• Anonym (annorlunda)

Känner mig så annorlunda!

Jag är en över-social person, när jag vill vara det. Mina gamla kompisar från tiden när jag var liten och yngre minns alla mig som den lite galna, jätteroliga och upfinningsrika tjejen som de alltid hade så roligt med. De visste nog inte att jag var jättesocial när jag kände för det, men att jag större delen av tiden satt i min ensamhet och ritade och skrev av mig. Skulle någon dyka upp oväntat i dörren så får jag ångest och vill inte öppna.

Jag är fortfarande den som alla har roligt med på tillställningar, där jag alltid placeras som den underhållande personen, för efter några glas så är det bara jag som hörs och tar plats.

Men när jag kommer hem så behöver jag massor med egentid och klarar inte av folk.

Jag har fobi mot kallprat, dvs som när jag kommer till jobbet och står i en hiss tillsammans med chefen eller någon annan, så vet jag inte alls vad jag ska säga. Jag är personen som gärna har EN nära vän som jag delar allt med, eller att jag i en grupp tar plats "på avstånd"!

Fattar inte vem jag är riktigt. Är så on/off även i nära kärleksrelationer. Ogillar att prata i telefon, utan föredrar att skriva, för då kan jag "gömma mig" bakom något.. Fler som är som jag? Diagnos??

• Svar på tråden Känner mig så annorlunda!
  • Freddie K

Jag är lite likadan själv. Jag gillar inte kallprat eller att prata i telefon. Jag sms:ar helst och jag sitter gärna ensam och skriver, men ibland vill jag vara social, men det är svårt.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (annorlunda)

Aha, bipolär kanske jag är!

• Freddie K
    Anonym (annorlunda) skrev 2023-10-20 13:54:44 följande:

Aha, bipolär kanske jag är!

Det kan vara så. Hur känns det att komma på den insikten då?
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (M)
    Anonym (annorlunda) skrev 2023-10-20 13:45:06 följande:
    Jo har talat med psykiatriker och psykologer på gamla dar. Men de förstår inte mig alls. Sköter ju mitt liv med bra jobb, familj och allt. Den enda skillnaden är att ingen vet 100% var de har mig och att jag ställer till med dramatik i nära relationer och gör ibland förbjudna saker för att få kickar. Men tror att det är charmen med mig. Jag är himmel eller helvete. Får nog acceptera det och leva med det.
    Har ni andra fått diagnoser förutom ADD? Kan det vara något annat, som aspergers eller nåt?
    Kicksökande och dramatikskapande skulle kunna betyda vissa drag av narcissism. Eller kanske snarare antisociala drag. Jag har dom här tendenserna med men är bra på att flyga under radarn. Dom närmsta vännerna och en del partners vet ju hur jag är. Har fått höra av oberoende källor att jag är det bästa och värsta. I mitt fall tror jag svag adhd och nån slags antisociala drag. Jag är snäll i grunden men har vissa avvikelser från hur andra är. Dom jag tycker om är jag till 100% lojal mot på riktigt.

Men vad är problemet som du ser det? Är du olycklig eller är det svårt att passa in?
  • Stooler

När jag jobbade som säljare inom industrin så var syndromet rätt vanligt förekommande bland oss försäljningsingenjörer. Vi höll föredrag, lektioner, presentationer osv för personer i beslutsfattande ställning. Inte alls ovanligt att man låg ute en hel vecka och reste mellan platser och bodde på hotell.

När veckan var slut ville man bara vegetera, få av kostymen, drunkna ostörd i en bok typ. Många kollegor som inte lyckades hålla ihop äktenskapet, vid hemkomsten så kanske det visade sig att frugan bjudit hem sina föräldrar på middag och 45 minuter kvar att duscha och byta om på. När dessutom Lördag och Söndag visade sig vara inbokad på nåt upplevelsehotell med 2 grannpar så var det nära till sammanbrott.

Hursomhelst, Psykologer kände till det här fenomenet sedan länge, det var inte ens nytt på 80-talet. Skillnaden mot nu kanske är att de inte förtvivlat letade efter en diagnos att ställa utan mer rekommenderade att försöka finna en balans i tillvaron.

