• grebron

Sömn och förskola

Jag har en fråga om det här med barn och sömn. I förmiddags ringde de från dotterns förskola. Hon är lite drygt två år. I telefon fick jag beskedet att hon var hängig och hade 38 graders feber. Ätit lunch hade hon däremot gjort, inga problem där. Jag lämnade såklart ändå jobbet och åkte dit för att hämta hem henne. När jag kom dit efter knappt en timme (restid) hade hon hunnit somna. barnskötaren gick då och väckte dottern och bar ut henne till mig i hallen. Jag klädde på min yrvakna dotter, satte henne i vagnen och gick hem. Väl hemma försökte jag få dottern att somna om men hon ville inte sova så jag lät henne därför vara vaken. Jag tog tempen i henne (med örontermometer eftersom jag har läst att det är mest exakt) och den visade 36,5. Under eftermiddagen kontrollerade jag temperaturen flera gånger, men resultatet var varje gång ungefär detsamma. Under dagen har hon lekt och dansat hemma, i mitt tyckte betett sig precis som vanligt.  Vid 17 skulle vi äta middag och då var det tydligt att dottern började bli trött (hon hade ju inte fått sova under dagen och blev väckt på förskolan). Hon åt dåligt till middag, jag kollade tempen i örat och den hade stigit till 37,5 (ingen direkt förhöjd temperatur om ni frågar mig men jag är inte läkare, i min ungdom fick jag lära mig i skolan att det var normal temperatur).  Vi nattade henne och hon somnade genast, klockan var väl runt 18.00. Nu sover hon som en stock. 

Nu i kväll har jag en dålig känsla i magen med anledning av att barnskötaren väckte henne. Jag är ingen expert på sömn och barn (det är första barnet), men enligt vad jag läst mig till är sömn viktigt för utvecklingen och det är under sömnen som kroppen återhämtar sig. Det gäller väl i och för sig alla människor, barn som vuxna. Att då barnskötaren skyndar sig att väcka min dotter för att jag ska gå hem med henne så fort som möjligt känns inte bra. Hon kunde väl ha fått sova så mycket hon behövde och så hade jag kunnat komma tillbaka lite senare och hämta henne, känner jag nu. Jag ifrågasatte dock inte så personalens beteende på plats, vilket jag kanske borde ha gjort, men hon verkade så säker på sin sak: min dotter skulle hem så fort som möjligt. 

jag antar att mitt syfte med detta långa inlägg är att få lite reaktioner och höra om fler tycker att personalens beteende var konstigt eller om det bara är jag.

Dottern har som sagt inte haft feber hela dagen hela dagen (utom uppenbarligen en stund på förskolan i förmiddags) men givetvis får hon vara hemma även imorgon. Det är ju 48 timmar som gäller. 

• Svar på tråden Sömn och förskola
  • Litorina

Det är helt ofarligt för både vuxna och barn att sova lite mindre än vanligt ibland. 

• grebron
    Litorina skrev 2023-10-02 19:30:43 följande:

Det är helt ofarligt för både vuxna och barn att sova lite mindre än vanligt ibland. 

Tack för svar. Har du någon särskild expertis i ämnet eller är du som jag en glad amatör? 
  • Mortiscia80

Ditt barn tar inte skada av att få sömnen störd någon gång ibland, det händer alla barn. Däremot undrar jag om du verkligen använder termometern rätt, den ska inte bara ligga i hörselgången utan snarare tryckas in en bit. Jag tycker örontermometrar är jättebra men man måste köra in dem så långt att det riskerar att göra ont på ett barn så andra metoder kan vara bättre, särskilt på så små barn. Kan också tillägga att mitt eget barn är hur piggt som helst även med 39 graders feber, man skulle aldrig gissa det av beteendet iaf.

Innan du frågar så nej, det finns väldigt få experter kring detta på FL men du får förlita dig på att vi som svarar har livserfarenhet och kunskaper vi fått på olika sätt för att veta vad vi pratar om.

• blomman 2

Man tar ingen skada av att någon gång få sin sömn störd. 
    Klokt av dig att förstå att sömnen annars är väldigt viktig för återhämtningen och utvecklingen av hjärnan.

Jag arbetar själv på förskolan och det kan vara riktigt svårt att trampa rätt. Jag har märkt att jag går mest rättvis temp om jag lätt drar örat lite snett uppåt och sedan gör termometern in i örat. Vi har olika anatomi i örat så gör man fel kan det bli missvisande temp.

En febertopp kan vara en annalkande förkylning, inte ovanligt att det börjar med lite feber.
    Ta en dag vab och avvakta . Det går mycket förkylningar just nu.

