AKUT med min ekonomiska kris!
Hej,
det här inlägget kommer bli rörigt, det är flera frågetecken som jag har och jag skall försöka göra inlägget enkelt. Men förmodligen kommer den bli rörigt.
Sedan Augusti som skrev jag både in mig på AF och Försörjningsstöd. Jag klev snabbt in i en arbetsmarknadsutbildning och samtidigt hade jag i huvudet att jag bör skicka en massa papper till försörjningsstödet. Så jag försökte begära ut så många fakturor och andra informationer som försörjningsstöd begärde. Detta gjorde så att jag inte kunde delta i aktiviteten på den utbildningen från AF så ordentligt. Men det berodde på att jag trodde att jag skulle utebli från ersättning, om jag inte skrev in mig på försörjningsstöd.
Jag skrev ut mig slutligen från utbildningen. Fick därefter papper att jag är avstängd från ersättning i 45 dagar (från AF) p.g.a att jag inte deltagit i utbildningen.
Jag har skyddad identitet, så samtliga papper kommer lite senare, eftersom post skickas först till Skatteverket och därefter till mig.
Dessutom har jag bekräftat för min handläggare att jag vill träffa en arbetskonsult. Vilket jag fått avslag eftersom de i första hand vill ha mina fakturor. Tydligen räknas jag inte att vara ''inskriven'' först mina papper kommit och jag fått godkänd för att få bidrag. En kritik jag har emot samhället. Eftersom om en person kommer och säger att denne vill träffa en arbetskonsult. Så bör han/hon göra det, samtidigt som denne är mitt under processen för att få eventuellt bidrag.
Min handläggare pratar dessutom oerhört fort, som hon är nervös. Dessutom finns det språk skillnad mellan oss. Eftersom jag säger: ''Så det du vill att jag skall göra är t.ex att skriva hyrans kostnader, förfallodatum?''.
Handläggarens respons blir: ''Nej, du skall skriva hyran och förfallodatum.''.
''Okej, men det var det jag sa? Hyran och förfallodatum.''.
Hon säger att jag har inte förstått, men säger exakt det som jag frågade om. Dessutom när jag får det i papper vad jag skall göra, så är det exakt det som jag förstod i början. Hon missförstår vad jag säger + pratar oerhört fort. Jag begärde att få en ny handläggare och dessutom vid flera tillfällen vill ta upp om att träffa en arbetskonsult.
Efter att hon fick det meddelandet att jag har begärt en ny handläggare, har både hennes chef och handläggaren själv agerat irritation emot mig. I rädslan för konflikt, så vågade jag inte ringa henne igår. Utan ville vänta tills imorgon bitti. Eftersom jag vill inte ha respons som: ''Jag har inte ens hunnit kolla dina papper!''.
Jag har skyddad identitet eftersom jag behövt fly för mitt liv ifrån min släkt och familj. Jag har ingenstans att ta vägen.
En annan sak: Min handläggare påstår att hon inte kan se min saldo i kontoutdraget, men det står tydligt vad min saldo är i kontoutdraget. En papper (som inte hon har skrivit i) så står det vad jag ''saknar'' och då står det: ''Kontoutdrag''. Och det är exakt det som jag har skickat in. Så jag blir bara bekräftat att jag ''behöver komplettera med att skicka det som de behöver.''. Men jag har just gjort det, skickat kontoutdrag och där står det inkl vad jag har i saldo. Så det är som om jag får min besked om att få bidrag och träffa en arbetskonsult, för att handläggaren inte verkar känna till eller se att jag skickat papper och se saldo och annat.
Redan i Augusti - Om jag bara fick träffa en arbetskonsult. Så hade det inte blivit såhär. Då hade fått gå iväg och fått jobba. Det är ju som om samhället vill att jag skulle gå på bidrag. Just nu har jag ingen bidrag, ingen inkomst. Jag finner inget jobb och sökt jobb överallt. Jag är ensam och får ingen hjälp någonstans.
Kanske skrattretande för människor som inte tror. Men jag är kristen och försökt bett till Gud så många gånger.
Om någon här också är troende, blir jag tacksam för bön. Mitt hopp till Jesus och Gud är det enda som jag har. Jag skulle inte klara av att bli bostadslös. Jag har ingenstans att ta vägen. Det var en pizzeria som sökte pizzabagare, men ville att jag skulle jobba gratis i 2 veckor, ''för att sedan se om jag kan jobba med lön sen.''. Jag sa direkt nej.
Jag kom med på en projektarbete, men det startas i November. Dock har jag inte fått det bekräftat att jag har fått jobbet, men arbetsgivaren sa att hon fick bra intryck av mig.
Snälla, återigen: Om någon besitter på kunskap vad jag kan göra. Så blir jag så oerhört tacksam. Om någon kan be för mig, blir jag också glad!
Be om en bön för jobb och inkomst, som jag kan betala mina räkningar och mat. Snälla! Jag är i stor kris.