• Anonym (K)

Vaknar varje morgon med oro

Är mamma till tre fantastiska barn från 12 år och uppåt. Ett bra arbete som jag verkligen tycker om, är verkligen uppskattad som kollega och människa. Har. en snäll man, en bra familj och några nära vänner.

Varför vaknar jag varje morgon med oro, känsla av värdelöshet, katastroftankar etc
    Känner mig dålig och fokuserar på att jag, som alla andra tänker jag, blir otålig och irriterad. Att jag inte orkar Ibland. Allt kring barnen ger mig dåligt samvete. Ändå gör jag allt för dem.

Någon som känner igen sig? Någon mer som inte har yttre skäl att må dåligt men som ändå gör det?

• Svar på tråden Vaknar varje morgon med oro
  • linani

Jag tycker det låter som GAD, vilket är en diagnos för generell ångest. Särskilt med katastroftankar och att du oroar dig mycket för dina barn och ditt föräldraskap.

Ångest är inte rationellt, och det är fullt möjligt att lida av det trots att allt talar för att man ska vara glad och nöjd. 

• Anonym (K)
    linani skrev 2023-10-21 19:22:43 följande:

Jag tycker det låter som GAD, vilket är en diagnos för generell ångest. Särskilt med katastroftankar och att du oroar dig mycket för dina barn och ditt föräldraskap.

Ångest är inte rationellt, och det är fullt möjligt att lida av det trots att allt talar för att man ska vara glad och nöjd. 

Jag fick en GAD diagnos av psykiatrin när barnen var små och jag var utbränd. Kanske den som ligger kvar? Det var 10 år sen drygt. Fast då var jag paralyserad av skräck varje morgon och hade ångest ofta hela dagen. Värsta perioden i mitt liv och skulle ta hand om småbar. Många gånger själv eftersom min arbetade borta ganska ofta.
  • Anonym (K)
    WilliamWilliam15 skrev 2023-10-21 19:10:45 följande:

Jag känner så igen mig.
    Vaknar även jag med oro varje morgon.
    Jobbet, barnen eller något annat.
    Jättejobbigt med denna oro!! 

Går det över det värsta när du kliver upp!
  • linani
    Anonym (K) skrev 2023-10-22 10:01:02 följande:
    Jag fick en GAD diagnos av psykiatrin när barnen var små och jag var utbränd. Kanske den som ligger kvar? Det var 10 år sen drygt. Fast då var jag paralyserad av skräck varje morgon och hade ångest ofta hela dagen. Värsta perioden i mitt liv och skulle ta hand om småbar. Många gånger själv eftersom min arbetade borta ganska ofta.
    Ligger kvar och ligger kvar... en psykiatrisk diagnos är inte som en förkylning, som går över av sig själv. Har du GAD så har du.

Däremot kan symptomen såklart upplevas mer starkt (eller inte alls) beroende på omständigheter i livet och eventuell behandling (terapi och antidepressiva).

Då för 10 år sedan upplevde du ångesten starkare än nu, men det är fortfarande samma ångest. 

Rekommenderar dig att läsa på om din diagnos, och gärna få en ACT eller KBT-behandling för dina oroade tankar,  istället för att grubbla över din personlighet eller leta nya förklaringar som ADHD.
  • Hellishen

Hej!

Du har helt klart orealistiska förväntningar på dig själv, och låter lite osäker.

Du behöver känna att du inte bara finns till för andra människors skull, för om du vet det så är ju dina känslor också tillåtna. Du är inte en serviceinstitution. Du får bli arg, besviken, ledsen, ha en dålig dag etc etc.

Det är inte bara dina halvvuxna barn som är individer i ditt liv, du är det också! Och de dör inte av att du beter dig som en riktig människa av kött och blod. Det är definitivt mer skadligt med en "perfekt mamma", det om något ger barn issues i vuxenlivet.

Och klart att man älskar sina barn och vill vara med dem, men det låter som att du kanske tappat bort dig själv i mammandet. Vad gör du i ditt eget liv? Vad tycker du om att göra för egen del? Vem är du?

