaffs, jag sa att vi inte under den tiden på så kort varsel kunde hitta en lägenhet och vi behövde en fast punkt, mina föräldrar lovade att hålla det rent för mig och min sons skull men så blev det inte.
    det gick 4 månader och äntligen hade hans föräldrar hittat en stor lägenhet igen, så vi flyttade ihop med dom, och jag kände en sorts frihet.
    Under tiden vi bodde hemma så skulle mamma påpeka allt, och hon behandlade min son som om det var hennes egen, hon försökte bestämma allt det var ett helvete.
    Min mamma efter att vi flyttade därifrån blev så besatt av min son att hon söp ner sig mer en vad hon brukade under min uppväxt såfort vi ej var på besök, det gör hon en i dag, men nu har hon fått komplikationer pågrund av all alkohol hon konsumerat.
    Jag känner mig fast, jag känner mig fast vid att mina föräldrar försöker styra om vart jag och min son ska bo, vart vi inte får bo och vad vi ska göra med vårat liv, min plan är att jag vill flytta utomlands med min man och son men jag är rädd för vad jag ska säga till mina föräldrar, dom har ställt upp väldigt mycket under dessa 3 åren min son funnits här, med barnvakt när jag jobbar kvällar då min man har fasta arbetstider mellan 9-19 och jag jobbar skift, så har min mamma alltid tagit min son, när jag behövt hämtning för min son eller om vi behövt låna något så har vi fått det av dom, det är inte det att jag inte är tacksam för allt dom gjort för oss för det är jag, dom har förbättrats då jag vet att dom vill det bästa för sitt barnbarn vilket jag förstår, men ha i åtanke att efter att min tvillingsyster flyttade ihop med sin man, gifte sig och skaffade barn exat som mig så skulle dom inte ens bry sig om dom flyttade andra sidan av världen för att dom vågar inte ha en åsikt till dom, men för oss är det annorlunda för att vi har behövt en viss hjälp och vi har alltid fått det men jag känner skuld och ångest att jag vill skapa mig och min familj ett helt annat liv, i ett helt annat land faktist och jag är rädd för vad dom ska säga, göra, ska dom försöka få oss att inte åka någonstans?, såna tankar har jag, jag känner sån ångest, samtidigt som jag känner att detta är mitt liv och inte deras, jag vill inte leva som dom, jag vill inte bli som dom och jag vill inte förlora mitt liv om vad jag vill göra med MITT LIV för att dom har sina åsikter.

    Förstår att detta är ett sjukt långt och rörigt inlägg men går någon igenom samma eller gått igenom samma, kan någon förstå vad jag går och gått igenom, snälla hjälp mig vad ska jag göra.

  • Svar på tråden Känner ångest och skuld till mina föräldrar hjälp!
  • Anonym (Styrka)

    Ja, klart det är ett långt och rörigt inlägg när man har tusen tankar och oro!?
    Familjen är så viktig, men nu har du din EGEN familj som du måste sätta först i alla lägen. Jag låter inte min syster ha en relation med mina barn då hon är missbrukare (och själv har barn tyvärr...).
    Jag har förklarat att jag älskar henne, men inte allt hon gör.
    Tänk såhär, skulle du låta ditt barn träffa dina föräldrar om de inte var dina föräldrar? Tänk dig att det var ombytta roller, hade du varit bekväm om det var din mans föräldrar som var sådär?
    Vad tycker din man?

    1. Dina föräldrar har skyldighet att ställa upp för sina barn. Kan man så ska man, I den förutsättningen ni har varit i, är min tanke.
    2. Dom har valt att ställa upp.
    Du är inte skyldig dom någonting. Man kan alltid se arr folk förbättras, men bara för att de är trevligare och ställer upp så betyder det inte att dem har förbättrats.
    Din mamma speciellt borde söka hjälp för sina alkoholproblem. Skulle det vara min mamma hade jag lagt in henne och haft som "demand" att hon ska vara nykter för att få träffa mina barn.
    Jag vill inte att mina barn har en relation med någon som super ihjäl sig. 
    Hur är eran relation idag? Inte att de har förbättrats. Berätta hur det är när DU umgås med dem.

  • Anonym (Styrka)

    Vill även tillägga att jag tycker det låter som att du är medberoende.
    Du ursäktar allt de gjort mot dig/er och ursäktar deras beteende för att de har ställt upp för er.
    Sätt tydliga gränser, tacka för allt de har gjort för er, men att det nu behöver bli ändring. Om de inte kan vara ärliga mot sig själva att detta är ett problem så visar det ännu tydligare på att de verkligen behöver hjälp.
    Sen kan man heller inte ändra någon som inte vill ändras, och få kanske duhelt enkelt får avsluta eran relation tills de är i en bättre plats i livet.
    Det är uppenbart på det du skriver att du inte mår bra av detta.

  • beli

    TS, jag har två råd:

    - Gå med i Facebook-gruppen "Mamma, fattar du inte?". Jag är med där och läste mycket där i vintras (har själv alltid haft problem med min mamma och vuxit upp i vad jag nu förstår är en dysfunktionell familj).

    - Boka en terapeut. Jag vet att det är mycket pengar, men det är det värt. Jag sköt själv upp min terapi i åratal, dels p.g.a. pengarna, dels för att jag alltid tänkte att andra behöver terapeuten mer än jag. Nu har jag gått i fem år och tycker självklart jag borde ha gått redan i 20-årsåldern (jag är 48 nu).

  • Agda90

    TS, du är inte skyldig dina föräldrar någonting alls!! De är däremot skyldiga en rejäl ursäkt för vad de har utsatt dig för under din uppväxt.

    Du måste förstå hur osunt det är att vara så beroende av sitt barnbarn att man väljer att supa sig redlös när man inte får träffa barnbarnet?? Jag hoppas att du förstår att det inte är ditt ansvar att din mamma har valt att göra så?

