• Anonym (Förtvivlad mamma)

Barn/tonåring med OCD /hygienfråga

Jag har världens härligaste tonåring som sedan en längre tid brottas med OCD som visar sig genom rutiner/tvång runt framförallt hygien/handtvätt. Att resonera logiskt funkar inte, ocd är starkare än så. Vi har ständiga samtal om hur och när man tvättar händer och duschar. Hen har svårt att tro på oss när vi berättar hur vi vuxna/syskon i familjen gör när vi duschar så därför skulle vi behöva andra personers beskrivningar. Det låter kanske märkligt men det är viktigt för oss. Det vi skulle behöva veta är tex hur lång tid du duschar, hur mycket tvål du använder (om du använder flytande tvål går det bra att beskriva mängden eller antalet "pumptryck" du gör på din tvålpump. Hur ofta du byter din dusch-handduk, hur många gånger du kan använda en "hand-handduk" innan du slänger den i tvätten? Med hand-handduk menar jag den handduk du torkar händerna på efter att du tvättat dem vid matlagning eller efter handtvätt vid toalettbesök. Hur många gånger tvättar du händerna en vanlig dag?

• Svar på tråden Barn/tonåring med OCD /hygienfråga
  • RaYzLeR
    Anonym (Nina) skrev 2023-10-25 00:11:28 följande:

Handdukar tvättar jag en gång i veckan, jag använder alltså en duschhandduk ca 7 gånger. 

Jag tvättar med handdukar en gång i veckan, det räcker. Jag kanske duschar fem gånger i veckan.
  • Sunflora
    Anonym (finns inte) skrev 2023-10-24 05:44:43 följande:
    Pans/Pandas är en hitte-på-diagnos från de som inte tycker om autism och tror att det orsakas av vaccin fast eftersom det är så debunkat nu "tror" de att autism orsakas av inflammation i hjärnan orsakat av infektioner istället.

Du har verkligen ingen koll alls! PANDAS är en autoimmun sjukdom. Det finns INGEN som påstår att alla med autism, OCD, schizofreni mm egentligen har PANDAS. 

https://sv.wikipedia.org/wiki/PANDAS

• RaYzLeR
    Sunflora skrev 2023-10-25 01:30:57 följande:

Du har verkligen ingen koll alls! PANDAS är en autoimmun sjukdom. Det finns INGEN som påstår att alla med autism, OCD, schizofreni mm egentligen har PANDAS. 

https://sv.wikipedia.org/wiki/PANDAS

Nu har ju ts sagt att barnet har Asperger, och inte PANDAS.
  • Anonym (Nfnf)
    RaYzLeR skrev 2023-10-25 01:42:46 följande:
    Man kan ändå fundera. För många läkare vet inte om det där ens. 
  • Anonym (Förtvivlad mamma)
    Anonym (OCD-mamma med OCD-barn) skrev 2023-10-24 00:47:07 följande:
    Jag förstår så väl er längtan efter att kunna lösa din tonårings problem med logiska och rationella argument och hållpunkter - tyvärr är det inte alls så OCD funkar... Jag skulle varmt, varmt, varmt rekommendera er att söka professionell hjälp med detta, om ni inte redan har gjort det - KBT har väldigt god evidens när det gäller just tvångsbehandling. Detta är inte något ni kan lösa på det sätt ni försöker, och tro mig - problemen kommer bara att bli värre och värre, och din tonåring kommer bara att bli mer och mer dysfunktionell, om hen inte får rätt hjälp. Det är kanske inte så kul att höra, men på den ljusa sidan är att tvångsbehandling hör till de mest effektiva behandlingarna/de behandlingar som har bäst (=en mycket god) prognos. Jag håller tummarna för att det löser sig Hjärta
    Tack för din omtanke! Barnet får just nu KBT-behandling för 3:e gången och ja, den har varit väldigt effektiv tidigare så vi håller tummarna för att det blir bättre den här gången också. Anledningen till min fråga är att det är välidigt svårt att "gå tillbaka" till ett "normalt" beteende när man inte längre vet vad som är normalt. Barnet ifrågasatte när vi i familjen beskrev våra duschvanor och tyckte inte att vi verkade kloka som använde så lite tvål och samma handduk vid flera tillfällen, därav vår fråga om hur andra gör. Jag bad om hjälp via habliliteringen med bildstöd för dusch men det materialet som fanns var inte det hen behövde. Där fanns inga tidsangivelser, tvålmängder eller närmare instruktioner.