Anonym (K) skrev 2023-10-19 09:30:36 följande:
    Ja, jag ger upp mycket tid för min egen del. Nu är barnen större men jag lägger mycket tid på att de ska få stöd och hjälp, bra mat, samtal om livet, ha mysigt, köpa kläder etc Jag bokstavligen älskar att umgås med barnen. Det bästa som finns.

Barnen klarar sig bra, inga större orosmoment förutom de saker som dyker upp i livet. Min oro är mer kopplad till allt och inget. Bara en gnabbande känsla av att vara dålig, gör dåligt och jag får dåligt samvete för minsta otålighet och irritation jag visar. Vill liksom vara urmänniskan som bara är lugn, tålmodig, kreativ, energirik, som bakar, lagar mat från grunden, träffar vänner, bjudningar. Du vet när barn säger; min mamma är min största förebild! Hon är fantastisk.

Så känner jag mig inte!
  • Mimosa86

Men hur mycket får du själv tillbaka?

Du låter som en person som bara ger och ger. Kan oron grunda sig i en besvikelse att andra inte visar samma omtanke och engagemang tillbaka? Att du känner att du inte duger för att han eller hon inte gör det där extra som du gör?

Låter mer som att du tappat bort dig själv. Kanske kommer det med att barnen nu är äldre, mer självständiga och kommer lämna hemmet? Allt det engagemang du blöder ner tas inte riktigt emot på samma sätt nu när barnen börjar bryta sig fria?

Jag skulle, om jag var du, sätta min ner och fundera ut VAD VILL JAG GÖRA? Helt tänka bort andra i sammanhanget lista upp helt egna egoistiska mål som du skulle må bra av att göra och uppleva.

• Anonym (K)
    Hellishen skrev 2023-10-22 10:31:26 följande:

Hej!

Du har helt klart orealistiska förväntningar på dig själv, och låter lite osäker.

Du behöver känna att du inte bara finns till för andra människors skull, för om du vet det så är ju dina känslor också tillåtna. Du är inte en serviceinstitution. Du får bli arg, besviken, ledsen, ha en dålig dag etc etc.

Det är inte bara dina halvvuxna barn som är individer i ditt liv, du är det också! Och de dör inte av att du beter dig som en riktig människa av kött och blod. Det är definitivt mer skadligt med en "perfekt mamma", det om något ger barn issues i vuxenlivet.

Och klart att man älskar sina barn och vill vara med dem, men det låter som att du kanske tappat bort dig själv i mammandet. Vad gör du i ditt eget liv? Vad tycker du om att göra för egen del? Vem är du?

Men tack så mycket för ditt bra svar! Ja, jag är väldigt osäker inuti men verkar ganska robust och säker på utsida. Mina barn kommer till mig om allt, så jag sköter barnens välmående ur nästan alla perspektik.

Du har så rätt, är dränerad i de behov som finns ibland. Arbetar dessutom med socialt arbete och finns till för människor hela dagarna. Har inte så mycket eget och har fastnat i mitt hem. Har egentligen inga direkt intressen förutom inredning och umgås.

Nu har jag iallafall bokat två kompis dater! Tack!!
  • Anonym (K)
    linani skrev 2023-10-22 10:15:10 följande:
    Ligger kvar och ligger kvar... en psykiatrisk diagnos är inte som en förkylning, som går över av sig själv. Har du GAD så har du.

Däremot kan symptomen såklart upplevas mer starkt (eller inte alls) beroende på omständigheter i livet och eventuell behandling (terapi och antidepressiva).

Då för 10 år sedan upplevde du ångesten starkare än nu, men det är fortfarande samma ångest. 

Rekommenderar dig att läsa på om din diagnos, och gärna få en ACT eller KBT-behandling för dina oroade tankar,  istället för att grubbla över din personlighet eller leta nya förklaringar som ADHD.
    Hmm, förstår. Hur tänker du Adhd? Den var intressant. 
  • Anonym (K)
    Mimosa86 skrev 2023-10-22 10:51:30 följande:

Men hur mycket får du själv tillbaka?

Du låter som en person som bara ger och ger. Kan oron grunda sig i en besvikelse att andra inte visar samma omtanke och engagemang tillbaka? Att du känner att du inte duger för att han eller hon inte gör det där extra som du gör?