    Du och din familj har rätt att flytta vart ni vill. Det har dina föräldrar inget med att göra!

    Som någon tidigare skrev så låter det som att du är medberoende. Det bästa du kan göra just nu är att söka hjälp och hitta en bra terapeut som du kan prata med

  • Valkaabi

    Hej tack för svar, uppskattas verkligen.
    min mamma och har haft det upp och ner, är nog lite blind för hennes missbruk då jag har min egna familj nu.
    men vi pratar dagligen i telefon då hon inte har så många att prata med och jag känner skuld att INTE ringa henne.., när jag inte ringer så kan hon ringa 2/3 gånger och fråga varför jag ej ringt.
    tack för att du skrev på sättet du skrev på för NEJ hade ej accepterat att mina svärföräldrar vara såna och att min son ska få umgås runt dom.
    enda gången min mamma är nykter är runt min son, då är hon helt nykter.

  • Valkaabi

    Ja, ni har rätt jag tror att jag är medberoende exat som min pappa blivit sen han slutade och fortsatte mamma göra det utan stopp, vill bara ta avstånd på ett sätt där hon inte blir Så ledsen att hon skadar sig själv, vill bara börja mitt liv med mig min man och min son UTAN att ha henne i bilden, utan på mina villkor då.

  • Anonym (??)

    Var det INGEN kontakt med socialtjänsten eller annat under din uppväxt? Nån måste väl ha märkt att dina föräldrar var alkoholister. 

  • Anonym (Styrka)

    Det är otroligt svårt att inte bli medberoende när det handlar om någon som man håller/vill hålla kärt.
    Vad tycker din man om det hela?
    Du, din man, din syster (?) Och din pappa kanske borde köra en intervention av något slag? Att nu får hon välja mellan familjen eller drickan, för ni vill inte se när hon tar livet av sig.
    Jag önskar verkligen jag kunde ge råd och tips, men är så fed-up med normaliteten av missbruk i min barndomsfamilj (när jag växte upp) så jag vill bara ge raka svar. Missbruk får inte blandas in med barn. Vet inte hur gammal din son är, förhoppningsvis så pass liten att han inte förstår, men en dag kommer han förstå, och då kommer du antagligen ha ännu mer ångest än nu.
    Jag väljer att kapa/pausa mina barns relation med min syster sålänge hon missbrukar. Vill mina barn ha en relation med henne så får dem de när jag inte längre kan bestämma sånt.
    Jag vill ge en stabil, trygg grund till mina barn, och det kan jag inte om jag normaliserar en missbrukande småbarnsförälder. Hade det gällt någon annan så hade jag inte tvekat en sekund att anmäla, och då gäller samma sak familjen när hjälp inte tas emot/gör någon nytta. Det är för barnens skull, vi måste skjuta undan våra egna känslor, viljor och behov. Även om vi sårar oss själva, och med största sannolikhet familjen (din mamma, min syster) så skyddar vi våra barn för det dysfunktionella som skadade oss. Jag är säker på att du inte vill att din son ska ha den uppväxten som du hade, så ge han inte ens en bråkdel av det.

    Och för att förtydliga, jag menar inte på något sätt att skuldbelägga dig, eller få dig att må dåligt på något sätt.
    Jag själv fick inse dessa saker helt på egen hand, utan att någon berättade att jag var medberoende i en dysfunktionell familj som normaliserade missbruk.
    Jag är fast besluten att det inte är jag som väljer bort relationer. Det är personen i fråga som inte kan inse att familjen är viktigare än substanser och rus. Att livet inte är mer värdefullt än att man långsamt dödar sig själv.
    Om personen i fråga inte inser problemet i ens val, inte är ärlig mot sig själv eller de närmaste, inte tar emot hjälp och inte har vilja att ändras, ja då finns det inte mycket kvar för dig att göra än att tacka och önska lycka till.
    Man måste inte bryta kontakter fullt ut, men man kan begränsa saker.
    Ursäkta för biblar, men har själv gått igenom liknande, och önskar dig all lycka till.

    Du är ditt barns trygghet, det är du som väljer vad som ska vara normalt för honom.

  • Valkaabi

    när jag gick i grundskolan så anmälde jag detta till en lärare som sedan kontaktade soc, jag och min tvillingsyster gick i samma skola.
    Jag berättade om alkoholen och misär hemmet för läraren, min syster, mamma och pappa vände allt och sa att jag ljög, min mamma o pappa tvingade mig att övertala soc att jag ljög om det hela för att jag inte fick som jag ville, min syster var väl rädd för att säga sanningen därav lyssnade hon på föräldrarna, därefter så var jag den boven i det hela för alla, fick även göra en utredning för att se om jag hade någon diagnos.
    Jag inser nu i det hela att mina föräldrar blev arg för att jag sa sanningen och därav försökte övertala både mig och min syster att säga att jag ljög.

  • Valkaabi

    Min syster blev övertalad av mamma o pappa att säga att jag ljög*, inte jag, skrev lite fel där.

    Min mamma kommer aldrig förändrats och hon har blivit sämre o sämre genom åren, hon jobbar inte då hon är för svag av all alkohol, hon säger att hon bara dricker på helgerna men det tror jag tyvärr inte på,
    Det enda positiva att min pappa slutat med alkoholen HELT efter ett cancerbesked för 2 år sedan, men mamma fortsätter i sin misär vilket ger mig ångest då jag på något sätt vill sluta kontakten med henne helt tills hon förstår att hon är den som behöver rycka upp sig och ta tag i sitt liv innan jag och min son kan komma in i hennes liv igen.

Svar på tråden Känner ångest och skuld till mina föräldrar hjälp!