• Ingetnamnhej

Får inte ut någon mjölk

Ja, som rubriken lyder.. jag får knappt ur någon mjölk ur vänster bröst. Det är stenhårt och jag tror att jag snart kommer få mjölkstockning...
    Jag har testat låta dottern amma samtidigt som jag har varvat med att värma bröstet och stryka lätt mot bröstvårtan. 
    Jag har testat handmjölka men får endast ut några droppar. 
    Och så har jag testat pumpa ut med manuell bröstpump, då fick jag ut litegrann. 
    Men bröstet är ju fortsatt stenhårt, vad ska jag göra? 

Bör också tilläggas att jag har ont i bröstvårtan och lite runtom, alltså på vårtgården. Vad beror det på? Har jag fått svamp? Det gör ruskigt ont när dottern ska amma också.. 

• Svar på tråden Får inte ut någon mjölk
  • Anonym (Bea)

Stackare! 1177.se har bra tips om mjölkstockning, så kolla där! 

En möjlig orsak kan vara om barnet tar för litet tag. Så här är bra tag: 

Mammans bröstvårta är mot barnets överläpp, barnets haka ligger in mot bröstet och näsan är fri.

Barnets över- och underläppar är utvikta mot bröstet.

Vårtgården syns mer ovanför barnets överläpp än vid eller under underläppen.

Barnet sväljer tydligt och verkar nöjd vid bröstet.

Barnets kropp ligger tätt intill mot mammans kropp.

https://www.rikshandboken-bhv.se/amning-och-nutrition/stodja-amning---oversikt/barnets-tag-om-brostet-och-amningspositioner/

Det finns en bild där också. 

Prova att stryka med fingrarna över de hårda ställena i bröstet när barnet ammar. Värm bröstet. 

Ät smärtstillande som är godkända vid amning. 

• Ingetnamnhej
    Anonym (Bea) skrev 2023-09-28 07:31:46 följande:

Stackare! 1177.se har bra tips om mjölkstockning, så kolla där! 

En möjlig orsak kan vara om barnet tar för litet tag. Så här är bra tag: 

Mammans bröstvårta är mot barnets överläpp, barnets haka ligger in mot bröstet och näsan är fri.

Barnets över- och underläppar är utvikta mot bröstet.

Vårtgården syns mer ovanför barnets överläpp än vid eller under underläppen.

Barnet sväljer tydligt och verkar nöjd vid bröstet.

Barnets kropp ligger tätt intill mot mammans kropp.

https://www.rikshandboken-bhv.se/amning-och-nutrition/stodja-amning---oversikt/barnets-tag-om-brostet-och-amningspositioner/

Det finns en bild där också. 

Prova att stryka med fingrarna över de hårda ställena i bröstet när barnet ammar. Värm bröstet. 

Ät smärtstillande som är godkända vid amning. 

Vet inte om hon har för litet grepp, för jag tycker att både över- och underläpp är utvikta. Däremot så trycker hon in ansiktet i bröstet jämt så näsan är inte så fri som på bilden, jag tycker det är svårt att få till det så. Oftast är min dotter så ivrig också när hon ska äta och får hon inte bröstet direkt blir hon arg och skriker, verkligen otålig.. 
    Jag använder ju även amningsnapp för vi fick en väldigt dålig start på amningen och ingen hjälp alls på BB med hur man ska amma. Så jag fick sår på båda bröstvårtorna och sen dess har amningsnappen hängt med. Vågar inte sluta med den pga livrädd för att få så ont som jag hade på BB igen.
  • Anonym (Bea)

Jag hade också sår, så förstår att du inte vill hamna där igen! Jag funderar på om du kan prova vid enstaka tillfällen utan nappen, just för att se om det kan hjälpa mot stockningen i det här jobbiga läget. 

För mig var det så att när mjölken runnit till så att barnet inte behövde suga så hårt och barnet blivit lite större och fick bättre grepp så gick det bra att ta bort nappen. 

Det finns en förening som heter Amningshjälpen. De har samlat mycket råd på sin hemsida där det också finns en lista med amningsmottagningar. 

Jag hade provat att lägga barnet till det onda bröstet så fort barnet vill. Massera försiktigt på de hårda knölarna och hålla bröstet varmt. Och fortsätta att prova få ut mjölk med hand eller pump emellanåt, om inte barnet vill äta ofta. 

Lägg barnet till det onda bröstet först. 

Använd dig av smärtstillande som är ok vid amning och tänk på andningen vid amningstillfällena för att ta dig genom smärtan. Blir det för gräsligt så sök vård. 

• Maymom
    Ingetnamnhej skrev 2023-09-28 07:41:43 följande:
    Vet inte om hon har för litet grepp, för jag tycker att både över- och underläpp är utvikta. Däremot så trycker hon in ansiktet i bröstet jämt så näsan är inte så fri som på bilden, jag tycker det är svårt att få till det så. Oftast är min dotter så ivrig också när hon ska äta och får hon inte bröstet direkt blir hon arg och skriker, verkligen otålig.. 
    Jag använder ju även amningsnapp för vi fick en väldigt dålig start på amningen och ingen hjälp alls på BB med hur man ska amma. Så jag fick sår på båda bröstvårtorna och sen dess har amningsnappen hängt med. Vågar inte sluta med den pga livrädd för att få så ont som jag hade på BB igen.
    Använder du bröstvårtskräm? Börja med typ Purelan direkt annars, så kanske du kan prova lite utan amningsnappen sen.
  • Ingetnamnhej

Nemen nu blir jag snart tokig. 
    Jag har haft en varm vetekudde på bröstet, en handske fylld med varmt vatten och dragit från knölen ut mot bröstvårtan, bebis har fått legat vid bröstet i typ en halvtimme och nu har jag försökt pumpa igen. 
    När jag pumpade fick jag ut kanske 15 droppar. När bebis ammade fick hon ut lite i början iaf för jag hörde hur hon svalde. 

Men knölen är fortfarande kvar. Ska jag fortsätta försöka pumpa efter att bebis har fått ammat? Ska jag försöka ha något varmt mot bröstet hela tiden? 

Jag tänker att det har blivit så här för att hon inte äter lika ofta som förut längre, oftast så sover hon hela natten dessutom. 

Svar på tråden Får inte ut någon mjölk