• Anonym (Molly)

Varför så mycket elakhet här?

Man tror ju att det i Känsliga rummet ska finnas empati och hänsyn, men tänk att nästan varje tråd verkar spåra ur av folk som verkar vilja gå in för att vara elaka.

Läste häromveckan en tråd av en mamma som ville skriva av sig om hur tungt det kan vara att ha ett barn med grav NPF-diagnos. Då högg någon och påstod att hon inte älskade sitt barn och att barnet borde omhändertas av soc. Vad fan!

En annan gång skrev en kvinna om sorgen över att hon inte kommer att få barnbarn. Givetvis var det nån som påstod att hon inte respekterade sina barns val att inte skaffa barn. Det framgick inte på något sätt att det skulle vara så, tvärtom. Hon ville bara ha rätt stöd att hantera sina egna känslor kring det.

En tredje tråd jag läste nyligen skrevs av en som behövde byta bransch men inte visste till vad, och bad om tips. Blev såklart anklagad för att vara en parasit som lever på bidrag - men ingenstans stod det att TS levde på bidrag. Tvärtom arbetade hen i dag men ville jobba med något annat.

Exemplen tar aldrig slut tror jag...

Antingen kommenterar folk utan att överhuvudtaget läsa ämnet. Eller så feltolkar de med flit och går in för att trycka ner.

Vad är det som driver till det?

Man tror ju att känsliga rummet ska vara till för stöd och inte tvärtom.

• Svar på tråden Varför så mycket elakhet här?
  • Anonym (webben)
    Anonym (Molly) skrev 2023-10-24 18:25:15 följande:

Och DIREKT tog till och med den här tråden den riktningen. Ironin...

Brukar ta några minuter, sen blir folk som pirayor. Nomnomnom.
  • Anonym (Glinda, Good Witch of the South)

Omgivningen blir vad man gör den till, varför sitta och sura? Solig

Försök gör någon glad idag, i någon tråd?

Jag lämnade bilen på däckbyte i fredags, min kundmottagare som jag besökt i många år erbjöd först kaffe och sen vatten.

-Vatten? sa jag. Nää, sånt dricker jag bara om jag vill överraska min lever.

Han brast ut i ett riktigt asflabb och hade ett stort leende när jag lämnade butiken.

• Anonym (Går_igång)
    Tow2Mater skrev 2023-10-24 19:15:54 följande:

Det finns väl 2 aktiva tådar redan om just detta. Hur många ska behovas.

Det tål verkligen att upprepas, eftersom vissa behöver lära sig vanligt folkvett.

Sen låtsas personer som själva är otrevliga vara snälla när detta kommer på tal.

• Tow2Mater
    Anonym (Går_igång) skrev 2023-10-24 20:08:14 följande:
    Det tål verkligen att upprepas, eftersom vissa behöver lära sig vanligt folkvett.

Sen låtsas personer som själva är otrevliga vara snälla när detta kommer på tal.
    Du tror verkligen en till tråd där en massa anonyma sitter och smutkastar andra mellan varann kommer gora skillnad?
  • Hjelm

Inte för att jag tror att en sån här tråd kommer att hjälpa särskilt mycket (tyvärr!), men jag ser ju ändå hellre att det finns flera trådar som påminner om snällhet, hyfs och koll på vad man kommenterar än det eviga upprepandet av troll-och tramstrådar om samma saker.

• Anonym (S)

Jag är med på vad du menar och håller med! Drar mig för att skapa trådstarter för man vet att inom två sekunder kommer JAG få skit kastat på mig, oavsett vad det gäller! Ofta är det dessutom samma människor som går in och letar fel, skapar sina egna sanningar, lägger ord och åsikter i munnen på på ts.

