• havetstormar

Täcker högkostnadsskydd läkarbedömning på psykakuten?

Hej! Jag undrar om högkostnadsskydd (det  man uppnår genom att spendera 1300kr/ år på öppenvård) täcker om man åker in på psykakuten och får en läkarbedömning men inte blir inlagd. Jag vet redan att man inte behöver betala om man sedan får LPT och att det i vanliga fall annars kostar 400 kronor. 

• Svar på tråden Täcker högkostnadsskydd läkarbedömning på psykakuten?
  • Anonym (35an)

Det ska det göra.Solig

• Anonym (E)

Intressant fråga då det är verkar räknas samma som andra akutmottagningar vilket inte brukar gå på högkostnadsskyddet. Puttar lite för fler svar.

• Anonym (Besviken)
    Anonym (E) skrev 2023-09-24 12:19:40 följande:

Intressant fråga då det är verkar räknas samma som andra akutmottagningar vilket inte brukar gå på högkostnadsskyddet. Puttar lite för fler svar.

Jag togs till psykakuten med tvång enligt paragraf 47 LPT då polis bedömde att jag var suicidal. Väl på psyket efter att ha hållit inlåst utan tillsyn i 7 timmar fick jag träffa en läkare som valde att skriva ut mig på en gång efter att ha sagt att jag bara hade ångest. Jag erbjöds inte heller någon ångestlindring i form av medicin. 

Fastän jag kördes in med tvång fick jag betala 400 kronor, vilket är mycket för mig som lever på 1700kr/ månad i utvecklingsersättning. Det kändes lite orättvist och man blir besviken på samhället ibland även fast vi har det bättre än i andra länder. 

Svar på tråden Täcker högkostnadsskydd läkarbedömning på psykakuten?