Låter mer som att du tappat bort dig själv. Kanske kommer det med att barnen nu är äldre, mer självständiga och kommer lämna hemmet? Allt det engagemang du blöder ner tas inte riktigt emot på samma sätt nu när barnen börjar bryta sig fria?

Jag skulle, om jag var du, sätta min ner och fundera ut VAD VILL JAG GÖRA? Helt tänka bort andra i sammanhanget lista upp helt egna egoistiska mål som du skulle må bra av att göra och uppleva.

Ja, min man och äldsta dotter är inte jätteintresserade av mig och mina behov. Min äldsta fyller 17 år. Känner väl inte att de struntar i mig men bara inte är såna individer som ser andras behov så bra. Och min dotter är ju mitt barn som jag inte kräver nåt tillbaka mer än att hjälpa till med saker osv. Hon är jättesnäll, bara lite upptagen och mer inåtvänd.Vilket är helt ok.

De andra är 12 år och 14 år, så inte vuxna än på ett tag. De är väldigt fina, särskilt mellandottern. De är omsorgsfulla och kärleksfulla. Känner att mitt hjälpsamma sätt har smittat av sig. De vill mig väldigt väl, det känner jag. 

Men att börja tänka mer på mig låter som ett måste. Terapi kanske är en bra början. Har gjort det några gånger. Ska börja igen och få en nystart. 

Tack så mycke!!
  • linani
    Anonym (K) skrev 2023-10-19 08:39:36 följande:

Men känslomässigt är jag lite låg ofta. Får negativa känslor, oroar mig, känner stress etc Funderat på om jag har tex ADhd. Har alltid haft svårt att härbärgera känslor.

Anonym (K) skrev 2023-10-22 11:54:36 följande:
    Det var du själv som skrev i ett tidigare inlägg att du funderat på om du har ADHD? Se ovan.

Vill också poängtera här att socialt stöd är en väldigt viktig friskfaktor, men att ångest/GAD inte är något som upphör för att man "tänker positivt" eller "prioriterar sig själv".

Har du fått en diagnos, så ta hjälp av den vård som finns. Lägg inte som en ytterligare börda på dig själv att du måste förändra dig för att må bättre.

• Anonym (K)
    linani skrev 2023-10-22 12:07:48 följande:
    Anonym (K) skrev 2023-10-22 11:54:36 följande:
    Det var du själv som skrev i ett tidigare inlägg att du funderat på om du har ADHD? Se ovan.

Vill också poängtera här att socialt stöd är en väldigt viktig friskfaktor, men att ångest/GAD inte är något som upphör för att man "tänker positivt" eller "prioriterar sig själv".

Har du fått en diagnos, så ta hjälp av den vård som finns. Lägg inte som en ytterligare börda på dig själv att du måste förändra dig för att må bättre.

Haha, ja du ser. Dåligt minne. Ja, precis. Känner ofta igen mig när människor beskriver Adhd men det gör väl andra med kanske. Är lättdistraherad, blir lätt överväldigad, svårt att organisera mig, glömsk mm

Men vet inte om svårigheterna är så stora att det räknas som en funktionsnedsättning.
  • TvillingmammaVästgöte

Att vara lite extra orolig på morgonen är vanligt eftersom alla har lite extra kortisol på morgonen, detta är för att kroppen skall vakna. Högt kortisol kan ge oro och ångest. 

• Anonym (H)

Hej!
    Jag har GAD och i perioder kan det kännas precis som om jag vore rädd. Låter likt ditt. Nån typ av hyper vaksamhet där det känns som något allvarligt kan hända närsomhelst. KBT har fungerat bra för mig men det ligger liksom under ytan även om i extremt liten grad eller inte alls t.o.m. ibland. Bara att försöka leva med det tror jag, men terapi är absolut bra så man får redskap. 

• Hellishen

Måste tipsa dig om serien Pörni på Netflix. Kanske kan ge viss igenkänning!