Däremot så är faktiskt en del trådstarter jäkligt sunkiga. Det är väl fint att man kan diskutera sina känslor kring ett kontroversiellt ämne anonymt på ett forum, men man kan inte räkna med enbart ryggdunk.
    Sorgen över barnbarn är en sådan tråd. Visst, man kan säkert känna så, men att lägga sin egen glädje och lycka i knät på någon annan och gnälla över hur någon annan väljer att leva sitt liv blir bara så fel! Som att jag skulle sörja att min partner är sopåkare och inte överläkare. Barnen är ju vuxna, självständiga människor och ska inte behöva "förstöra" sitt liv (eller vad man nu har för anledning) genom att skaffa barn för att mamma ska bli glad! Man kan liksom inte tänka på sig själv i det fallet! Och det måste man kunna tala om för en människa utan att det räknas som "elakhet". 
    Jag har själv valt bort barn och fått höra att jag är "taskig" mot mina föräldrar, "självisk" etc. Jag kan väl för fan inte skaffa barn för deras skull????? Är väl därför jag reagerar starkt på just den tråden, men det finns många flera där ts helt enkelt är långt ute och cyklar!

• Anonym (Oj)
    Anonym (Elak) skrev 2023-10-24 18:18:54 följande:
    Det är ju precis det här som är problemet. Istället för att skriva "Jag tror att det är personer som är missnöjda med sina liv och har det jobbigt..." så skriver du att Det är misslyckade personer.... Och när någon påpekar det, så går du till angrepp och jag ska "smaka på min egen medicin". Det blir elakt på forum för att folk skriver med taggarna utåt, vilket triggar till ytterligare elakheter.
    Så du förstod inte vad Tecum menade? Det är inlägg som ditt som gör att det spårar ut. 
  • Postman

Ingen aning vad som driver dessa människor. Antagligen tycker de det är skoj att försöka paja de flesta diskussioner, i alla fall här på FL. 
    Väldigt få numera som skriver med sina ordinarie nick, antingen har de lämnat sajten eller så skriver de dubbelanonymt. Tyvärr gör dubbelanonymiteten att nivån blir ännu sämre kan jag känna.  

• Tyra myra

Anar att det är ett fåtal personer det här handlar om. Men de är mycket aktiva.

• Anonym (/)

Det känns poänglöst att starta trådar i känsliga rummet. Antingen möts man av hån eller av hat. Sedan finns det faktiskt de som försöker stötta också men tyvärr drunknar de inläggen i all skit. 

• Tyra myra

Har försökt starta trådar för seriösa diskussioner i viktiga ämnen som rör relationer men får ganska direkt dessa på mig. 

Mig jagar de av en anledning och det är att jag aldrig fördömer någon utan försöker förklara och dela med mig av mina erfarenheter från yrkeslivet. 

Jag anses ha dålig eller sakna moral, vara falsk eller översittare.

När jag använder anonyma nic så tar det lite längre tid men tillslut har de listat ut vem jag är och då kommer haranger där de hänvisar till andra trådar där de på står att jag propagerar för otrohet, vara mot skilsmässa, och gud vet vad.

Om jag försöker ge någon TS råd eller gör inlägg i trådar så är de där. De förstör så många trådar att jag nu kommer att sluta kommentera. Egna trådar kanske jag fortsätter med för det drabbar ju ingen annan än mig. 

• Tyra myra

Har nu bett admin radera mina trådar, inlägg och svar här på FL
    Jag har lessnat på alla påhopp helt enkelt.

Kommer att fortsätta dela med mig via min hemsida 

Lycka till ! Cool

• Gunnar12

Har också märkt mycket bitterhet och elakhet här. Människor som själva mår så dåligt att de hela tiden måste trycka ned andra, sprida elaka rykten osv. Det är väl inte för inte att FL kallas för "den kvinnliga motsvarigheten till Flashback".

• Anonym (Går_igång)
    Anonym (/) skrev 2023-10-25 14:22:31 följande:

Det känns poänglöst att starta trådar i känsliga rummet. Antingen möts man av hån eller av hat. Sedan finns det faktiskt de som försöker stötta också men tyvärr drunknar de inläggen i all skit. 

I reglerna står att man ska tänka på användaren bakom skärmen. Negativ kritik kan man ge om den är befogad och inte avsedd att trycka ned, men en lite mer medmänsklig ton hade varit att föredra.

Svar på tråden Varför så mycket elakhet här?