• Anonym (partner)

Ni som fått SSRI för mild till medelsvår depression - berätta om era erfarenheter?

Min partner har fått SSRI utifrån diagnosen mild till medelsvår depression. Nu är vi ju lite oroliga för biverkningar - hur har ni upplevt dem?

Undrar också hur ni märkt om medicinen gjort skillnad? Min partner är ganska introvert och tystlåten som person så även om hen skulle komma ur bubblan lite mer skulle det ju kanske inte märkas jättemycket på utsidan?

Hur påverkas sexlusten och sexlivet av SSRI om det varit jättedåligt och obefintligt redan innan? Blir det bara fortsatt obefintligt? Finns det ens människor med depression som har sexlust - jag menar eftersom det nämns som biverkning att sexlusten kan minska? 

• Svar på tråden Ni som fått SSRI för mild till medelsvår depression - berätta om era erfarenheter?
  • RaYzLeR

Jag tappade sexlusten helt av SSRI. Jag har inte ens runkat dom senaste två åren som jag gått på det.

• felicityporter

Ja, potensen brukar i stort sett alltid stendö av SSRI. Jag hade personligen aldrig uppmuntrat min partner till att ta det om det inte vore extremt jävla illa...

• sture123

Första veckorna var jobbiga. Huvudvärk, yrsel, illamående och ångest. Sen blev det bättre.  Sexlust/drift/förmåga försvann i ett halvår, sen blev det bättre.

• Anonym (Bättre)

Sexlusten är ju i regel inte så hög ändå vid depression, så det lär ju åtminstone inte bli mindre ligga... Jag tappade i stort sett förmågan att få orgasm. Är visserligen kvinna, men har hört att män tappar förmågan till utlösning. Det kan ju iof göra att en del finner liggandet rätt menlöst, för detta var en biverkning som höll i sig så länge jag tog pillren. Sen var det en del biverkningar i början av behandlingen som försvann efter några veckor. Mådde ännu sämre till en början (vilket är vanligt första veckorna), mådde illa och drömde riktigt sjuka saker om nätterna. Tanken är att man ska bli mer stabil i humöret när biverkningarna vid insättandet lagt sig. Så man inte faller ner i nån avgrund av känslosvall gång på gång.

• Anonym (Kvinn)

Påverkade inte min sexlust alls (den var fortfarande hög). Men hade svårt att nå orgasm i början när jag tog medicinen, men det blev bättre efter några månader.

det jobbigaste var att de första månaderna så var depressionen värre innan det började vända, men det sa dom var normalt.

Svar på tråden Ni som fått SSRI för mild till medelsvår depression - berätta om era erfarenheter?