• Loiise84

    Vinterjacka

    Tycker det börjar bli kallt ute nu framförallt på morgonen. Hur klär ni era barn? Funderar på att börja med täckjacka å vantar,mössa åt min 6 åriga dotter snart. Eller är det för tidigt?

  • Svar på tråden Vinterjacka
  • blomman 2

    Visst kan du börja med täckjacka nu och mössa plus vantar, det är ju kyligt nu och fuktigt sant nordanvindar ute vilket kan kännas kallare än när det är snö ute.
    Du kan även tänka lager på lager dvs en fleece under en skaljacka. Är barnet ute mycket är underställ skönt att ha under ytterkläderna.

  • Jemp

    Den Här veckan har vi gått över till fodrat regnställ och mössa/vantar. Vet inte om allt är använt men så det är med i alla fall.

  • BuoBä

    Eftersom det fortfarande kan bli hyfsat varmt på dagen är det bättre med lager på lager. Vanliga innekläder, fleecejacka, skalbyxor och skaljacka kör vi på. Tunn mössa och fingervantar på morgonen. Ull underst om det är en regnig dag och de ska vara ute mycket. 

    Vinterjackan kommer på när dagstemperaturen aldrig går över 5 plusgrader. 

  • Klara W

    Absolut inte för tidigt! Båda döttrarna har vinterjacka och överdragsbyxor tillgängliga om det behövs redan nu.

  • Mrs Moneybags

    Det beror väl på var i landet man bor och hur kallt det är... Glad

    I Stockholm är det ju 10 grader mitt på dagen, så någon jättetjock vinterjacka behöver man inte. 

  • LaFontaine

    Precis som någon svarade ovan, så beror det på var man bor och vilken typ av barn man har. Min sjuåring tvärvägrar skalbyxor nu. Hon har innekläder, kofta och skaljacka med lätt foder. Tunn mössa, höstkängor och ullvantar på det och hon håller sig tillräckligt varm på morgonen. Under dagen åker sen vantar och mössa av när hon leker. 

    Vinterjacka åker inte fram förrän vid minusgrader eller däromkring. Innan dess är det fleece under skaljacka som gäller. Det återstår att de om skalbyxorna åker fram då också, eller om hon föredrar att springa sig varm. 

  • Maymom

    Imorse tog vi fram fodrat regnställ, tunn mössa och fingervantar. +3 imorse, +10 Ca och sol idag.

  • blomman 2

    En sak jag reagerar på är varför man har regnkläder om det inte regnar?
    Då är det bättre med skalkläder. Regnkläder blir kallt när det är kallt ( plast kyler) och blir extremt varm i plus grader som det blir under dagen , iallafall i Stockholm?
    Skalkläder,underställ och fleece är toppen för då kan man ta bort fleecen när det blir varmt under dagen?

  • Studentpappa

    Varför skulle det vara för tidigt? Fryser barnen så klä på dom, vi har haft frost flera mornar och -3 som kallast, yngsta dottern kör vinterjacka och mössa varje rast. 


    Ride it like you stole it
  • BuoBä
    blomman 2 skrev 2023-10-10 20:13:28 följande:

    En sak jag reagerar på är varför man har regnkläder om det inte regnar?
    Då är det bättre med skalkläder. Regnkläder blir kallt när det är kallt ( plast kyler) och blir extremt varm i plus grader som det blir under dagen , iallafall i Stockholm?
    Skalkläder,underställ och fleece är toppen för då kan man ta bort fleecen när det blir varmt under dagen?


    Svaret är göteborgsk vinter. Det är lera upp till öronen från september till maj, typ. 😉 Mycket lättare att spola av galon än skalkläder. 
  • blomman 2
    BuoBä skrev 2023-10-10 20:19:24 följande:
    Svaret är göteborgsk vinter. Det är lera upp till öronen från september till maj, typ. 😉 Mycket lättare att spola av galon än skalkläder. 
    Ahaaa jag förstår👍🏻😊
  • Maymom
    BuoBä skrev 2023-10-10 20:19:24 följande:
    Svaret är göteborgsk vinter. Det är lera upp till öronen från september till maj, typ. 😉 Mycket lättare att spola av galon än skalkläder. 
    Precis. I Göteborg klarar man nästan hela vintern på fodrat regnställ, bortsett från de två torra veckorna med snö, men så fort den töar så är det regnställ som gäller igen. 😅
Svar på tråden Vinterjacka