• Anonym (KRIS)

AKUT med min ekonomiska kris!

Hej,

det här inlägget kommer bli rörigt, det är flera frågetecken som jag har och jag skall försöka göra inlägget enkelt. Men förmodligen kommer den bli rörigt.

Sedan Augusti som skrev jag både in mig på AF och Försörjningsstöd. Jag klev snabbt in i en arbetsmarknadsutbildning och samtidigt hade jag i huvudet att jag bör skicka en massa papper till försörjningsstödet. Så jag försökte begära ut så många fakturor och andra informationer som försörjningsstöd begärde. Detta gjorde så att jag inte kunde delta i aktiviteten på den utbildningen från AF så ordentligt. Men det berodde på att jag trodde att jag skulle utebli från ersättning, om jag inte skrev in mig på försörjningsstöd.

Jag skrev ut mig slutligen från utbildningen. Fick därefter papper att jag är avstängd från ersättning i 45 dagar (från AF) p.g.a att jag inte deltagit i utbildningen.

Jag har skyddad identitet, så samtliga papper kommer lite senare, eftersom post skickas först till Skatteverket och därefter till mig.

Dessutom har jag bekräftat för min handläggare att jag vill träffa en arbetskonsult. Vilket jag fått avslag eftersom de i första hand vill ha mina fakturor. Tydligen räknas jag inte att vara ''inskriven'' först mina papper kommit och jag fått godkänd för att få bidrag. En kritik jag har emot samhället. Eftersom om en person kommer och säger att denne vill träffa en arbetskonsult. Så bör han/hon göra det, samtidigt som denne är mitt under processen för att få eventuellt bidrag.

Min handläggare pratar dessutom oerhört fort, som hon är nervös. Dessutom finns det språk skillnad mellan oss. Eftersom jag säger: ''Så det du vill att jag skall göra är t.ex att skriva hyrans kostnader, förfallodatum?''.

Handläggarens respons blir: ''Nej, du skall skriva hyran och förfallodatum.''.

''Okej, men det var det jag sa? Hyran och förfallodatum.''.

Hon säger att jag har inte förstått, men säger exakt det som jag frågade om. Dessutom när jag får det i papper vad jag skall göra, så är det exakt det som jag förstod i början. Hon missförstår vad jag säger + pratar oerhört fort. Jag begärde att få en ny handläggare och dessutom vid flera tillfällen vill ta upp om att träffa en arbetskonsult.

Efter att hon fick det meddelandet att jag har begärt en ny handläggare, har både hennes chef och handläggaren själv agerat irritation emot mig. I rädslan för konflikt, så vågade jag inte ringa henne igår. Utan ville vänta tills imorgon bitti. Eftersom jag vill inte ha respons som: ''Jag har inte ens hunnit kolla dina papper!''.

Jag har skyddad identitet eftersom jag behövt fly för mitt liv ifrån min släkt och familj. Jag har ingenstans att ta vägen.

En annan sak: Min handläggare påstår att hon inte kan se min saldo i kontoutdraget, men det står tydligt vad min saldo är i kontoutdraget. En papper (som inte hon har skrivit i) så står det vad jag ''saknar'' och då står det: ''Kontoutdrag''. Och det är exakt det som jag har skickat in. Så jag blir bara bekräftat att jag ''behöver komplettera med att skicka det som de behöver.''. Men jag har just gjort det, skickat kontoutdrag och där står det inkl vad jag har i saldo. Så det är som om jag får min besked om att få bidrag och träffa en arbetskonsult, för att handläggaren inte verkar känna till eller se att jag skickat papper och se saldo och annat.

Redan i Augusti - Om jag bara fick träffa en arbetskonsult. Så hade det inte blivit såhär. Då hade fått gå iväg och fått jobba. Det är ju som om samhället vill att jag skulle gå på bidrag. Just nu har jag ingen bidrag, ingen inkomst. Jag finner inget jobb och sökt jobb överallt. Jag är ensam och får ingen hjälp någonstans.

Kanske skrattretande för människor som inte tror. Men jag är kristen och försökt bett till Gud så många gånger.

