• Anonym (Ångest)

Nytt jobb - helt fel

Jag har nyss börjat ett jobb som är HELT fel. Det har bara gått ett par månader och jag vet såklart att ett nytt jobb alltid kan vara tufft i början. Men jag är ändå bergsäker på att det här inte var min grej. Rollen är fel för mig, och jag är fel för rollen. Det var en felmatchning, och även om vissa anpassningar kanske kan göras förändrar det inte att detta inte är vad jag vill eller mår bra av. Jag har redan utvecklat allvarliga tecken på utmattningssyndrom, går bara hem och lägger mig efter jobbet, är ständigt på helspänn och gråter mycket.

Jag är tjänstledig från mitt gamla jobb och kan därför komma tillbaka dit med kort varsel, men egentligen vill jag inte det. Jag tog detta nya jobb för att jag behövde komma bort från det gamla. Överväger att skola om mig istället, till den plan B jag haft i många år. Jag har dock tillräckligt mycket sparade pengar för att jag ska klara mig i ett år, om det behövs. 

Hur ska jag lyfta med min chef att jag inte kan vara kvar? Hen kommer göra allt för att övertyga mig att stanna, men jag är säker på min sak.

• Svar på tråden Nytt jobb - helt fel
  • Anonym (Erfaren_man)

Det är väl en provanställning? Det är alltså på prov, för båda parter. Bara att säga att detta inte var för dig, och avsluta provanställningen. 

• Anonym (Följ ditt hjärta)

Säg bara precis som det är! Att det känns fel för dig. Att du har tankar på att börja studera istället. Det är helt normalt att upptäcka sådant efter ett tag. Har du en bra chef så kommer han/ hon förstå och stötta dig. Lycka till och följ ditt hjärta

• Anonym (myller)

Bara att vara ärlig. Du känner att det är fel, då är det fel.

• Hjelm

Jättejobbig situation. Speciellt när du inte vill gå tillbaka till ditt gamla jobb. Men jag tror att du ska lyssna på magkänslan. Det är skillnad på att ett nytt jobb är utmanande och ovant och att det ger en faktisk ångest. Du måste nog lägga korten på bordet och säga att det här inte blev rätt. Jättetråkigt såklart, men det händer hela tiden. Tänk på dig själv här.

Svar på tråden Nytt jobb - helt fel