Sömn och förskola
Jag har en fråga om det här med barn och sömn. I förmiddags ringde de från dotterns förskola. Hon är lite drygt två år. I telefon fick jag beskedet att hon var hängig och hade 38 graders feber. Ätit lunch hade hon däremot gjort, inga problem där. Jag lämnade såklart ändå jobbet och åkte dit för att hämta hem henne. När jag kom dit efter knappt en timme (restid) hade hon hunnit somna. barnskötaren gick då och väckte dottern och bar ut henne till mig i hallen. Jag klädde på min yrvakna dotter, satte henne i vagnen och gick hem. Väl hemma försökte jag få dottern att somna om men hon ville inte sova så jag lät henne därför vara vaken. Jag tog tempen i henne (med örontermometer eftersom jag har läst att det är mest exakt) och den visade 36,5. Under eftermiddagen kontrollerade jag temperaturen flera gånger, men resultatet var varje gång ungefär detsamma. Under dagen har hon lekt och dansat hemma, i mitt tyckte betett sig precis som vanligt. Vid 17 skulle vi äta middag och då var det tydligt att dottern började bli trött (hon hade ju inte fått sova under dagen och blev väckt på förskolan). Hon åt dåligt till middag, jag kollade tempen i örat och den hade stigit till 37,5 (ingen direkt förhöjd temperatur om ni frågar mig men jag är inte läkare, i min ungdom fick jag lära mig i skolan att det var normal temperatur). Vi nattade henne och hon somnade genast, klockan var väl runt 18.00. Nu sover hon som en stock.
Nu i kväll har jag en dålig känsla i magen med anledning av att barnskötaren väckte henne. Jag är ingen expert på sömn och barn (det är första barnet), men enligt vad jag läst mig till är sömn viktigt för utvecklingen och det är under sömnen som kroppen återhämtar sig. Det gäller väl i och för sig alla människor, barn som vuxna. Att då barnskötaren skyndar sig att väcka min dotter för att jag ska gå hem med henne så fort som möjligt känns inte bra. Hon kunde väl ha fått sova så mycket hon behövde och så hade jag kunnat komma tillbaka lite senare och hämta henne, känner jag nu. Jag ifrågasatte dock inte så personalens beteende på plats, vilket jag kanske borde ha gjort, men hon verkade så säker på sin sak: min dotter skulle hem så fort som möjligt.
jag antar att mitt syfte med detta långa inlägg är att få lite reaktioner och höra om fler tycker att personalens beteende var konstigt eller om det bara är jag.
Dottern har som sagt inte haft feber hela dagen hela dagen (utom uppenbarligen en stund på förskolan i förmiddags) men givetvis får hon vara hemma även imorgon. Det är ju 48 timmar som gäller.