• Anonym (Sorg)

Mamma har obotlig cancer.

Min mamma diagnosiserades i somras med obotlig cancer och får vård med palliativ cytostatika. Prognosen är 12-18 månader med behandling. Min mamma får reducerad behandling eftersom vården nu är palliativ.

Det bor så mycket sorg inombords över vart livet tog henne. Hon får aldrig ens uppnå pensionsålder. Sån sorg och vemod i allt som inte blev och kommer att bli som man hade tänkt. Min sorg har gått i intervaller från nästan förnekelse till gråtattacker och tårar. Så mycket tankar och känslor som hela tiden snurrar inuti. Hur långt är det kvar, kommer hon leva efter nyår.. Jag har barn o skolan och förskoleåldern, hon kommer aldrig få se dem ta studenten. Aldrig åka med dem på de resor vi gjorde med våra morföräldrar som barn.

• Svar på tråden Mamma har obotlig cancer.
  • Tyra myra

Känner med dig, kär du. Detta tillstånd kallas ibland för vänte sorg och är tung att bära. Det jag kan råda dig till är att försöka ta fram glada och goda minnen.  Att tillsammans gå igen om gamla foton brukar vara ett bra sätt.  Men egentligen så är det du och din familj som tillsammans måste samla er  runt detta. Har du syskon så kontakta dem och prata ihop er. 

Om det blir för jobbigt kontakta HVC eller kyrkan för stödsamtal 

Som sagt, jag känner med dig och av egen erfarenhet vet jag hur tung den här väte sorgen är att bära.

Kram

• Anonym (L)

Beklagar verkligen. Vill ge dig styrkekramar. 

• Anonym (Svårt)

Kan bara beklaga
    Min mamma fick cancer för snart 3 år sedan, operationer m.m friskförklarad sen kände hon sig dålig, orkeslös m.m vården hittade inget fel utan sa att det satt i huvudet. Sen kom beskedet. Cancer och obotlig med några veckor till månader kvar att leva. Vi valde hospice,  hon dog inom 2 v från beskedet. 

Ta vara på tiden ni har tillsammans, umgås mycket med henne men glöm inte dig själv. Du behöver vila och ladda batterierna för att orka. 
    Mår hon relativt bra och är sig själv låt barnen vara med och hälsa på. 
    Man vill vara vid deras sida mycket men som sagt glöm inte dig själv och gråt och hitta någon du kan prata med. Hitta något du gillar göra, promenader, baka för mig var det pussel
    Styrkekram

Svar på tråden Mamma har obotlig cancer.