Anonym (K) skrev 2023-10-22 12:04:01 följande:
    Ja, min man och äldsta dotter är inte jätteintresserade av mig och mina behov. Min äldsta fyller 17 år. Känner väl inte att de struntar i mig men bara inte är såna individer som ser andras behov så bra. Och min dotter är ju mitt barn som jag inte kräver nåt tillbaka mer än att hjälpa till med saker osv. Hon är jättesnäll, bara lite upptagen och mer inåtvänd.Vilket är helt ok.

De andra är 12 år och 14 år, så inte vuxna än på ett tag. De är väldigt fina, särskilt mellandottern. De är omsorgsfulla och kärleksfulla. Känner att mitt hjälpsamma sätt har smittat av sig. De vill mig väldigt väl, det känner jag. 

Men att börja tänka mer på mig låter som ett måste. Terapi kanske är en bra början. Har gjort det några gånger. Ska börja igen och få en nystart. 

Tack så mycke!!
  • matsgu

Japp, känner igen mig. Precis som du så har jag 3 barn. Det har varit så för mig sedan jag var 20 år ca. Kraftig morgonångest samt söndagsångest. Ångesten hänger med under dagen men mattas av. I övrigt är mitt liv väldigt bra egentligen. Jag har god ekonomi, bra vänner, ett bra förhållande etc.

Gjorde utredning för adhd för ca 6 månader sen och fick väldigt höga och fina poäng. Börjat med elvanse nu och ångesten är som bortblåst?

• Anonym (Gott_sällskap)

Du lär iallafall vara i "gott sällskap". Det är vanligt att människor vaknar med oro och ångest över olika saker. Jag antar att det är ett sätt för hjärnan att signalera att man har problem som behöver lösas, och att man kanske bör jobba med sin självkänsla.

Det kan också vara en underliggande känsla av att man inte får ut vad man vill av livet. Därför är det bra om man är klar över vad man behöver göra för att bli mer tillfreds med sig själv och må bättre. Man kanske har drömmar man vill förverkliga, talanger man vill utveckla, eller bara en förändring i sin livsmiljö eller dagliga rutiner.

• Anonym (K)
    matsgu skrev 2023-10-23 14:46:39 följande:

Japp, känner igen mig. Precis som du så har jag 3 barn. Det har varit så för mig sedan jag var 20 år ca. Kraftig morgonångest samt söndagsångest. Ångesten hänger med under dagen men mattas av. I övrigt är mitt liv väldigt bra egentligen. Jag har god ekonomi, bra vänner, ett bra förhållande etc.

Gjorde utredning för adhd för ca 6 månader sen och fick väldigt höga och fina poäng. Börjat med elvanse nu och ångesten är som bortblåst?

Hur kommer det sig att du gjorde utredningen? Hur yttrar sig din adhd?

Min mamma har någon slags npf. Svår sådan. vet att det är ärftligt. Är dock själv högfungerande, för mig märks det inte så mycket på utsidan. Kompenserar bra och blir dränerad på insidan.
  • Anonym (K)
    Anonym (Gott_sällskap) skrev 2023-10-23 17:11:22 följande:

Du lär iallafall vara i "gott sällskap". Det är vanligt att människor vaknar med oro och ångest över olika saker. Jag antar att det är ett sätt för hjärnan att signalera att man har problem som behöver lösas, och att man kanske bör jobba med sin självkänsla.

Det kan också vara en underliggande känsla av att man inte får ut vad man vill av livet. Därför är det bra om man är klar över vad man behöver göra för att bli mer tillfreds med sig själv och må bättre. Man kanske har drömmar man vill förverkliga, talanger man vill utveckla, eller bara en förändring i sin livsmiljö eller dagliga rutiner.

Alltså både ja och nej. Rent intellektuellt så känner jag mig som en ganska bra person. Känner mig omtyckt. Är inte orolig för hur andra tycker och tänker om mig på ett jobbigt plan, mer för att såklart vara hänsynsfull.

Har ju de bästa ungarna, en snäll man, fina vänner och ett meningsfullt arbete med människor. Har tillräckligt med pengar. Vill väl träna och träffa vänner mer. Men livet är fint.

Ångest har jag dock haft sen barnsben. Levde i en dysfunktionell familj rent känslomässigt. Så ångest och oro är djupt rotad tyvärr. 
Svar på tråden Vaknar varje morgon med oro