• Anonym (Orolig)

Flera aborter, vill nu bli gravid

Hej!

På grund av en hel del omständigheter så har jag gjort en del aborter i mina dar. Detta är inget jag är stolt över men det var dessvärre nödvändigt.

Vi har nu bestämt oss för att skaffa barn och jag är så fruktansvärt orolig att vi inte kommer lyckas pga aborterna.

Jag läser runt lite och alla har delade meningar, vissa menar att varje abort gör det svårare att bli gravid medans andra säger att det inte påverkar alls sålänge aborterna var komplikationsfria vilket mina var.

vad tror ni?

• Svar på tråden Flera aborter, vill nu bli gravid
  • Anonym (Men skäms!)
    RaYzLeR skrev 2023-10-15 22:00:52 följande:
    Om hon har skyddat sig så är det ju en annan sak.
    Nej, det påverkar inte på något sätt TS chanser att bli gravid igen, så det är HELT OT och dessutom väldigt okänsligt i Känsliga rummet.
  • Meddelande borttaget
  • WilliamWilliam15

Hej! 

Jag har gjort abort och efter det blev jag gravid ganska lätt. Det tog bara 3 månader. Så för mig va det inga problem efter abort.

önskat dig all lycka till!! 

/ Sandra 

• Anonym (idio)
    Anonym (Orolig) skrev 2023-10-16 10:54:15 följande:

Tack för svaren i tråden! Eller iallafall tack för de trevliga svaren från er som försöker hjälpa.

Jag kommer inte gå ut med orsak kring varför jag gjort aborter tidigare, det är inte relevant och är allt för känsligt.

Kommer inte be om råd ifrån familjeliv något mer och kommer inte läsa denna tråd.

Var du inte alls intresserad alltså? För visst får man bortse från  något svar men jag förstår inte din reaktion alls.
  • Sunflora

En abort gjord av vården gör inte att det blir svårare att få barn senare, det man pratar om när man säger så är aborter gjorda hemma där man använt en galge eller vad som nu finns tillgängligt. 

• Anonym (Orolig)

Försöker citera dig Idio, men det går inte.

Självklart är jag intresserad och jag har fått många olika svar. Känner mer att även om sanningen skulle ligga i att aborter inte påverkar fertiliteten så kanske jag inte skulle lagt ut något inlägg. Känner i efterhand att trotts många positiva svar så känner jag mig orolig ännu mer orolig.

Ska försöka få tag på någon BM och ställa frågan till denne.

• Anonym (XXX)
    Anonym (Orolig) skrev 2023-10-17 05:46:26 följande:

Försöker citera dig Idio, men det går inte.

Självklart är jag intresserad och jag har fått många olika svar. Känner mer att även om sanningen skulle ligga i att aborter inte påverkar fertiliteten så kanske jag inte skulle lagt ut något inlägg. Känner i efterhand att trotts många positiva svar så känner jag mig orolig ännu mer orolig.

Ska försöka få tag på någon BM och ställa frågan till denne.

Men alltså, den allmänna sannolikheten är ju ointressant; det enda som är intressant för dig är ju hur det har gått med dig. Och det kan ingen svara på utan att ha gjort en undersökning. Om man har haft regelbundet sex i ett år och det inte har blivit något, så ska man påbörja en fertilitetsutredning, och där görs ju alla sådana undersökningar. Är man 35 år eller äldre, så ska man söka hjälp redan efter sex månader. (Om inte dessa rekommendationer har ändrats, men grovt så i alla fall.)

Då ser ju läkaren om du har täppt i äggledarna t.ex.. I så fall går det ofta att blåsa igenom så att det blir fri passage igen. Går inte det, så kan du göra IVF. Om din livmoder har blivit ärrad kan det dock bli svårare. Men som sagt - du måste undersökas.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-17 06:14:45 följande:
    Men alltså, den allmänna sannolikheten är ju ointressant; det enda som är intressant för dig är ju hur det har gått med dig. Och det kan ingen svara på utan att ha gjort en undersökning. Om man har haft regelbundet sex i ett år och det inte har blivit något, så ska man påbörja en fertilitetsutredning, och där görs ju alla sådana undersökningar. Är man 35 år eller äldre, så ska man söka hjälp redan efter sex månader. (Om inte dessa rekommendationer har ändrats, men grovt så i alla fall.)

Då ser ju läkaren om du har täppt i äggledarna t.ex.. I så fall går det ofta att blåsa igenom så att det blir fri passage igen. Går inte det, så kan du göra IVF. Om din livmoder har blivit ärrad kan det dock bli svårare. Men som sagt - du måste undersökas.

Tack för informationen!

Om man vill göra en undersökning redan nu, även fast man inte försökt så länge, är det möjligt? Eller behöver jag försöka ett år innan en undersökning ens är aktuell?

• Anonym (XXX)
    Anonym (Orolig) skrev 2023-10-17 06:42:41 följande:

Tack för informationen!

Om man vill göra en undersökning redan nu, även fast man inte försökt så länge, är det möjligt? Eller behöver jag försöka ett år innan en undersökning ens är aktuell?

Det går om du betalar själv på en privat fertilitetsklinik. Eller så ljuger du bara för din region - de kan ju inte veta hur länge du och din man har försökt! Flört
  • Aliona
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-17 10:09:02 följande:
    Eller så ljuger du bara för din region - de kan ju inte veta hur länge du och din man har försökt!  // Flört

Förrutom om man tex nyss varit och förnyat preventivmedel eller plockat ut spiral, då är det rätt uppenbart. 

TS, boka tid hos din gynekolog och prata om det här, så kan hen förhoppningsvis hjälpa dig vidare om du behöver göra undersökningar. 

• Anonym (Orolig)

Tack för svaren!

Jag ska kika efter en gynekolog och gå och prata lite! Och en undersökning såklart!

• Anonym (Pro)

Jag har gjort 5 aborter (och behållt 2 barn mellan dessa) och är i skrivande stund gravid än en gång.  Aborter utan komplikationer ska inte påverka förmågan att bli gravid igen som jag förstått det :)

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Pro) skrev 2023-10-20 17:29:41 följande:

Jag har gjort 5 aborter (och behållt 2 barn mellan dessa) och är i skrivande stund gravid än en gång.  Aborter utan komplikationer ska inte påverka förmågan att bli gravid igen som jag förstått det :)

Åh! Du ger mig hopp.

Jag har dock väldigt dåligt samvete. Jag vet att aborterna jag gjort varit för det bästa men jag känner nu att varför skulle jag någonsin få bli gravid igen. Jag känner inte att jag förtjänar det.. känner stor skuld.

grattis till graviditeten!
Svar på tråden Flera aborter, vill nu bli gravid