• Anonym (Signatur)

Hjälp mig att förstå det här med ägglossning

Jag vill så gärna förstå min ägglossning men känner mig helt vilse. Jag får exakt samma återkommande symtom varje månad, men får ändå inte ihop när ägget släpper? Jag får nämligen väldigt ont i ena sidan av magen varje månad runt ägglossningen och har hela tiden tänkt att det är då mitt ägg släpper. Det är en ihållande molvärk i äggstockarna som håller i sig några timmar. Men det som har hänt nu är att jag har varit på ett ultraljud. När jag var på ultraljudet så hade jag redan haft den där värken några dagar tidigare, men gynekologen sa: du ska ha ägglossning när som helst. Det trodde jag ju att jag redan hade haft i och med smärtan? Vad är det då som gör ont???

Jag har försökt att ta ägglossningstest men jag får aldrig någon tydlig stegring. Tycker att det är utslag på testet hela tiden. Det blir starkt ena dagen, svagt andra, sedan starkare igen nästa dag osv osv.

Min menscykel är ungefär 23-25 dagar lång. Jag blöder långdraget i 7-9 dagar. Den här smärtan jag pratar om kommer dag 10, 11 eller 12. Sedan efter smärtan får jag några dagar med typ perfekt hy och glow i facet. Haha kanske låter diffust men det är supertydligt! Jag får aldrig några trådiga flytningar som påminner om äggvita?

• Svar på tråden Hjälp mig att förstå det här med ägglossning
  • Anonym (Tips från coachen)

Det du känner är att kroppen förbereder sig för ÄL, inte att du har det redan då. Ska du se om du har ÄL så rekommenderar jag att du tempar istället eller använder digitala stickor.

• Anonym (Signatur)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2023-10-18 18:11:30 följande:

Det du känner är att kroppen förbereder sig för ÄL, inte att du har det redan då. Ska du se om du har ÄL så rekommenderar jag att du tempar istället eller använder digitala stickor.

Tror du? Men vad är det som gör ont när den förbereder sig?

Kan du berätta hur man tempar bäst? Antar samma tid varje dag? Flera gånger om dagen? Vad ska hända när ägget släpper? Berätta mer :)

• Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (Signatur) skrev 2023-10-18 18:18:42 följande:

Tror du? Men vad är det som gör ont när den förbereder sig?

Kan du berätta hur man tempar bäst? Antar samma tid varje dag? Flera gånger om dagen? Vad ska hända när ägget släpper? Berätta mer :)

Jag vet. Det som känns är som sagt kroppen som förbereder sig. Det växer och rör sig och har sig, äggblåsorna arbetar för fullt för att släppa ett ägg, man har nerver i hela kroppen som skickar känslosignaler åt alla möjliga håll. Det är ungefär som att fråga varför man får mensvärk. Jag kan tyvärr inte förklara mer exakt, du får googla på varför man kan få ont vid ägglossning, kan inte vara svårt att hitta online.

Ja, man tempar samma tid varje dag och den enda rätta tiden är egentligen direkt när du har vaknat, alltså DIREKT du slår upp ögonen, innan du gått ur sängen eller haft en enda redig tanke. Orsaken är att tempen ändrar sig väldigt snabbt så fort man har vaknat och blodet börjar flöda på ett annat sätt.

Nu var det ett tag sedan jag tempade men du ska bokföra denna temp varje dag, den kan skilja något från dag till dag. När man ser en tydlig höjning från normalkurvan så indikerar det att man har haft ÄL. Man ser det alltså först i efterhand men det är iaf ett tydligt bevis på att det har hänt, vilket just nu kanske är viktigt för dig att veta öht. Det finns även kring detta massor med information. Efter ÄL brukar tempen iaf hålla sig på högre nivå än före. Lycka till.

