• Anonym (Trött morsa)

Hur får en fyraåring att stanna i sin säng?

Vi har en fyraårig som kommer till oss varje natt. Från början la han sig i vår säng, men numera följer någon av oss med och lägger sig hos honom. Och så blir vi liggandes där, för i 9 fall av 10, vaknar han en halvtimme/timme efter att vi lämnat och så är vi tillbaka i hans säng, eller han hos oss igen.

Problemet är att sonen är en sån som sover kopiöst nära. Han sparkas gärna och lyckas dessutom trycka ut den han sover nära för stunden. Han "stjäl" både täcke och kudde. Både pappan och jag har reumatism och vaknar med väldigt ont i kroppen. Vi sover dessutom väldigt dåligt, både av hans omilda nattliga behandling och av det eviga springandet. Dålig sömn gör dessutom att jag får ondare.

Fram till i våras sov han i egen säng, något större än en spjälsäng, i vårt sovrum. Också då vaknade han varje natt, men det räckte med att jag visade mig, så somnade han om. Nu har han vuxit ur den sängen och en större säng än så får inte plats i vårt sovrum. 

Han sover i samma rum som sitt äldre syskon, som för övrigt har sovit i egen säng sen hon var ett år, helt på eget initiativ. En natt slutade hon vakna och be om att få komma över. Vi två bad hon om eget rum och har sen dess sovit där.

HUR gör man? Vi har försökt med belöningar, med att vädja, med att prata. Vad finns det för mirakeltips? 

Han somnar snabbt på kvällen, om någon av oss ligger intill. Det tar maximalt en kvart och är verkligen inga problem. Han springande börjar allt mellan midnatt och tvåtiden, även om det någon gång i månaden kan ske ett mirakel och han sover fram till tidig morgon i egen säng. 

Ge mig era absolut bästa tips!

• Svar på tråden Hur får en fyraåring att stanna i sin säng?
  • Mrs Green

Min dotter kom upp varje natt ända tills hon började skolan ungefär. Men vi bytte bara plats och jag gick och lade mig i hennes säng istället, så somnade vi snabbt om allihop. 

• Anonym (Byt rum)
    Anonym (Trött morsa) skrev 2023-10-22 12:49:52 följande:

Vi har en fyraårig som kommer till oss varje natt. Från början la han sig i vår säng, men numera följer någon av oss med och lägger sig hos honom. Och så blir vi liggandes där, för i 9 fall av 10, vaknar han en halvtimme/timme efter att vi lämnat och så är vi tillbaka i hans säng, eller han hos oss igen.

Problemet är att sonen är en sån som sover kopiöst nära. Han sparkas gärna och lyckas dessutom trycka ut den han sover nära för stunden. Han "stjäl" både täcke och kudde. Både pappan och jag har reumatism och vaknar med väldigt ont i kroppen. Vi sover dessutom väldigt dåligt, både av hans omilda nattliga behandling och av det eviga springandet. Dålig sömn gör dessutom att jag får ondare.

Fram till i våras sov han i egen säng, något större än en spjälsäng, i vårt sovrum. Också då vaknade han varje natt, men det räckte med att jag visade mig, så somnade han om. Nu har han vuxit ur den sängen och en större säng än så får inte plats i vårt sovrum. 

Han sover i samma rum som sitt äldre syskon, som för övrigt har sovit i egen säng sen hon var ett år, helt på eget initiativ. En natt slutade hon vakna och be om att få komma över. Vi två bad hon om eget rum och har sen dess sovit där.

HUR gör man? Vi har försökt med belöningar, med att vädja, med att prata. Vad finns det för mirakeltips? 

Han somnar snabbt på kvällen, om någon av oss ligger intill. Det tar maximalt en kvart och är verkligen inga problem. Han springande börjar allt mellan midnatt och tvåtiden, även om det någon gång i månaden kan ske ett mirakel och han sover fram till tidig morgon i egen säng. 