Tusen tack till er som faktiskt har svarat på frågan jag ställde!
  • Ocdmänniska
    Anonym (Förtvivlad mamma) skrev 2023-10-26 21:57:10 följande:
    Tack för din omtanke! Barnet får just nu KBT-behandling för 3:e gången och ja, den har varit väldigt effektiv tidigare så vi håller tummarna för att det blir bättre den här gången också. Anledningen till min fråga är att det är välidigt svårt att "gå tillbaka" till ett "normalt" beteende när man inte längre vet vad som är normalt. Barnet ifrågasatte när vi i familjen beskrev våra duschvanor och tyckte inte att vi verkade kloka som använde så lite tvål och samma handduk vid flera tillfällen, därav vår fråga om hur andra gör. Jag bad om hjälp via habliliteringen med bildstöd för dusch men det materialet som fanns var inte det hen behövde. Där fanns inga tidsangivelser, tvålmängder eller närmare instruktioner.

Okej men nu blir det helt annat när barnet får behandling. Jag känner igen mig med att svårt att gå tillbaka till vad som är normalt då man helt ärligt glömmer bort eller litar inte på sig själv helt enkelt. Jag har själv frågat tex min mamma och min syster någon gång hur dom gör i duschen. Jag litar på att dom sagt sanning och jag tänker ofta på hur mamma har sagt. 
    Det har hjälpt mig att blivit bättre men kan inte påstå att jag duschar "normalt". Man får helt enkelt hitta ett sätt som man är nöjd med på nytt, något som räcker för en efter allt det andra.
    Jag använder handduken bara en gång, och det häller dusch handduken, vanlig handuken som används efter tvättning av händer byter jag varje dag, duscha gör jag varje dag med. 
    Tar en stor klick av palmolive duschkräm så jag tycker den skummar bra, nog lika stor som min handflata nästan (har små händer).

Ni får tänka att det kanske aldrig kommer gå tillbaka till det normala och hen får helt enkelt hitta ett sätt som funkar för dem, inom vettiga gränser. 
  • Sunflora
    RaYzLeR skrev 2023-10-25 01:42:46 följande:
    Man kan ha båda.
  • Anonym (....)

Ordna bildstöd själv med tidsangivelser, tvålmänder och andra instruktioner. 
  • Anonym (Portionen)

Bara en tanke, men skulle kanske portionsförpackningar av duschtvål, schampo och balsam kunna vara till hjälp? De borde gå att köpa och ofta kan man få prover för att testa produkter. Visserligen brukar det vara väl tilltagna portioner, men de är i alla fall i ungefär rätt mängd och helt objektiva.
  • Anonym (Nfnf)
    Anonym (Portionen) skrev 2023-10-28 12:52:40 följande:
    Bara en tanke, men skulle kanske portionsförpackningar av duschtvål, schampo och balsam kunna vara till hjälp? De borde gå att köpa och ofta kan man få prover för att testa produkter. Visserligen brukar det vara väl tilltagna portioner, men de är i alla fall i ungefär rätt mängd och helt objektiva.
    Då kommer väl barnet då panik och kräva mer tvål. 
  • Anonym (Nfnf)

Jag hade gråtit sönder mig, skrikit och slagit sönder saker av panikångest om jag inte hade fått tvål. Eller ja jag hade väl inte ätit sen för den delen. 

• Anonym (Nfnf)

Tror inte många förstår hur tvång och ångesten funkar. Det går inte att bara tvinga personen att sluta direkt. Det är ju hemskt.

Sen förstår jag inte varför så många verkar emot pandas. Bara för det är nytt? Det är väl skitbra att forskningen går framåt. 

• Anonym (Nina)
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-10-29 07:48:07 följande:

Jag hade gråtit sönder mig, skrikit och slagit sönder saker av panikångest om jag inte hade fått tvål. Eller ja jag hade väl inte ätit sen för den delen. 

I slutändan ger det mindre ångest att bryta tvångshandlingarna. De får ta ett par sönderslagna saker om det behövs det går att ersätta. 
  • Anonym (Portionen)
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-10-29 07:47:17 följande:
    Då kommer väl barnet då panik och kräva mer tvål. 
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-10-29 07:48:07 följande:

Jag fattar att man inte bara bryter en tvångsproblematik hux-flux. Mitt förslag var att använda portionsförpackningar för att ge ett objektivt mått på vad som är normalförbrukning, vilket var vad mamman i tråden efterfrågade. Det betyder ju inte att man visar detta i direkt anslutning till en dusch, om det skulle inflammera situationen ytterligare, eller att tjejen inte får mer tvål om det är där hon befinner sig i sin resa mot tillfrisknande.

Svar på tråden Barn/tonåring med OCD /hygienfråga