• Anonym (Veronica)

Vi har inte råd att resa utomlands

Både jag och min man är uppväxta med en hel del utomlandsresor på semestern.  Det har varit både solresor och skidresor.   Spännande resor till Hawaii, Asien och Afrika.   Ridit på kameler och elefanter.
    Vi själva har tyvärr inte alls möjlighet ekonomiskt att ge våra barn dessa upplevelser.
    Vi har fyra barn, och det äldsta barnet har inte varit längre bort än Danmark.
    Det är ju jättedyrt att resa! 
    Vi har inte den ekonomin, trots att vi båda jobbar heltid.
    Jag har nu i augusti börjat en högskoleutbildning som förhoppningsvis på sikt kommer ge mig högre lön.
    Men resor kommer vi nog inte ha råd med.
    Tycker ibland det är jobbigt när barnen pratar om resor som deras vänner gjort och de frågar om inte vi också kan resa med flygplan?
    Någon som känner igen sig?  

• Svar på tråden Vi har inte råd att resa utomlands
  • Anonym (akk)
    Anonym (Miss X) skrev 2023-10-21 11:25:05 följande:
    Mycket av det vi så slaviskt sorterar hamnar ändå i samma ugn.
    Det viktigaste är att återvinna batterier, trots det så sorterar jag det mesta.

Men att resa?
    Nej, det kommer jag att göra så länge jag kan!

Jag är rätt så less på klimat- och miljömuppar som gapar sig hesa när det skammar oss som njuter av livet.
    jag är ofta ute i naturen och gillar att vara mitt i den på sommaren, jag gillar inte att folk kastar skräp överallt, jag tänker på de små djuren och växterna, jag vill att alla ska må bra, och om fler tänkte på att dra ner lite på sånt som skadar miljön då blir jag glad {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Miss X)
    Anonym (akk) skrev 2023-10-21 11:37:36 följande:
    jag är ofta ute i naturen och gillar att vara mitt i den på sommaren, jag gillar inte att folk kastar skräp överallt, jag tänker på de små djuren och växterna, jag vill att alla ska må bra, och om fler tänkte på att dra ner lite på sånt som skadar miljön då blir jag glad {#emotions_dlg.flower}
    Nej, att kasta skräp i naturen är ett sabla otyg.
    Eller för den delen att lämna hundskit överallt och skylla på att räven minsann också skiter i naturen?

Jag är också mycket ute i naturen, bor nära ett naturreservat som jag ofta besöker. Dåligt av Länsstyrelsen att vara så sparsamma med papperskorgar dock.
  • Anonym (akk)
    Anonym (Miss X) skrev 2023-10-21 12:15:29 följande:
    Nej, att kasta skräp i naturen är ett sabla otyg.
    Eller för den delen att lämna hundskit överallt och skylla på att räven minsann också skiter i naturen?

Jag är också mycket ute i naturen, bor nära ett naturreservat som jag ofta besöker. Dåligt av Länsstyrelsen att vara så sparsamma med papperskorgar dock.
    ja, tråkigt med allt skräp man ser överallt, t o m i skogen och på avskilda badställen, inget är heligt OskyldigGråter
  • Anonym (Miss X)
    Anonym (akk) skrev 2023-10-21 12:20:45 följande:
    ja, tråkigt med allt skräp man ser överallt, t o m i skogen och på avskilda badställen, inget är heligt OskyldigGråter
    I somras låg det krossade flaskor på stranden... bredvid papperskorgen.
    Sånt blir man rent ledsen på.
  • Anonym (akk)
    Anonym (Miss X) skrev 2023-10-21 12:23:31 följande:
    I somras låg det krossade flaskor på stranden... bredvid papperskorgen.
    Sånt blir man rent ledsen på.
    jättetråkigt Rynkar på näsan men apropå utomlands, man har hört en del skräckhistorier om nedskräpning
  • Anonym (Sofie)
    Anonym (akk) skrev 2023-10-20 16:44:41 följande:
    många bäckar små... tänker du samma angående sopsortering?

Det är helt olika saker. Sopor måste ju ändå kastas så det påverkar ju inte mitt liv om jag lägger en del av det i en annan tunna. Jag har också inte ätit kött på närmare 20 år, och det är också en sån grej som inte påverkar min livskvalitet negativt. Jag kan också promenera till allt i mitt liv förutom jobbet, så jag kör aldrig bil kortare sträckor. Både jag och min man shoppar dessutom en väldigt stor del av våra kläder second hand.

Men jag skulle aldrig få för mig att sluta resa. Aldrig att jag begränsar mitt liv på det sättet, slutar upptäcka nya platser, och inte minst eftersom både jag och min man valt att flytta från Sverige, slutar att träffa släkt och vänner.

Det skulle vara absurt, speciellt med tanke på hur litet det avtrycket är jämfört med all tung, onödig industri som gör ofantligt mycket större skada än vad jag någonsin kan. Det är ingen idé att jag gör mig själv till en martyr och missar en sån stor del av vad livet har att erbjuda, när uppoffringen inte kommer göra någon skillnad alls i det stora hela.

• Anonym (det går runt runt)
    Anonym (akk) skrev 2023-10-20 13:11:42 följande:
    många reser för att skryta om alla länder de besökt, utan att tänka på miljön
    Många skaffar barn hej vilt utan att tänka på miljön.

Att skaffa flera barn i våra slösarländer i väst är det absolut sämsta man kan göra för miljön. En medelstor hund förbrukar lika mycket resurser som en SUV.