• AndreaBD
    Anonym (annorlunda) skrev 2023-10-20 13:45:06 följande:
    Jo har talat med psykiatriker och psykologer på gamla dar. Men de förstår inte mig alls. Sköter ju mitt liv med bra jobb, familj och allt. Den enda skillnaden är att ingen vet 100% var de har mig och att jag ställer till med dramatik i nära relationer och gör ibland förbjudna saker för att få kickar. Men tror att det är charmen med mig. Jag är himmel eller helvete. Får nog acceptera det och leva med det.
    Har ni andra fått diagnoser förutom ADD? Kan det vara något annat, som aspergers eller nåt?
    Det finns gott om folk med ADD/ADHD som är skötsamma, har jobb och familj. De flesta faktiskt. Däremot brukar folk med Asperger ha svårare att få ihop det puzzlet. Många orkar bara jobba deltid och det verkar inte så värst många av de som skaffar barn. 
  • Anonym (g)
    AndreaBD skrev 2023-10-20 17:28:23 följande:
    Det finns gott om folk med ADD/ADHD som är skötsamma, har jobb och familj. De flesta faktiskt. Däremot brukar folk med Asperger ha svårare att få ihop det puzzlet. Många orkar bara jobba deltid och det verkar inte så värst många av de som skaffar barn. 
    Såklart finns det personer med ADD/ADHD som är skötsamma, men många personer med ADHD är också brottslingar. 

En bok som berör temat: 
    www.bokus.com/bok/9789172058064/fran-busfro-till-brottsling-adhd-behandling-bryter-monster/
  • Anonym (l)

Jag förstår inte ens problemet. Låter som en helt vanlig människa som agerar som helt vanliga människor gör.

Nu har du tydligen flera diagnoser och i det ADHD där du inte riktigt verkat förstått vad det innebär. En person med ADHD behöver inte konstant vara omgiven av andra eller inte kunna vara själv.

• Anonym (S)

För egen del så skulle jag inte hitta mig själv mer/må bättre med någon diagnos.

Men jag klarar av allt man borde göra. Bara att jag skulle uppleva livet väldigt mycket tråkigare om jag levde som många andra gör. Jag vill vara jag, och tycker att jag är bra som jag är.

Hoppas att du TS också kan få känna så.

• Anonym (Vv)
    Anonym (annorlunda) skrev 2023-10-19 12:50:46 följande:
    Känner mig så annorlunda!

Jag är en över-social person, när jag vill vara det. Mina gamla kompisar från tiden när jag var liten och yngre minns alla mig som den lite galna, jätteroliga och upfinningsrika tjejen som de alltid hade så roligt med. De visste nog inte att jag var jättesocial när jag kände för det, men att jag större delen av tiden satt i min ensamhet och ritade och skrev av mig. Skulle någon dyka upp oväntat i dörren så får jag ångest och vill inte öppna.

Jag är fortfarande den som alla har roligt med på tillställningar, där jag alltid placeras som den underhållande personen, för efter några glas så är det bara jag som hörs och tar plats.

Men när jag kommer hem så behöver jag massor med egentid och klarar inte av folk.

Jag har fobi mot kallprat, dvs som när jag kommer till jobbet och står i en hiss tillsammans med chefen eller någon annan, så vet jag inte alls vad jag ska säga. Jag är personen som gärna har EN nära vän som jag delar allt med, eller att jag i en grupp tar plats "på avstånd"!

Fattar inte vem jag är riktigt. Är så on/off även i nära kärleksrelationer. Ogillar att prata i telefon, utan föredrar att skriva, för då kan jag "gömma mig" bakom något.. Fler som är som jag? Diagnos??

Hahaha exakt exakt samma!! har adhd diagnos dock. Ibland har den orsakat problem och även känslomässiga berg o dalbanor. har du också det?
  • Anonym (annorlunda)
    Anonym (Vv) skrev 2023-10-20 23:29:13 följande:
    Hahaha exakt exakt samma!! har adhd diagnos dock. Ibland har den orsakat problem och även känslomässiga berg o dalbanor. har du också det?
    OMG Yess, verkligen känslomässig berg och dalbana. Det är nog det som är borderline. Växlar från varm till kall inom några sekunder, flippar totalt ibland och ibland kärleksfull som en liten katt. Är himmel eller helve. Aldrig stabilitet och lugn och ro. Men har blivit bättre med åren. 
    Jag känner mig som en katt och ibland en geting. 
Svar på tråden Känner mig så annorlunda!