• Chalmerist45

    Hur uplever du det är att handla i matbutiker med barn?

    Hej, vi är 5 studenter på Chalmers tekniska högskola som arbetar med användarstudier. Vi undrar över hur ni föräldrar upplever det är att handla med småbarn i matbutiker. Därför skulle vi vara mycket tacksamma om ni kunde svara på några frågor i vår enkät. Enkäten är anonym och tar ca 5 minuter!
    Tack för din tid och medverkan!
  • Svar på tråden Hur uplever du det är att handla i matbutiker med barn?
  • Anonym (Lärare)

    Vilka är "vi"? Vad heter er handledare? Kontaktuppgifter till hen, och till er? Gör om, gör rätt.

  • Anonym (.)

    Skulle spontant bara kunna säga mig det här, och med helt egen erfarenhet..
    ..Att det Alltid har en stor förmåga att bli lite grann och mer, mer saker som följer med ner i kundvagn & kundkorg. samt extra och mer dyrt därefter också när barn är med inne i butiken med givetvis då va.

    Så nu hädanefter. Inga kids med in.
    Samt helst inte kärringen heller får inte följa med hon heller. nä ikke det alltså, nope inte, ett stort nej på den'
    NoWomanHate.. eller så här va. men så är det bara.

    Drömmen är ju den, den att släppa av dom någonstans 'som kanske har en förmåga att bli dyrt det också nu när jag tänker efter litegrann på det.. hmm. Men någonstans i alla fall så att dom får upprätthålla sig där dom kan. Och ha lite egentid sk. ..så fixar Pappa handlandet i storbutiken på orten själv.
    Ingen Rocket science det här vart detta är påväg egentligen, eller hur.

    Har erfarenhet av scenarier själv annars där det både åker ner både det ena o det andra när tanten hon är/ var med in förut.
    Något som det så fint också heter "Amen! Det är ju sånt som är "bra att ha- grejer, det behöver vi ju" Nänä, den gubben går inte!
    Sånt därnt är jag hemskt allergisk mot ett sånt beteende.

    Värst har det varit när det har åkt ner sånt som man inte behöver, fast mer i smyg.. Sånt som att man plötsligt har hittat ytterligare en unge till som man har hittat rätt som det är i kundvagnen, bara ligger där. En som kärringen tyckte var söt någonstans och bara tagit denna sak från någon. (nä jag skoja okej, förlåt!)
    Stjäl inte ska jag poängtera här va!

    Men så har det också hänt att man plötsligt har upptäckt när man sen packar upp någonting och det på bandet eller jag måste ställa mig och granska vartenda sak, helst flera gånger innan jag checkar ut mina handlade grejer mot vad som faktiskt ligger i påsarna! Är extra (alltid) viktigt vill jag med säga.
    För igen, annars har det varit saker där som inte står på lappen menar jag.

    Både ungarna och tanten blir allt mer kreativa och försöker få med sig saker från affären till vilket pris som helst.. bara sålänge Pappa han betalar. Glöm det!

    Stort tips då!
    Inga kids och inte heller tanten med in när man handlar. Punkt slut' skulle jag säga!
    Detta i bästa mån möjligt!
    Och jag viker mig inte heller längre, inte en sekund.
    Man är och har blivit som ett annat prostitutions offer, Ett Nej är Ett Nej!"
    Det, saker och ingenting lämnar inte den här affären om inte jag samtycker till det. Man måste stå på sig! vara benhård rättvist konsekvens- tänk osv.
    Det hela handlar om att få pengarna att vara längre idag.. Inte bli heller för extrem som killen som dök upp i media för ett tag sedan som kokade vatten och drack bara det i veckor i sträck för att överleva och jag vägrar behöva börja leta sopor osv, det är sjukt på sitt sätt ju.

    Men tillbaks till Kidsen ni vet.. dom tar annars efter Mamma alltså annars, igen det här med att slänga i saker som vi inte ska ha- Helsjukt ju om jag inte stoppar det.

    Och de slänger annars i saker allteftersom dom också precis som hon gör, klart att dom apar efter och lär sig (fel?)
    Jag vet inte, men jag godtar i alla fall inte detta.
    Folk får säga vad dom vill.. och ev. tycker dom att jag är helt dum i huvudet 'but so be it.

    ..Men det är svårt nog redan som det är 'r menar, för man vill ju inte behöva säga 'nej till kids' inte när dom vill hemskt gärna ha någonting. Det är pressat liksom redan som det är. Ett jobbigt läge.

    Det här har med blivit värre än tidigare också. För ju mer dyr saker o ting är svårare har det med blivit hela grejen.
    Enda argumentet jag har kanske så vid första tanken jag ger det jag vet.. pengarna räcker inte annars om vi lägger ner sånt vi absolut inte behöver.
    T.o.m det får vi ibland banta på.
    ..Men det är också såhär det behöver vara'
    Pengarna är, finns menar jag och finns det inte lika mycket av längre som förr. Bister sanning. I alla fall i mitt hushåll.

    Sen handlar man bara det som står på listan! Viktigt!
    Jadå, listan finns den och ska följas i mesta och noga möjliga mån som det bara går alltså.

    Tillbax På Barn- temat igen en gång till, dom har inte heller alltid förmågan att upprätthålla ens egna höga tempo för att bara plocka det man ska ha sen snabbt nästan oförskämt springande ut igen genom kassorna fortast möjligt utan att istället behöva ställa till med scanner runt varje hörn för en ny sak varje gång.

    Handla själv. Försöka hålla det såhär:
    ''Få ut mer och så mycket mat som möjligt mot en så billig peng som bara tänkas kan. Inte heller spendera mer tid inne i affären än vad som är nödvändigt.! Självscanning är ett måste! och inte av annan anledning men Gud hoppas att man slipper avstämning. mer för att det ska gå smidigt ju.
    Använd samma kasse det fler gånger med 'om o om igen', spar på miljön.

    *förlåt det här skulle vara spontant, but this is how it..to be me I guess"
    Ledsen för värsta rantandet ..men hoppas ni ändå får ut något bra av det jag har skrivit eller andra sätter igång deras tänkande hos den också. så att ni inte heller tar med er barn nästa gång när ni är och handlar. Over and out. Hej.

  • Anonym (...)
    Chalmerist45 skrev 2023-10-04 12:00:20 följande:
    Hur uplever du det är att handla i matbutiker med barn?
    Hej, vi är 5 studenter på Chalmers tekniska högskola som arbetar med användarstudier. Vi undrar över hur ni föräldrar upplever det är att handla med småbarn i matbutiker. Därför skulle vi vara mycket tacksamma om ni kunde svara på några frågor i vår enkät. Enkäten är anonym och tar ca 5 minuter!
    Tack för din tid och medverkan!
    Är det ni som igår också lade ut en helt annan enkät om alternativ om att ge bebisar   mjölk/ersättning?

    Varken i den eller denna så skriver ni ut några namn vare sig på er själva eller på handledare. 
    Det här är inte alls seriöst och jag tror inte ni är studenter på Chalmers. Jag tror att ni är några som försöker kränga en vara, men ni tyckte det skulle åta mer seriöst om ni drog till med Chalmers. Det låter inte alls seriöst så länge ni inte anger några namn eller kontaktuppgifter. 
Svar på tråden Hur uplever du det är att handla i matbutiker med barn?