Förslag.
    * Två enkelsängar i ert sovrum, ni sover i en varsin säng och får turas om att gå tillbaka.
    * Gör vardagsrummet till ett tillfälligt sovrum
    * Ni byter rum och tar 4 åringens rum som sovrum för tillfället och ställer in en extra säng.
    * Ni säger till 4 åringen att gå och lägga sig igen.
    * Ni skaffar en våningssäng till 4 åringen som sover överst och en av er sover underst.
    * Köp en rejäl bäddsoffa och ha i vardagsrummet och turas om att sova där.
  • Anonym (.)

Ni fick plats med en liten säng bredvid er säng. Jag antar den blev för kort? Kan ni inte bara lägga en madrass bredvid er säng nu? De finns tex i storlek 60x190 cm. 
    Har ni inte plats på längden? Köp en 60x150? 140? Är det sängbord eller annat som går att flytta på?

Skall barnen dela rum länge? Har ni möjlighet kan sonen få eget rum där ni får plats med en extra säng/tjock madrass. 

Just nu måste någon av er sova nära honom om det inte skall bli massa uppvak. Antingen att ni ser till att ha en säng nära, eller att ni turas om att ha honom i er säng. Det går inte att lätt se till att han inte har behovet av er på natten.

• Anonym (tid)

Det kommer att ta tid innan han slutar komma till er. Fundera på nedanstående tips: 

Lägg en madrass på golvet till honom så kan han sova där när han kommer. 

Gör hans säng extra mysig och inbjudande. Kanske en stor gose att ha i sängen så den inte känns så stor och ödslig (jämfört med spjälsängen) 

Spela sovmusik på låg volym när han somnar som får stå på lågt under hela natten. Då låter det lika som när han somnade, för en del barn fungerar det. 

• Anonym (Lisen)

En säng längs med fotänden av er säng?
    kan det vara en lösning? 
    Byta sovrum ifall barnens rum är större och det får plats med en säng till?
    barn är så olika?vårt barn sov i samma sovrum som vi långt upp i åldern på en säng i samma rum.

• Anonym (Trött morsa)

Barnet kan sova i egen säng. Jag har gjort illa mig och kommer inte upp på natten, och kan absolut inte ha barn i sängen. Detta klargjordes igår kväll. Gissa vem som sov hela natten i egen säng utan problem... Han är alltså inte otrygg eller så, utan tycker bara att det är mysigt (vilket också bekräftats i samtal med honom).

• Anonym (!)
    Anonym (Trött morsa) skrev 2023-10-26 12:47:17 följande:

Barnet kan sova i egen säng. Jag har gjort illa mig och kommer inte upp på natten, och kan absolut inte ha barn i sängen. Detta klargjordes igår kväll. Gissa vem som sov hela natten i egen säng utan problem... Han är alltså inte otrygg eller så, utan tycker bara att det är mysigt (vilket också bekräftats i samtal med honom).

Haha, vad bra att det funkade!

(tolkar det som att du egentligen inte gjort illa dig, hoppas du mår bra)
  • Anonym (Trött morsa)
    Anonym (!) skrev 2023-10-26 15:01:03 följande:
    Haha, vad bra att det funkade!

(tolkar det som att du egentligen inte gjort illa dig, hoppas du mår bra)
    Jo, jag har gjort mig illa. Jag gissar att ordningen är återställd när jag rör mig normalt igen om ett par dagar dock...
  • Agda90

Vår dotter var likadan. Hon somnade utan problem i sin egen säng på kvälllen men på natten kom hon in till oss. 
    Vår säng var stor på den tiden - 2 meter bred(!!!) - men ungen skulle ändå sova på mig. Antingen låg hon på mig, "gick" på mig med fötterna, klappade mig på ryggen eller kastade sig runt som en kanonkula och träffade mig med både armar och ben. Det var ju så kul att få en knuten hand rätt i ansiktet. 

Jag fixade inte att samsova med henne. Jag fick inte en blund. Min man dock förstod ingenting för det var ju såååå mysigt att hon kom in till oss och hon låg ju blick stilla. Ja, det gjorde hon - om hon någon gång lyckades rulla över på hans sida!!!!

