• Anonym (Ts)

Kan ni spara 10% av lönen varje månad?

Fråga: kan ni spara 10% av er inkomst?

Fråga 2.
    Hur tänker man rätt?

Man ska ju spara 10%av lönen, säger ju experterna, men är det pengar man ALDRIG får rör om det inte är kris, eller är det "bra att ha om diskmaskinen går söner"-pengar?

Vi har in ca 30.000 varje månad och jag spara 1000 kr på ett "aldrig-röra-konto".
    Det är ju bara typ 3,3%

Sedan sparar jag lite till olika saker, men det är ju till för att handlas för när tillfället ges, typ semester eller barnkläder... fast de kan ju ligga på kontot upp till 11 månader innan vi använder det.

Lägger över:
    500 mitt spar
    500 sambons spar
    500 sonens körkort
    300 katternas konto
    5000 pellets och bil, viss renovering
    1000 aldrig röra konto
    450 linser/medecin
    400 julklappar/presenter
    500 semester
    500 barnaktivitetskonto
    1250 barnkläder

Om du leker expert:
    Är det "godkännt" att lägga upp ekonomin så, eller borde jag försöka göra om så att jag får 3000kr till "aldrig röra kontot"?
  • Svar på tråden Kan ni spara 10% av lönen varje månad?
  • Jemp

Sparar ca 20%, nu kanske det sjunkit till 15. 
    Jag tolkar det som att det är totala sparandet som avses, men givetvis är man tvungen att göra utifrån kapacitet. 

Det totala sparandet går till allt från pension, pengar, buffert, resor och renovering. Det mesta in på vårt gemensamma sparande där vi ser till att inte understiga en viss summa för att ha buffert kvar, och lägga resterande på främst renovering. 

• Rivjärnet92

Ja, jag sparar väl över 50% men då tjänar jag fyra gånger så mycket som du och din respektive gör.

• Anonym (Xyz)

Aldrig hört talas om den regeln, en årslön på banken var det väl nån käck politiker som sa någon gång? Men jag sparar i alla fall mer än 10%. Hur man lägger upp sitt sparande beror ju helt på hur ekonomin ser ut och vad man har för mål.

• Mandel

Ensamstående med eget hus och sparar väl minst 20% varje månad. Hälften läggs på ett husrenoveringskonto så jag ska slippa gå till banken och låna pengar vid större renoveringar. Resten sparas i fonder för framtiden och ett sparkonto för mer småsaker som tvättmaskin, diskmaskin osv. 
    Har ett konto för resedrömmar där jag sätter in större summor när det blir över.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Kr)

Finns väl dels en poäng att ha ett sparande så att kylskåshaveri, semester eller trassel med A-kassan inte förorsakar dumlån och kris. Dels att man har utrymme i ekonomin så att om inkomsten sjuker tillfälligt så behövs inget drastiskt göras

.

• Anonym (Japp)

Vi har ca 75 000 in varje månad och sparar som minst 10 000 i månaden. Med en högre inkomst blir det lättare att lägga undan.

• Anonym (Signe)

Som låginkomsttagare och dessutom ensamstående på heltid vore det en DRÖM att kunna spara till olika buffertar men det mesta går åt till fasta utgifter.
    Lägger undan lite varje månad till en buffert där jag tar av till oförutsedda utgifter,julklappar och till semestern.
    Sparar även till mitt barns körkort.

Som någon nämnde så måste man leva också, inte bara överleva.

• Anonym (Mja)

Jag är föräldraledig och får ut ca 10k i månaden. Jag sparar 900 kr just nu varje månad, jag gör så gott jag kan.

De pengarna går delvis till barnkläder när det behövs något dyrare som ytterkläder. Annars reserv någon månad när det blir mer utgifter (kalas, presenter, bilen, katterna).

• Anonym (Spar inget)

Jag skäms, har inget sparande men jag får ändå ut 40-42k i månaden. Borde kunna lägga undan 20k i alla fall. Men är separerad sen ett år tillbaka och behövde ett bohag. 

• Anonym (Mymlan)

Ja, utan problem. Till och med när min ekonomi har varit som sämst har jag sparat minst cirka 10 procent av nettolönen. Dock på olika sparanden. Två likadana stora delar till ett vanligt sparkonto och till pensionssparandet. Ytterligare 6, 7 procent av nettoinkomsten har jag amorterat.
    Utöver det har jag ytterst sällan spenderat hela lönen, bara enstaka månader då det varit kärvt. Men det överskottet har bara fått "ligga kvar", och så har jag använt en lite större mängd då och då för att amortera extra eller lägga över på sparkontot.

• Anonym (Mymlan)

Och TS, du sparar ju hur mycket som helst!

• Anonym (sjukpensionär)

Det har jag inte en suck att klara. Egentligen går jag back varje månad då jag har skulder som förräntas hos kronofogden men hade jag inte haft det hade jag väl kunnat spara 1-2 procent, om jag som nu inte handlar mer än mat.

• RaYzLeR

Jag har bara 12200 kr i sjukpenning och 1500 kr från dagliga verksamheten, så jag har inte råd att spara tyvärr. 🙁

• witte

Om man gar svårt att få ekonomin att gå runt måste man ställa upp ALLA utgifter i t.ex. ett exceldokument för att få en överblick.
    Många ggr är det en uppsjö av småutgifter såsom Spotify, TV-kanaler, onödigt dyrt mobilabonnemang eller t.o.m. avbetalning på en flashig mobil. 
    Dessa "småutgifter" är inte en mänsklig rättighet utan saker man kan leva utan.

• Anonym (Duvblå)

Jag får ut runt 19000 i månaden och lägger undan runt 7000 i månaden till gemensam buffert och till Avanza.

Svar på tråden Kan ni spara 10% av lönen varje månad?