Hur får en fyraåring att stanna i sin säng?
Vi har en fyraårig som kommer till oss varje natt. Från början la han sig i vår säng, men numera följer någon av oss med och lägger sig hos honom. Och så blir vi liggandes där, för i 9 fall av 10, vaknar han en halvtimme/timme efter att vi lämnat och så är vi tillbaka i hans säng, eller han hos oss igen.
Problemet är att sonen är en sån som sover kopiöst nära. Han sparkas gärna och lyckas dessutom trycka ut den han sover nära för stunden. Han "stjäl" både täcke och kudde. Både pappan och jag har reumatism och vaknar med väldigt ont i kroppen. Vi sover dessutom väldigt dåligt, både av hans omilda nattliga behandling och av det eviga springandet. Dålig sömn gör dessutom att jag får ondare.
Fram till i våras sov han i egen säng, något större än en spjälsäng, i vårt sovrum. Också då vaknade han varje natt, men det räckte med att jag visade mig, så somnade han om. Nu har han vuxit ur den sängen och en större säng än så får inte plats i vårt sovrum.
Han sover i samma rum som sitt äldre syskon, som för övrigt har sovit i egen säng sen hon var ett år, helt på eget initiativ. En natt slutade hon vakna och be om att få komma över. Vi två bad hon om eget rum och har sen dess sovit där.
HUR gör man? Vi har försökt med belöningar, med att vädja, med att prata. Vad finns det för mirakeltips?
Han somnar snabbt på kvällen, om någon av oss ligger intill. Det tar maximalt en kvart och är verkligen inga problem. Han springande börjar allt mellan midnatt och tvåtiden, även om det någon gång i månaden kan ske ett mirakel och han sover fram till tidig morgon i egen säng.
Ge mig era absolut bästa tips!