Pedagogen gjorde ändå rätt enligt tempen så inte fler barn smittas i onödan.
    krya på barnet 🐰🐻🐶

• Meddelande borttaget
  • Rivjärnet92

Och en annan newsflash: de flesta friska tvååringar behöver inte vila mitt på dagen.. 

• Nässelfjärilen
    Rivjärnet92 skrev 2023-10-02 23:08:47 följande:

Och en annan newsflash: de flesta friska tvååringar behöver inte vila mitt på dagen.. 

Va? Var har du fått den informationen från?

De flesta 2åringar jag känner har behovet av att sova på dagen. Skulle säga att det är mer ovanligt att barn INTE sover på dagen än att de sover i den åldern.
  • Jemp

Det är ingen fara att bli väckt. Givetvis ska hon hem om hon är sjuk (som de bedömt det som). 

Vad brukar hon ha för temp då? Både jag och barnen har låg temp i normala fall och det diffar absolut inte en grad utan anledning.

• grebron
    Mortiscia80 skrev 2023-10-02 20:12:32 följande:

Ditt barn tar inte skada av att få sömnen störd någon gång ibland, det händer alla barn. Däremot undrar jag om du verkligen använder termometern rätt, den ska inte bara ligga i hörselgången utan snarare tryckas in en bit. Jag tycker örontermometrar är jättebra men man måste köra in dem så långt att det riskerar att göra ont på ett barn så andra metoder kan vara bättre, särskilt på så små barn. Kan också tillägga att mitt eget barn är hur piggt som helst även med 39 graders feber, man skulle aldrig gissa det av beteendet iaf.

Innan du frågar så nej, det finns väldigt få experter kring detta på FL men du får förlita dig på att vi som svarar har livserfarenhet och kunskaper vi fått på olika sätt för att veta vad vi pratar om.

Jag använder örontermonetern enligt instruktion på 1177. 
  • grebron
    Jemp skrev 2023-10-02 23:39:25 följande:

Det är ingen fara att bli väckt. Givetvis ska hon hem om hon är sjuk (som de bedömt det som). 

Vad brukar hon ha för temp då? Både jag och barnen har låg temp i normala fall och det diffar absolut inte en grad utan anledning.

Temperaturen brukar ligga mellan 36-37 vilket den gjorde även hela dagen igår. utom uppenbarligen en liten stund på förskolan. 
  • grebron

Du vet uppenbarligen inte var du snackar om. Dessutom är du otrevlig. Ingen bra kombo. 
  • Meddelande borttaget
  • Nässelfjärilen
    Rivjärnet92 skrev 2023-10-03 07:55:02 följande:
    Säger den rabiata mamman som tror att hennes tvååriga dotter tagit skada neurologiskt av att bli väckt 20 min tidigare än vanligt.. Tillåt mig att skratta åt din dumhet. 
    Och nej, de flesta friska tvååringar behöver inte vila på dagen. 
    Fast du har fel. Jag jobbar inom förskola och har många års erfarenhet på nacken och de flesta 2åringar sover. Det är fåtal barn som slutat sova vid två års ålder och de flesta sover upp till 2,5-3 års ålder. 

Så du har fel. 
  • Litorina

TS, den här personen ljuger för att provocera. Bara struta i vad den skriver. 
  • Jemp
    grebron skrev 2023-10-03 04:25:17 följande:
    Temperaturen brukar ligga mellan 36-37 vilket den gjorde även hela dagen igår. utom uppenbarligen en liten stund på förskolan. 
    Den gick ju över det på kvällen. 
  • Agda90

Newsflash, du har fel. Många barn sover middag upp till de är 2,5-3 år gamla. Barn i den åldern behöver ungefär 12-14 timmars sömn. Ganska lätt att hitta den infon  om man letar på rätt ställe.
  • Agda90

Min dotter har låg temperatur. Både hon och jag ligger på runt 36 grader. Har vi 37.5-38 då känner vi oss döende i feber. 

Sonen däremot har normal temp 36.6 ungefär. När han har feber på 39 grader förstå DÅ börjar han bli lite seg. 

Så det där med feber är olika.

När min dotter var runt 2 år fick jag ett samtal från förskolan att hon hade feber. Jag åkte dit och skulle hämta henne. Hon var svettig. Det kändes inte som feber när jag rörde vid henne. Jag gick ut på baksidan för att hämta in hennes vagn och såg då att de hade använt hennes åkpåse OCH lagt en tjock fleece filt över!!!
    Detta var tidig höst, runt 15 grader ute!!!
    Jag tog på dottern en tunn långärmad kofta och lika tunn mössa om det blåste lite när hon skulle sova ute och åkpåsen var inte stängd hela vägen upp. Min dotter hade en temp på 38 grader för att någon i personalen bokstavligen talat försökt koka upp ungen i vagnen!

Kan de ha gjort något liknande med ditt barn`?

Svar på tråden Sömn och förskola