OBS! Det räcker inte med vanlig termometer! Du ska köpa en som visar två decimaltal och inte bara ett som en vanlig febertermometer. Det är för att skillnaden han vara rent hårfin.
  • Anonym (Lis)

Jag har som du, att jag får ont innan ÄL sker. Märkte det en cykel då ÄL uteblev men kroppen försökte ägglossning vid flera tillfällen.

jag tempar. Termometer med två decimaler som sagt. Och ladda ner en app som fertility friend eller womanlog. Då får du en graf där du kan se när ÄL skett eftersom tempen stiger då.
    Denna graf jag bifogat som exempel är lite otydlig då den höll sig rätt högt i början av cykeln, brukar ligga under den streckade linjen fram till ÄL, och sen över linjen efter ÄL fram till mens. En fördel är också att när du ser att tempen sjunker så vet du att mensen är på g och kan vara förberedd på det.
  • Anonym (Signatur)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2023-10-18 20:35:04 följande:
    Jag vet. Det som känns är som sagt kroppen som förbereder sig. Det växer och rör sig och har sig, äggblåsorna arbetar för fullt för att släppa ett ägg, man har nerver i hela kroppen som skickar känslosignaler åt alla möjliga håll. Det är ungefär som att fråga varför man får mensvärk. Jag kan tyvärr inte förklara mer exakt, du får googla på varför man kan få ont vid ägglossning, kan inte vara svårt att hitta online.

Ja, man tempar samma tid varje dag och den enda rätta tiden är egentligen direkt när du har vaknat, alltså DIREKT du slår upp ögonen, innan du gått ur sängen eller haft en enda redig tanke. Orsaken är att tempen ändrar sig väldigt snabbt så fort man har vaknat och blodet börjar flöda på ett annat sätt.

Nu var det ett tag sedan jag tempade men du ska bokföra denna temp varje dag, den kan skilja något från dag till dag. När man ser en tydlig höjning från normalkurvan så indikerar det att man har haft ÄL. Man ser det alltså först i efterhand men det är iaf ett tydligt bevis på att det har hänt, vilket just nu kanske är viktigt för dig att veta öht. Det finns även kring detta massor med information. Efter ÄL brukar tempen iaf hålla sig på högre nivå än före. Lycka till.

OBS! Det räcker inte med vanlig termometer! Du ska köpa en som visar två decimaltal och inte bara ett som en vanlig febertermometer. Det är för att skillnaden han vara rent hårfin.
    Okej jag har bestämt mig för att testa det här med att tempa. Jag ska beställa grejerna nu i helgen! För jag känner mig fortfarande inte övertygad om att det är kroppen som förbereder sig som gör ont! Det känns mer troligt att det är själva äggsläppet, men det där ultraljudet förvirrade mig! Hatar när man inte förstår sig på sin egen kropp, kan inte leva med det. Så ska ge tempning en chans. 
  • Anonym (Signatur)
    Anonym (Lis) skrev 2023-10-19 00:09:41 följande:
    //

Jag har som du, att jag får ont innan ÄL sker. Märkte det en cykel då ÄL uteblev men kroppen försökte ägglossning vid flera tillfällen.

jag tempar. Termometer med två decimaler som sagt. Och ladda ner en app som fertility friend eller womanlog. Då får du en graf där du kan se när ÄL skett eftersom tempen stiger då.
    Denna graf jag bifogat som exempel är lite otydlig då den höll sig rätt högt i början av cykeln, brukar ligga under den streckade linjen fram till ÄL, och sen över linjen efter ÄL fram till mens. En fördel är också att när du ser att tempen sjunker så vet du att mensen är på g och kan vara förberedd på det.
    Ja men jag ska börja tempa nu. Kommer beställa hem grejer i helgen. Det var lite svårt att fatta din graf, när man inte är insatt liksom. Men jag tror jag fattar ungefär! Ska läsa på lite mer, man är ju trög haha. Om du fortfarande hänger på Familjeliv Om några dagar så lär det komma fler frågor från mig :)
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Signatur) skrev 2023-10-20 08:41:34 följande:
    Ja men jag ska börja tempa nu. Kommer beställa hem grejer i helgen. Det var lite svårt att fatta din graf, när man inte är insatt liksom. Men jag tror jag fattar ungefär! Ska läsa på lite mer, man är ju trög haha. Om du fortfarande hänger på Familjeliv Om några dagar så lär det komma fler frågor från mig :)
    Förstår det, tar några cykler sen har man mycket bättre koll på sin cykel. Går inte helt att jämföra med andras grafer. Jag ligger lite lägre i temp har jag förstått här inne.

skickar med en graf utan ÄL, jag tempade inte varje dag, hade E=äggviteflytningar vid flera tillfällen och även ont i samband med dem. Där finns ingen röd linje och nästan alla tempar ligger under 36,4. efter ÄL brukar jag ligga över 36,4. Och cykeln blev väldigt lång..
Svar på tråden Hjälp mig att förstå det här med ägglossning