Vi la in två badebaden madrasser och bäddade upp en tillfällig säng på golvet till henne. Varje natt som hon kom in till oss blev hon hänvisad dit. Efter sex månader slutade hon  att komma in till oss.

Idag är hon 16 och har berättat att hon kom in till oss på nätterna därför att det var tråkigt att somna om själv när hon hade vaknat. Då var det roligare att komma till oss - fram till att "golvsängen" dök upp för den var ju inte lika bekväm!! Därför ledsnade hon på att komma in till oss. 

• Anonym (Trött morsa)
    Agda90 skrev 2023-10-26 15:10:53 följande:

Vår dotter var likadan. Hon somnade utan problem i sin egen säng på kvälllen men på natten kom hon in till oss. 
    Vår säng var stor på den tiden - 2 meter bred(!!!) - men ungen skulle ändå sova på mig. Antingen låg hon på mig, "gick" på mig med fötterna, klappade mig på ryggen eller kastade sig runt som en kanonkula och träffade mig med både armar och ben. Det var ju så kul att få en knuten hand rätt i ansiktet. 

Jag fixade inte att samsova med henne. Jag fick inte en blund. Min man dock förstod ingenting för det var ju såååå mysigt att hon kom in till oss och hon låg ju blick stilla. Ja, det gjorde hon - om hon någon gång lyckades rulla över på hans sida!!!!

Vi la in två badebaden madrasser och bäddade upp en tillfällig säng på golvet till henne. Varje natt som hon kom in till oss blev hon hänvisad dit. Efter sex månader slutade hon  att komma in till oss.

Idag är hon 16 och har berättat att hon kom in till oss på nätterna därför att det var tråkigt att somna om själv när hon hade vaknat. Då var det roligare att komma till oss - fram till att "golvsängen" dök upp för den var ju inte lika bekväm!! Därför ledsnade hon på att komma in till oss. 

Ja, men sådana är ju mindre än en vanlig säng ju! Och vi har sådana hemma som ändå inte används nu på vintern. Det var en himla bra idé.

I övrigt stämmer ditt barn på pricken med mitt, förutom att han agerar likadant mot fadern. 
  • Anonym (sovalite)

Vi la en madrass på golvet. Då sov vi bra allihop. Efter ca ett halvår hade han glömt sina nattvandrar fasoner och fick flytta in i eget rum igen utan problem.

• Anonym (Jenna)
    Anonym (Trött morsa) skrev 2023-10-22 12:49:52 följande:

Samma problem hos oss. 3,5 åringen somnar i sin säng ( eller somnar i vår och blir utburen till sin säng efteråt) kommer varje natt i till oss, eller ropar efter mig mitt i natten och vill sov mellan mig å pappan. Givetvis kan man inte säga nej.. slutar med att jag får lägg mig i tvrummet på soffan, då jag alltid får hennes vikt på mig eller knän i ryggen eller vad som. 

nu ska vi köpa en skönare säng till henne... Men ärligt tror jag hon vill ha trygghet och närhet av oss så ny säng kommer antagligen inte hjälpa. 

Jag är alltid som en zombie känns det som, har även sömnproblem utöver detta och svårt att somna överlag

• Agda90
    Anonym (Trött morsa) skrev 2023-10-26 15:17:53 följande:
    Ja, men sådana är ju mindre än en vanlig säng ju! Och vi har sådana hemma som ändå inte används nu på vintern. Det var en himla bra idé.

I övrigt stämmer ditt barn på pricken med mitt, förutom att han agerar likadant mot fadern. 
    Det gäller dessutom att inte göra den där extra sovplatsen till en som är för bekväm. Lite fult men effektivt
  • Spucks

Testa tyngdtäcke. 
    Eller gör en kompromiss med honom - han får sova i er säng hela natten en gång i veckan om han sova själv i sin egen säng resten av veckan.

Svar på tråden Hur får en fyraåring att stanna i sin säng?