Anonym (Orolig) skrev 2023-10-17 05:46:26 följande:
Försöker citera dig Idio, men det går inte.
Självklart är jag intresserad och jag har fått många olika svar. Känner mer att även om sanningen skulle ligga i att aborter inte påverkar fertiliteten så kanske jag inte skulle lagt ut något inlägg. Känner i efterhand att trotts många positiva svar så känner jag mig orolig ännu mer orolig.
Ska försöka få tag på någon BM och ställa frågan till denne.
Men alltså, den allmänna sannolikheten är ju ointressant; det enda som är intressant för dig är ju hur det har gått med dig. Och det kan ingen svara på utan att ha gjort en undersökning. Om man har haft regelbundet sex i ett år och det inte har blivit något, så ska man påbörja en fertilitetsutredning, och där görs ju alla sådana undersökningar. Är man 35 år eller äldre, så ska man söka hjälp redan efter sex månader. (Om inte dessa rekommendationer har ändrats, men grovt så i alla fall.)
Då ser ju läkaren om du har täppt i äggledarna t.ex.. I så fall går det ofta att blåsa igenom så att det blir fri passage igen. Går inte det, så kan du göra IVF. Om din livmoder har blivit ärrad kan det dock bli svårare. Men som sagt - du måste
undersökas.