• whitestar

    Högljudd tonåring

    Vi bor i en lägenhet med sovrummen bredvid vardagsrummet. Sonen på 16 år sitter typ jämt framför datorn o spelar med sina vänner och då är dom väldigt högljudda med varann. Håller på att bli knäpp på att ständigt lyssna på hans gormande sagt till otaliga gånger men det hjälper inte+ att han kommit i målbrottet så hans röst hörs ändå genom väggen fastän han försöker hålla ljudnivån nere. Vad gör man?? Det vi försökt med är att möblera om i både sovrum och vardagsrum så nu sitter vi iaf inte vägg i vägg med han. Men hörs ändå allt han säger:( funderar nästan på att han ska få flytta in i klädkammaren istället ryms då en säng och ett litet bord därinne. Nån som har nåt tips innan jag blir galen!??

  • Svar på tråden Högljudd tonåring
  • Anonym (Enkelt)

    Man hotar med att stänga av internet om han inte skärper sig.

  • Anonym (Same)

    Tyvärr är det så att man snålar med isolering i väggarna på nyare lägenheter så ljuden hörs som om de är i samma rum. Ljudisolerande plattor och mattor i hans rum kan kanske hjälpa? så gjorde vi i vår lägenhet.

  • Anonym (V)

    Vad har ni gjort för ljudisolerande åtgärder?

  • Anonym (Siv)

    Härma vad han säger, och retas. Då vill han garanterat inte att ni hör honom längre och dämpar sig 

  • whitestar
    Anonym (Enkelt) skrev 2023-10-13 20:24:15 följande:

    Man hotar med att stänga av internet om han inte skärper sig.


    Han har lite svårt veta hur högljudd han eg. Är då han har autism . Så inte jättelätt för han kontrollera rösten. Han försöker men glömmer bort sig efter ett tag. Vi skämta att vi skulle sätta in en decibelmätare dock som bryter internet när det blir för högljutt.
  • whitestar
    Anonym (Same) skrev 2023-10-13 20:31:35 följande:

    Tyvärr är det så att man snålar med isolering i väggarna på nyare lägenheter så ljuden hörs som om de är i samma rum. Ljudisolerande plattor och mattor i hans rum kan kanske hjälpa? så gjorde vi i vår lägenhet.


    Mattor finns. Vi fundera på ljudisolerade plattor men alla vi hittar ska tejpas upp o vi vill inte förstöra väggarna då dom är nytapetserade.
  • Anonym (V)
    whitestar skrev 2023-10-13 20:34:08 följande:
    Han har lite svårt veta hur högljudd han eg. Är då han har autism . Så inte jättelätt för han kontrollera rösten. Han försöker men glömmer bort sig efter ett tag. Vi skämta att vi skulle sätta in en decibelmätare dock som bryter internet när det blir för högljutt.

    Inget med ASD att göra snarare vanlig exalterad gamingperson.


    En decibelvarnare på väggen så han kan se tydligt när han är för högljudd skulle inte skada men osäker på hur utbudet är.

  • whitestar
    Anonym (V) skrev 2023-10-13 20:33:19 följande:

    Vad har ni gjort för ljudisolerande åtgärder?


    Vi har möblerat så han sitter med ryggen mot vardagsrummet och en bokhylla mellan. Hade en tjock madrass mot väggen i v-rummet ett tag men den sålde vi då vi behövde pengarna.
  • whitestar
    Anonym (Siv) skrev 2023-10-13 20:33:31 följande:

    Härma vad han säger, och retas. Då vill han garanterat inte att ni hör honom längre och dämpar sig 


    Det är bara taskigt jag vill föregå med gott exempel för mitt barn inte bete mig själv som en tonåring
  • Anonym (Enkelt)
    whitestar skrev 2023-10-13 20:34:08 följande:
    Han har lite svårt veta hur högljudd han eg. Är då han har autism . Så inte jättelätt för han kontrollera rösten. Han försöker men glömmer bort sig efter ett tag. Vi skämta att vi skulle sätta in en decibelmätare dock som bryter internet när det blir för högljutt.
    Problemet här är inte ljudnivån utan hans starka reaktioner. Det är de han ska jobba på. En decibelmätare som börjar blinka rött vore inte helt fel.
  • Anonym (Mami)

    Jag hör min Son oxå hela tiden men jag tycker de är mysigt. 


    skönt att han Är hemma o snart flyttar han liksom. 


    kanske inget tips men

Svar på tråden Högljudd tonåring