• Humlan88

Ni som arbetar inom förskola. Hur gör ni mellan lunch å vila? "Mellanrummet"?

Ni som arbetar på förskolan. Hur gör ni, vilka rutiner har ni om barnen ska vila direkt efter lunch? Där jag är så vilar alla barn efter lunch, de äter en trappa ner i matsalen, när de kommer upp måste pedagogerna plocka fram alla madrasser, de blir lite rörigt eftersom barnen behöver göra nåt under tiden,  men inte för stort eftersom de snart behöver plocka undan. Detta leder ofta till gråt. Alla pedagoger behöver vara med nere vid maten. Jag har funderat på om man kan göra såhär att vid samlingen får några barn gå ner och några stanna (turas om) och man får hjälpas åt att bädda åt sina kompisar. Jag tänker att det blir tydligare för barnen när d kommer upp, att direkt kunna gå till sin plats. Samt att inte alla barn behöver gå ner exakt samtidigt och att barnen får hjälpas åt att plocka fram madrasserna till vilan.? :) 

• Svar på tråden Ni som arbetar inom förskola. Hur gör ni mellan lunch å vila? "Mellanrummet"?
  • Mortiscia80

På mitt barns förskola hade de särskilda "sovrum" där madrasserna mm alltid var framplockade på golvet och gardinerna var fördragna. Alla barn sov inte på samma tider, en del behövde sova andra tider och det var ok för personalen.

• Humlan88
    Mortiscia80 skrev 2023-10-24 22:51:30 följande:

På mitt barns förskola hade de särskilda "sovrum" där madrasserna mm alltid var framplockade på golvet och gardinerna var fördragna. Alla barn sov inte på samma tider, en del behövde sova andra tider och det var ok för personalen.

Tyvärr är d inte så här, finns bara ett rum å alla behöver vila :/
  • Mortiscia80
    Humlan88 skrev 2023-10-24 23:09:30 följande:
    Tyvärr är d inte så här, finns bara ett rum å alla behöver vila :/
    Jo men så hade ju de också, bara ett rum alltså. Och efter lunch sov ju alla, men vissa behövde mer/fler tillfällen.
  • Humlan88
    Mortiscia80 skrev 2023-10-25 10:46:22 följande:
    Jo men så hade ju de också, bara ett rum alltså. Och efter lunch sov ju alla, men vissa behövde mer/fler tillfällen.
    Aha ja här sover alla efter lunch, å madrasserna kan inte ligga framme hela tiden,  tar för mycket golvyta 
  • Mortiscia80
    Humlan88 skrev 2023-10-25 20:51:33 följande:
    Aha ja här sover alla efter lunch, å madrasserna kan inte ligga framme hela tiden,  tar för mycket golvyta 
    Ja jag kan tänka mig att inte alla har samma förutsättningar =/
  • Nässelfjärilen

Jag tycker det låter som en bra idé att en i personalen stannar kvar med några barn och så hjälps ni åt att bädda. Perfekt sätt att få barnen att känna ansvar. Det brukar vara populärt det där, att hjälpa vuxna. Hos oss har det alltid varit ett vinnande koncept att involvera barnen i saker som att duka, bädda eller annat som oftast hamnar på vuxna :) Barnen tycker det är roligt att få känna sig stora och få ett sådant ansvar.

• Spucks

Varför kan de inte hjälpa till att bädda åt sig efter lunchen?

• Nässelfjärilen
    Spucks skrev 2023-10-25 21:07:48 följande:

Varför kan de inte hjälpa till att bädda åt sig efter lunchen?

Kan tänka mig att det blir rätt stressigt med att ha 15(+-) barn springandes runtomkring med madrasser hit och dit. Det blir lätt hela havet stormar. Nu vet jag inte hur Ts förskola är uppbyggd eller vad de har för rutiner eller vad det är för ålder på barnen (mer än att jag tror att de är 1-2,5 år då alla fortfarande sover) men efter maten så ska barnen oftast tvätta händer och mun, vissa behöver gå på toaletten och så vidare. Många småttingar börjar dessutom bli riktigt trötta vid den här tiden. 

Att man på det då ska börja dra fram madrasser och kuddar/filtar/gosedjur/nappar är bara att barka om att få det ännu stressigare än vad det redan kan vara efter lunch. 

Men det är endast vad jag tror. För egen del hade det bara blivit stressigare om barnen skulle börja bädda efter lunchen :) 
  • Aliona

Kan ni inte göra iordning för vila innan lunchen då? Så är det bara för barnen att gå och lägga sig direkt när de är klara. 

• Humlan88
    Aliona skrev 2023-10-25 21:28:37 följande:

Kan ni inte göra iordning för vila innan lunchen då? Så är det bara för barnen att gå och lägga sig direkt när de är klara. 

Jo är ju d som är tanken :) 
  • Humlan88
    Nässelfjärilen skrev 2023-10-25 21:06:46 följande:

Jag tycker det låter som en bra idé att en i personalen stannar kvar med några barn och så hjälps ni åt att bädda. Perfekt sätt att få barnen att känna ansvar. Det brukar vara populärt det där, att hjälpa vuxna. Hos oss har det alltid varit ett vinnande koncept att involvera barnen i saker som att duka, bädda eller annat som oftast hamnar på vuxna :) Barnen tycker det är roligt att få känna sig stora och få ett sådant ansvar.

Tack för fint svar :) 
Svar på tråden Ni som arbetar inom förskola. Hur gör ni mellan lunch å vila? "Mellanrummet"?