Hej!
Du har helt klart orealistiska förväntningar på dig själv, och låter lite osäker.
Du behöver känna att du inte bara finns till för andra människors skull, för om du vet det så är ju dina känslor också tillåtna. Du är inte en serviceinstitution. Du får bli arg, besviken, ledsen, ha en dålig dag etc etc.
Det är inte bara dina halvvuxna barn som är individer i ditt liv, du är det också! Och de dör inte av att du beter dig som en riktig människa av kött och blod. Det är definitivt mer skadligt med en "perfekt mamma", det om något ger barn issues i vuxenlivet.
Och klart att man älskar sina barn och vill vara med dem, men det låter som att du kanske tappat bort dig själv i mammandet. Vad gör du i ditt eget liv? Vad tycker du om att göra för egen del? Vem är du?
Anonym (K) skrev 2023-10-19 09:30:36 följande:
Ja, jag ger upp mycket tid för min egen del. Nu är barnen större men jag lägger mycket tid på att de ska få stöd och hjälp, bra mat, samtal om livet, ha mysigt, köpa kläder etc Jag bokstavligen älskar att umgås med barnen. Det bästa som finns.
Barnen klarar sig bra, inga större orosmoment förutom de saker som dyker upp i livet. Min oro är mer kopplad till allt och inget. Bara en gnabbande känsla av att vara dålig, gör dåligt och jag får dåligt samvete för minsta otålighet och irritation jag visar. Vill liksom vara urmänniskan som bara är lugn, tålmodig, kreativ, energirik, som bakar, lagar mat från grunden, träffar vänner, bjudningar. Du vet när barn säger; min mamma är min största förebild! Hon är fantastisk.
Så känner jag mig inte!