• Trollskan

(Dum) fråga om ägglossning

Jag vet inte om det är en dum fråga men känner mig förvirrad angående ägglossning och appen jag använder för att hålla koll på när mensen ska starta. 

Enligt appen ska jag haft ägglossning 19 oktober men hade då inga tecken på det. Igår 24 oktober så hade jag ägglossningsvärk samt typiska ÄL-flytningar. Jag och sambon hade sex natten till idag och jag undrar nu om det finns risk att bli gravid. Enligt appen ska jag ha mens om 9 dagar så borde inte va fertil. Men kroppen säger att jag hade ÄL igår. 
    Kan man lita på appen? Den stämmer ju nästan alltid prick på dagen för att logga mensen. Kan den då ta fel på ägglossning, tänker att det ju hänger ihop? Förvirrad! 

Ursäkta rörigt inlägg! 

• Svar på tråden (Dum) fråga om ägglossning
  • Anonym (Nej)

Klart du inte kan lita på en app som preventivmedel...... Väldigt dumt att ha sex när du har ÄL-symptom. Extremt stor risk att du har blivit gravid.

• Trollskan

Syftet med appen är inte att använda som preventivmedel, utan för att hålla koll på kommande mens. Min fråga är alltså hur ägglossningen inte verkar stämma överens med appen men mensen gör det. 

• Anonym (Nej)
    Trollskan skrev 2023-10-25 14:13:01 följande:

Syftet med appen är inte att använda som preventivmedel, utan för att hålla koll på kommande mens. Min fråga är alltså hur ägglossningen inte verkar stämma överens med appen men mensen gör det. 

Därför att appar gissar utifrån statistik. Den kommer aldrig veta säkert när du har, den kan bara visa att det är sannolikt att det händer ett visst datum.
  • cutepenguin

Ja, det finns en risk att du är gravid. Skulle lita mer på din kropps signaler än appen. Använde också tidigare den appen och den stämde aldrig vad gällde min ägglossning. Att ha 9-10 dagar mellan ÄL och mens är relativt vanligt.

• Trollskan
    cutepenguin skrev 2023-10-25 14:23:28 följande:

Ja, det finns en risk att du är gravid. Skulle lita mer på din kropps signaler än appen. Använde också tidigare den appen och den stämde aldrig vad gällde min ägglossning. Att ha 9-10 dagar mellan ÄL och mens är relativt vanligt.

Tack för svar! :)
Svar på tråden (Dum) fråga om ägglossning