• Anonym (Barnlängtan)

    Väntetid donator

    Jag och sambon har fått remiss för insemination/ivf med donerad sperma och är satta på väntelista, men samtidigt fått besked av regionen att vi kanske inte kommer hinna få någon behandling innan jag fyller 40.

    Ni som gjort ivf/insemination med donator via landstingen, hur länge fick ni vänta? Blev väntetiden kortare eller längre än man sagt?
    Finns det övh någon region med kort väntetid för donatorbehandling?

  • Svar på tråden Väntetid donator
  • Lyse52

    När vi satt uppe på den listan fick vi till svar att Örebros län hade kort väntelista men att man var tvungen att vara listad i kommunen. Vi bor i västra Götalands län och här var kön 4-6år :(

  • Anonym (Barnlängtan)
    Lyse52 skrev 2023-10-03 14:58:19 följande:

    När vi satt uppe på den listan fick vi till svar att Örebros län hade kort väntelista men att man var tvungen att vara listad i kommunen. Vi bor i västra Götalands län och här var kön 4-6år :(


    Oj kö på 4-6 år lät ju inte roligt :( 
    Kön i vår region är ju kort i jämförelse men tyvärr troligtvis för lång för oss.
  • Lyse52

    Men vi gick utomlands istället, nackdel var att vi fick betala själva. Men nu har vi hon här idag, ,två månader gammal 🙂

  • Anonym (Barnlängtan)
    Lyse52 skrev 2023-10-03 17:30:07 följande:

    Men vi gick utomlands istället, nackdel var att vi fick betala själva. Men nu har vi hon här idag, ,två månader gammal 🙂


    Åh va härligt att ni kunde lösa det så och slippa vänta så länge🙂 
    Vi har också tittat på att gå utomlands, och kommer nog göra det om vi får ihop den ekonomiska delen.
  • Anonym (kan)
    Anonym (Barnlängtan) skrev 2023-10-02 20:01:33 följande:
    Väntetid donator

    Jag och sambon har fått remiss för insemination/ivf med donerad sperma och är satta på väntelista, men samtidigt fått besked av regionen att vi kanske inte kommer hinna få någon behandling innan jag fyller 40.

    Ni som gjort ivf/insemination med donator via landstingen, hur länge fick ni vänta? Blev väntetiden kortare eller längre än man sagt?
    Finns det övh någon region med kort väntetid för donatorbehandling?


    Man kan ju tänka sig att färre vågar donera med alla oegentligheter som förekommer med att ens donation används till fler barn än tänkt. Eller att man helt enkelt stjäl sperma från någon som inte ens är donator utan lämnar sperma av andra anledningar. 

    Så om det ska gå rätt till så kan nog väntetiderna öka. 
  • Lyse52

    Ja det är den ekonomiska delen som ställer till det, jag kan säga att jag hade inte råd, men tog ett lån som jag betalar av nu. Lycka till 😊 ett tips om ni inte hittar någon ni känner för utomlands så rekommenderar jag Olga kliniken i St Petersburg/Ryssland. 

  • Anonym (Love)
    Anonym (kan) skrev 2023-10-04 10:51:47 följande:
    Man kan ju tänka sig att färre vågar donera med alla oegentligheter som förekommer med att ens donation används till fler barn än tänkt. Eller att man helt enkelt stjäl sperma från någon som inte ens är donator utan lämnar sperma av andra anledningar. 

    Så om det ska gå rätt till så kan nog väntetiderna öka. 
    Dessutom så är ersättningen för låg. Min man var intresserad av att hjälpa folk, men när han väl var godkänd för donation visade det sig att han i princip skulle behöva betala för att donera, vilket inte kändes rimligt, så han struntade i det. 
Svar på tråden Väntetid donator