• hej97415

    Svärföräldrar på besök innan och efter förlossning

    Jag är gravid med mitt första barn. Min man kommer från Indien och vi bor i Sverige.

    Traditionellt i Indien så åker alltid mamman hem till sina föräldrar och föder barnet där. Hennes familj förväntas alltså hjälpa till med allt innan och efter förlossningen och pappan och hans familj kommer efter förlossningen och ja, typ hälsar på innan mamman är redo att åka hem igen till sin man. 

    Jag har sagt till honom att jag skulle vilja att min mamma kommer och bor hos oss från att vi åker till sjukhuset (för att ta hand om vår hund framförallt), och sedan stannar i ett par dagar efter förlossningen. Hon bor ett par timmar bort. 

    Problemet är att min mamma har sagt att hon kanske inte har möjlighet att komma, vilket min man även berättat för sina föräldrar som är jätte oroliga och kan absolut inte tänka sig att vi ska kunna klara av att ta hand om en bebis, de tycker ju fortfarande att vi är barn. Min man tror även att jag kommer vara halvt döende och sängliggandes efter förlossningen och att han kommer behöva ta hand om mig, bebis, hund, städning och matlagning.  Min man har därför tänkt ta hit sina föräldrar och ha dem bo hos oss i 2-3 månader. Jag har förklarat för honom att i Sverige förväntas föräldrarna ta fullt ansvar över bebis direkt och att två föräldrar klarar av det på egen hand. Detta har inte gått in hos honom och han säger bara att alla han känner har sin familj hos sig efter förlossningen för att få hjälp. 

    Jag mår dåligt av att tänka på att hans föräldrar är här både innan och efter förlossningen och vill bara kunna ta det lugnt, lära känna bebis och inte behöva tassa på tå och klä på mig för att gå från sovrummet till toaletten för att hans pappa sitter i soffan och tittar på TV. Eller behöva gömma mig för att amma. Vi pratar inte samma språk, de kommunicerar på knapp engelska. Hans mamma är jätte gullig och hjälpsam men jag vill bara kunna vara hemma ensam i lugn och inte behöva anpassa mig efter gäster. Hur ska jag få honom att inse att vi visst kommer klara av det tillsammans? Har någon varit i liknande situation?

  • Svar på tråden Svärföräldrar på besök innan och efter förlossning
  • Drottningen1970

    Du behöver inte få honom att förstå nåt alls. Du bestämmer helt om vilka du vill ha omkring dig efter förlossningen. Du behöver inte be om lov, bara rätt av bestämma på egen hand. 


    Att ha svärföräldrar där när man kommer hem från förlossning, hormoner som stökar, läckage på alla möjliga ställen, jätteblöjor etc låter som en mardröm. Det finns andra tillfällen i livet man kan kompromissa med sin partner, detta är INTE en sådan sak. Du kommer att vara obekväm och stressad och kanske inte ens få igång amningen pga detta.

    Din första tid med bebisen kommer att bli helt sabbad och du kommer aldrig få den tiden tillbaks.

    som sagt, han måste inte förstå. Säg bara nej nej nej!

  • Mortiscia80

    Säg bara nej. Ni kommer så klart klarar er alldeles utmärkt, mer eller mindre, helt utan deras hjälp. Jag förstår att det snarare kan lägga mer börda på just dig att ha dem omkring säg. Säg nej! Han kan inte ta dig dem utan ditt tillstånd, och om han tänker det så kan du säga åt honom att det är dags att omvärdera er relation om han tänker köra över dig i en sådan viktig sak. Som höggravid och nyförlöst måste man få vara ifred så pass mycket som man själv önskar!

  • erikaABC

    Nej, nej och nej.
    Gör vad som krävs för att avstyra besöket.
    Att vara stressad när man kommer hem från BB är tillräckligt för att sabba hela amningen.
    De kommer väcka baby när den äntligen somnat.
    När man har en baby blir man en björnhona som inte vill ha människor som är för nära eller drar i babyn.
    Du vill bara vila och vara med babyn. Du vill inte ha två andra vuxna i hemmet att ta hänsyn till.
    Du läcker mjölk och har blödningar. 
    Du vill ha platsen i tvsoffan för att sitta där med baby när du vill. Och du vill sitta där i fred utan att någon kommenterar din amning.
    Var bestämd. Säg att du drar från hemmet om hans föräldrar dyker upp.

  • linani
    erikaABC skrev 2023-10-01 20:31:58 följande:

    Du vill bara vila och vara med babyn. 


    --> Fast detta är själva anledningen till varför man, i många andra kulturer, bor hos sina anhöriga i samband med förlossningen. Mamman ska kunna vila och sköta babyn - mamma/svärmor/systrar tar hand om matlagning, städning, ärenden. Vakar över barnet om mamman vill sova eller duscha. Tvättar sängkläder och hämtar rena kläder, om det behövs. 


    Svärföräldrarna flyttar med största sannolikhet inte in med förväntan om att vara gäster som ska bli uppassade. 

    Sen tycker jag givetvis att TS har full rätt att säga nej, om det är vad hon önskar! Men ska man lyckas kommunicera tvärs över kulturer behöver man ofta vara extra tydlig så att ingen tar illa vid sig. Samt försöka se vad det är svärföräldrarna faktiskt vill erbjuda. 

  • Mrs Moneybags

    Jag tycker väl också att du kan säga nej, MEN du har valt att gifta in dig i en indisk familj och indisk kultur med allt vad det innebär, så även du får göra avkall på en del saker. Försök hitta en kompromiss här så att alla blir nöjda. Ditt barn är halvindiskt för alltid. Glöm inte det. 

    Kanske de kan komma efter 2-3 veckor och stanna en månad. Du kanske kommer att uppskatta det. 

Svar på tråden Svärföräldrar på besök innan och efter förlossning