Som andra sagt?
19 månader är sent att böja gå men så pass nära normalspannet att ingen lägger större vikt vid det ( < 18 månader brukar man säga )
Barnet har en sen språkutveckling men logoped är inkopplad - en logoped jobbar med såå mycket mer än bara uttal de ser tecken på om det ligger något mer bakom om det finns en språkstörning och eller en npf-diagnos eller en if- diagnos ( if= intellektuell funktionsnedsättning ) och skickar då föräldrarna vidare för utredning
barnet interagerar inte med kusiner/ vuxna ..kan beror på en diagnos men likaväl pga att barnet faktiskt vid det här laget insett att ingen förstår vad det säger = ingen idé att försöka prata med någon/ vara med i lekarna som vid 4 års ålder bygger mycket på samtal och lekförhandlingar
barnet har blöja ..barn har oftast några fönster där de är intresserade av att sluta med blöja tar du som förälder inte tag i det då så får du antingen lägga ner väldigt mycket mer energi och ork på att motivera ditt barn eller vänta till nästa fönster om det i det här fallet inte finns någon fysisk orsak så handlar det troligen om att föräldrarna inte orkat/ kunnat ta tag i det och både de och barnet blivit bekväma med blöjan, det är smidigt att slippa bryta sin aktivitet för att gå på toa? , om inte föräldrarna skickar med ombyten kan inte förskolan göra så mycket - på den nya avdelningen ( förutsätter att detta är en äldrebarn avdelning finns troligtvis inget skötbord - hos oss brukar de som kommer över från yngrebarn och fortfarande har blöja ganska snart släppa den - det finns inga andra med blöja och det är bökigt för dem att byta det tar längre tid från leken än att testa toan
Skulle det vara något mer än att barnet
bara är sent så kommer både förskola och BVC reagera ,är det så att BVC
eller förskola ser att problemen inte ligger hos barnet utan att det handlar om bristande föräldraskap så kommer de göra en soc- anmälan för att familjen ska få det stöd de behöver för att barnet / barnen ska få det de behöver?under årens lopp har jag sett många olika varianter där det handlat om föräldrarna , föräldrar som har en egen npf-diagnos, föräldrar som har en IF- diagnos - det har handlat om föräldrar kurser, stöd i hemmet = kontaktperson för föräldrarna som hjälper dem hemma, stödfamilj till barnen mm
Som vuxen i barnets närhet skulle jag försöka interagera med barnet , ta mig tid att prata och läsa för barnet intressera mig för vad barnet gör på plattan till att börja med
men samtidigt se till att respektera om barnet drar sig undan..finns det en npf- diagnos så kan plattan vara ett sätt att skärma av sig så att barnet klara av de förändringar i rutinerna och ljud och synintryck som ett besök av släkt / vänner innebär