Om någon här också är troende, blir jag tacksam för bön. Mitt hopp till Jesus och Gud är det enda som jag har. Jag skulle inte klara av att bli bostadslös. Jag har ingenstans att ta vägen. Det var en pizzeria som sökte pizzabagare, men ville att jag skulle jobba gratis i 2 veckor, ''för att sedan se om jag kan jobba med lön sen.''. Jag sa direkt nej.

Jag kom med på en projektarbete, men det startas i November. Dock har jag inte fått det bekräftat att jag har fått jobbet, men arbetsgivaren sa att hon fick bra intryck av mig.

Snälla, återigen: Om någon besitter på kunskap vad jag kan göra. Så blir jag så oerhört tacksam. Om någon kan be för mig, blir jag också glad!

Be om en bön för jobb och inkomst, som jag kan betala mina räkningar och mat. Snälla! Jag är i stor kris.

• Svar på tråden AKUT med min ekonomiska kris!
  • Anonym (KRIS)

Jag läser det överallt. Att Gud har inte glömt bort dem som behöver hjälp mest.

Men jag är i akut. Så jag känner fortfarande ett hopp. Men jag är samtidigt helt förtvivlad och orolig!

• Tow2Mater

Jag hörde en gång detta; ställ dig ute på torget (eller annan mycket befolkad plats) och börja predika Guds Ord, så kommer djävulen se till att du får ett jobb!

• Anonym (O)

Du skriver väldigt osammanhängande så jag kan förstå att det blir missförstånd.

Du verkar ju ha strulat till allt från början när du la tid på att plocka fram gamla räkningar istället för att gå på en utbildning...

Vet inte ens vad du vill ha ut av ditt inlägg, bara skriva av dig eller har du nån konkret fråga du vill ha hjälp med?

• Anonym (E)

Ta en printscreen på "dina konton" där det syns aktuellt saldo.

En konsulent hade inte gjort att du automatiskt fick jobb och de kan inte sätta en resurs på någon som inte är inne i deras rullor. Det är inget konstigt eller upprörande.

• Anonym (Pannkaka)

Det man ska skicka in till ekonomiskt bistånd är ju kontoutdrag, kontoöversikt, hyreskontrakt och inkomstdeklaration är det viktigaste. Fakturor har jag aldrig varit med om att de efterfrågar.

Om du tycker att hon pratar fort då kanske man ska säga det och säger hon att du inte har skickat in alla handlingar så får du lyssna på det, ingen idé att tjafsa om att du har gjort det, när de säger att du inte har gjort detta. Förstår du inte vad de menar måste du säga det och fråga om vart någonstans du hittar det.

• Anonym (E)
    Anonym (Pannkaka) skrev 2023-10-18 01:08:46 följande:

Det man ska skicka in till ekonomiskt bistånd är ju kontoutdrag, kontoöversikt, hyreskontrakt och inkomstdeklaration är det viktigaste. Fakturor har jag aldrig varit med om att de efterfrågar.

Krävs varje månad här, fakturorna vilket är logiskt då man annars kan hitta på vadsomhelst som summa för räkningarna en söker för. Hyreskontraktet blir fakturan för nästa månad vid längre kontakt.

Men det är inga enorma mängder papper som behövs

• Anonym (F)

Klart du inte får tillgång till soc insatser förrän du är inskriven och inskriven blir du inte förrän du har lämnat in alla papper. Sånt här tar tid, kan ta flera veckor från första kontakten tills du får din första utbetalning.

Gör de de ber om så snabbt som möjligt. Att tjafsa leder ingenvart för vad du än säger så behöver de rätt papper. Jag förstår att de anser att du är besvärlig och inte vill samarbeta, tyvärr. Du framstår i bästa fall som väldigt förvirrad, i värsta fall som besvärlig och aggressiv. Fundera på hur du pratar med dem och vilka "krav" du försöker ställa. Det är inte DU som har rätt att kräva vissa saker, du BER om att få det du vill. Förstått? Det är soc som sitter på all makt här, även om du kanske har lagen på din sida när det gäller bistånd osv. Så börja samarbeta istället så går det smidigast så.

• Anonym (Jobb)

Jag tror du behöver skaffa dej en egen inkomst, det betyder nog ett jobb i ditt fall, att försöka blanda in någon myndighet eller 'arbetskonsult'/ arbetskonsulent hjälper nog inte.

• Anonym (s)

Håller med de som upplever din text som rörig.

