• Flickan9

    Mens 7 dagar för tidigt?

    Hej! Jag började igår blöda 7 dagar för tidigt. Har nästan aldrig hänt att jag börjat blöda tidigare, isåfall har det varit max 2 dagar tidigare, oftast kommer den samma tidpunkt och inga konstigheter när det kan  vara en dag eller två dagar försenad, haft regelbunden menscykel. 

    Blöder rikligt men blöder ändå inte lika rikligt som jag tidigare gjort varje månad, har inte heller lika hemsk mensvärk som jag alltid haft. mensvärken brukar vara såpass illa att jag alltid behöver ta värkmedicin för annars kan jag spy pga mensvärken men nu har jag int behövt ta en enda tablett värkmedicin nu o har nästan ingen värk alls. 

    Kan detta vara en graviditet? eller är det vanligt med en vecka för tidig mens och ingen hemsk mensvärk plötsligt? trots att
    det inte tidigare varit så? När ska jag isåfall ta ett test.

  • Svar på tråden Mens 7 dagar för tidigt?
  • Anonym (Lis)

    Kan ha varit tidigare ÄL. Eller utebliven ÄL, då kan mensen bli senare eller tidigare, och variera i mängd. Att ha en utebliven ÄL per år är inget konstigt.

    Nån av dessa två är den mest rimliga förklaringen till tidigare mens.

  • Flickan9

    Okej vad konstigt. För jag har aldrig fått mensen så mycket som 7 dagar tidigare, max 2 dagar tidigare och då har jag haft menstruation varje månad i över 14 år! så det är ju väldigt märkligt att det mittiallt blir 7 dagar tidigare. 

  • Flickan9

    vill också tillägga att jag alltid brukar få lösmage vid menstruation och något sånt har jag inte haft nu heller och har lite värk i ena bröstet idag.

  • Anonym (Lis)

    Jag hade en period för 4-5 år sedan där 3 cykler helt plötsligt var på ca 18 dar mot mina vanliga 26. Då kollade jag upp det eftersom det var 3 st, hittades inget fel och efter det har det hållt sig normalt.

    i vintras hade jag en cykel på 35 dar, utebliven ÄL. 


    När jag fyllde 35 fick jag plötsligt spottings ett par dar innan mens, aldrig tidigare haft det. Kroppen kan ändras, det är inte heller konstigt. Spottingsen försvann sen efter jag fick barn.


    spelar ingen roll hur punktlig den än brukar vara, ibland har man avvikande cykler. Kan bero på stress, infektioner mm också.


    När jag försökte bli gravid insåg jag att mina bröst ömmar vid mens, aldrig tänkt på det innan men när man letar symptom så märker man mer sånt.

    Låter ju som att du blöder mer än spottings så jag tippar på tidig ÄL och mens.

Svar på tråden Mens 7 dagar för tidigt?