• Anonym (Ty)

Bebis som inte vill rapa ???

Hjälp!

Hsr en enmånaders bebis som helammas med amningsnapp (.vi kämpar för att bli av med den men ingen lycka än). 

Jag tror nappen gör att han sväljer mer luft, märker att det läcker lite när han äter så det är ju inte helt tätt. 

Dock VÄGRAR bebis rapa efter amning, och kombon gör att han får luft i magen vilket ju gör ont. Han pruttar en hel del men när allt inte kommer ut så gör det ju ont såklart.

Men hur får man en bebis att rapa???? Lägger honom över axeln och klappar på ryggen, skumpar, går runt. Rapar sällan ändå men när det rapas är det ofta rätt rejält.

Hur kan man få bättre tag med nappen? Amningsmottagningen sa bara att jag ska trycka honom mot mig mer, är det så lätt??

• Svar på tråden Bebis som inte vill rapa ???
  • Anonym (N)

Om ett barn inte vill rapa så kan man inte tvinga de att rapa. Så enkelt är det. 

• Anonym (Ty)
    Anonym (N) skrev 2023-09-23 18:31:16 följande:

Om ett barn inte vill rapa så kan man inte tvinga de att rapa. Så enkelt är det. 

Men det kanske finns knep. Nu får barnet svinont i magen och skriker. Der vill man ju undvika.
  • Anonym (N)
    Anonym (Ty) skrev 2023-09-23 18:51:14 följande:
    Men det kanske finns knep. Nu får barnet svinont i magen och skriker. Der vill man ju undvika.
    Finns inga knep. Vissa barn rapar helt enkelt inte. Du kan ge miniform som finns i droppar för att lindra luftplågor. Eller införskaffa en windi pysventil. 
  • Anonym (N)
    Anonym (Ty) skrev 2023-09-23 18:51:14 följande:
    Finns inga knep. Vissa barn rapar helt enkelt inte. Du kan ge miniform som finns i droppar för att lindra luftplågor. Eller införskaffa en windi pysventil. 
  • Anonym (P)
    Anonym (N) skrev 2023-09-23 19:07:05 följande:
    Minifom*
  • Anonym (Ty)
    Anonym (N) skrev 2023-09-23 19:05:50 följande:
    Magdroppar funkar  inte. Windi gör jag bara i nödfall, inget jag tänker använda som rutin.
  • StellisBellis

Min yngsta hade svårt att få upp rapar och svårt att få ut fisar och även bajsa. Men om jag bar honom i bärsjal (mest ringsjal) kom det ut lättare i båda ändar. Bra position för det + rörelsen. Gjorde efter varje måltid + innan han skulle sova bara för att få ut gaser (+ nr2). Han är 1.5 år nu och inte samma problem längre :)

Men ringsjalen var ovärderlig. När dom är så små sitter dom bäst i ringsjal om man bär mer åt höften till. (Klämmer inte benen på samma sätt då.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Ty)
    Anonym (N) skrev 2023-09-23 21:18:49 följande:

Ts: Varför bara windi i nödfall? Vill du inte det bästa för ditt barn?

Dels får den max användad 3 ggr per dag. Dels avråder bvc lite från den då den kan förstöra barnets egna reflexer att fisa.

Och du, jag går inte på ditt helt jäkla puckade försök stt jävlas med mig, så ta din skuldbeläggande ton och dra.
  • Anonym (N)
    Anonym (Ty) skrev 2023-09-24 03:41:39 följande:
    Dels får den max användad 3 ggr per dag. Dels avråder bvc lite från den då den kan förstöra barnets egna reflexer att fisa.

Och du, jag går inte på ditt helt jäkla puckade försök stt jävlas med mig, så ta din skuldbeläggande ton och dra.
    Om ditt barn har magplågor och inte får ut luften från så ska du använda windi om inget annat fungerar. 
Svar på tråden Bebis som inte vill rapa ???