Har du på riktigt hållit på att ta fram papper sedan augusti?
    Det låter galet länge.
    Eftersom försörjningsstöd utreds månadsvis så borde du fått beslut flera gånger om.... Just nu utreder de ju rätten till bistånd inför november. 

Och du är väl inskriven på AF igen?
    För det är ju en av grund-kriterierna för att vara berättigad försörjningsstöd, det ingår i begreppet "stå till arbetsmarknadens förfogande". Det och aktivt söka jobb, ca 20 i månaden.

Vad sa försörjningsstöd när du hoppade av utbildningen och blev av med ersättningen?
    Det brukar nämligen betyda att man även får avslag hos dem i lika lång tid som avstängningen.
    För försörjningsstöd är man bara berättigad till om alla andra möjligheter är uttömda. 
    Man ska alltså försöka och möjliggöra att man får alla andra inkomster, som bidrag och aktivitetsstöd etc etc. 
    Att hoppa av en utbildning där du kan få ersättning för att hinna få ihop papper till försörjningsstöd riskerar alltså bli fullkomligt kontraproduktivt....för det är skäl till avslag att göra så.

Om jag förstår det rätt så har du ännu inte blivit beviljad något stöd hos försörjningsstöd utan är fortfarande under första utredningen. När man är i den fasen så brukar de sällan sätta in arbetskonsulenter eller andra stödinsatser, det är ju ännu inte klarlagt huruvida du har rätt till stöd.

Mitt råd till dig är att ta hjälp av någon i kontakten med försörjningsstöd (och kanske andra myndigheter) som kanske kan vara med vid telefonsamtal och hjälpa dig att förtydliga och förstå vad du behöver göra.

• Anonym (J)
    Anonym (F) skrev 2023-10-18 12:41:36 följande:

Klart du inte får tillgång till soc insatser förrän du är inskriven och inskriven blir du inte förrän du har lämnat in alla papper. Sånt här tar tid, kan ta flera veckor från första kontakten tills du får din första utbetalning.

Gör de de ber om så snabbt som möjligt. Att tjafsa leder ingenvart för vad du än säger så behöver de rätt papper. Jag förstår att de anser att du är besvärlig och inte vill samarbeta, tyvärr. Du framstår i bästa fall som väldigt förvirrad, i värsta fall som besvärlig och aggressiv. Fundera på hur du pratar med dem och vilka "krav" du försöker ställa. Det är inte DU som har rätt att kräva vissa saker, du BER om att få det du vill. Förstått? Det är soc som sitter på all makt här, även om du kanske har lagen på din sida när det gäller bistånd osv. Så börja samarbeta istället så går det smidigast så.

Jodå, uppfyller man kriterierna så har man rätt till försörjningsstöd. Handläggarna bestämmer inte sådant själva utan de har regler att följa.

Men jag håller med dig om att TS verkar ha snurrat till det för sig något enormt.
  • Anonym (F)
    Anonym (J) skrev 2023-10-18 18:19:21 följande:
    Jodå, uppfyller man kriterierna så har man rätt till försörjningsstöd. Handläggarna bestämmer inte sådant själva utan de har regler att följa.

Men jag håller med dig om att TS verkar ha snurrat till det för sig något enormt.
    Jag har inte påstått något annat heller, men ts kan inte komma och kräva en massa. Det finns vissa krav som måste uppfyllas för att få det! Sedan får man tycka vad man vill men faktum är att om handläggaren tycker illa om en så går det inte alltid lika smidigt med samarbetet. Det vet nog alla som varit i kontakt med minst en soc-person oavsett uppgift.
  • Anonym (AF)

Blir man avstängd från en ersättning (aktivitetsstöd) i 45 dagar är det för att man har misskött sig. Det finns inga ?arbetskonsulter? någonstans som ger dig jobb utan är du arbetslös ska du själv söka jobb, eventuellt med hjälp av en privat jobbcoach. Det är alltså inte jättemycket som krävs av dig för att det ska bli rätt och du skriver också att du redan fått jobb med start i november. Det är ju alldeles snart, så jag förstår inte problemet. Kan du inte betala hyran så är det socialförvaltningen du ska vända dig till. Men din kommande lön kommer förhoppningsvis lösa allt. Önskar dig lycka till.

Svar på tråden AKUT med min ekonomiska kris!