Så de som har mer än ett barn och kanske även en hund eller rentav en häst ska nog hålla lite låg profil vad gäller andras semesterresor.
  • Anonym (akk)
    Anonym (Sofie) skrev 2023-10-21 13:25:04 följande:

Men jag skulle aldrig få för mig att sluta resa. Aldrig att jag begränsar mitt liv på det sättet, slutar upptäcka nya platser, och inte minst eftersom både jag och min man valt att flytta från Sverige, slutar att träffa släkt och vänner.

Det skulle vara absurt, speciellt med tanke på hur litet det avtrycket är jämfört med all tung, onödig industri som gör ofantligt mycket större skada än vad jag någonsin kan. Det är ingen idé att jag gör mig själv till en martyr och missar en sån stor del av vad livet har att erbjuda, när uppoffringen inte kommer göra någon skillnad alls i det stora hela.

inte ens om JAG protesterar? Solig ok, ni får väl resa då, jag förstår att det är roligt att se nya platser 
  • Anonym (Handlar bara prioriteringar)
    Anonym (Dagens i-landsproblem) skrev 2023-10-20 13:58:18 följande:
    Nej jag är inte lat. Jag är mer praktiskt lagd bara. Det känns inte kul eller värt för mig att cykla iväg en mil. Jag har inte särskilt dålig kondition heller men nog skulle det ta minst en timme för mig enkel väg iaf.
    Nej men då väljer man ju att åka bil och då kostar det och då har man mindre pengar över till annat. Det är ett val. Jag cyklar inte heller en mil. Tycker det är asjobbigt. Min man cyklar gärna. Han gillar det. Det jag menar är att allt är val. Många människor ha tomte råd att göra allt de vill. De flesta. Man får prioritera. Så väljer man att köra mkt bil är det ju på bekostnad av annat. Bo stort och äta lyxigt osv. Man får välja. 
  • Anonym (Tråkigt)

Åh vad tråkigt för er! Det är så många som har det svårt nu. Resor är också otroligt dyrt. Kan ni kanske göra ett konto och lägga undan 1000-2000 i månaden? om inte mer.. och kika efter sista minuten resor? Eller billiga... man kan komma undan rätt billigt.. 

sätt ett mål, behöver ju inte vara precis nu ni bokar. 

• Anonym (Veronica)

En del verkar hakat upp sig på att vi har fyra barn.   Ja, så är det.   Vi har fyra barn, och ingen behöver förklara för mig vad det innebär ekonomiskt.
    Jag efterfrågade de som känner igen sig i att inte ha rest utomlands som barn, eller inte har möjlighet att resa med sina barn.
    Tack till er som svarade på min frågeställning.

• Anonym (Sommar)

Våra barn är tonåringar och har bara varit utonlands två gånger. Vi har inte heller varit på skidresor tyvärr. Vi jobbar också heltid. Lönerna räcker inte till helt enkelt för såbt sparande.

• Anonym (++)

Jag tycker att ni som skriver mycket om att TS har fyra barn och då blir allt så dyrt, kanske hamnar lite snävt i den här frågan. Man kan ha ett barn men ändå inte tycka det är värt att lägga massor av pengar på solsemester även om man kan, för att man helt enkelt prioriterar annat före att resa.

• Anonym (Dagens i-landsproblem)
    Anonym (++) skrev 2023-10-22 12:12:04 följande:

Jag tycker att ni som skriver mycket om att TS har fyra barn och då blir allt så dyrt, kanske hamnar lite snävt i den här frågan. Man kan ha ett barn men ändå inte tycka det är värt att lägga massor av pengar på solsemester även om man kan, för att man helt enkelt prioriterar annat före att resa.

Nja, det är väl snarare fakta att få personer kommer att ha råd att åka utomlands på det sättet. Har inget att göra med om det känns prisvärt eller inte. Det ÄR dyrt om man åker sex personer utomlands. Ännu värre då ts studerar så de har mindre inkomst just nu.
  • Mimosa86

Har ni möjlighet att spara till en resa som kan utgå om 5 år? Eller en billig charter där ni hakar på ett erbjudande?

• elmadumle

Jag har varit i Norge och Danmark som barn, inga andra utlandsresor, inte som vuxen heller och inget jag längtar efter, våra "stackars" barn fick ju då inte heller resa utomlands utan fick nöja sig med husvagnssemester på sommaren. Ingen lider av att inte få resa till andra länder.

• nihka

Om ni känner att det är viktigt att de får komma utomlands med flyg kanske ni kan skicka ett barn i taget efter intressen? Typ en på språkresa till Spanien, en på jamboree till Tyskland, en med kompisen som har släkt med lägenhet på Amalfikusten och en på skolresa till England. Sedan får de resa på egen hand när de har flyttat hemifrån. Det finns gott om tid!

Annars är det inte så dyrt att åka till länderna runt Östersjön om ni köper flygstolar med något av lågprisbolagen och bokar boende själva.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Xlr8
    Anonym (Veronica) skrev 2023-10-19 00:50:21 följande:

Verkar tyvärr som att vissa missuppfattat frågan i TS.
    Jag frågade om någon känner igen sig i att barnen vill resa för att deras kompisar gör det.   
    Vi har inget behov av att resa.   

nej för majoriteten inser att man ej kan äta kakan och ha den kvar. 
    vad är problemet då??

Svar på tråden Vi har inte råd att resa utomlands