• Anonym (TS)

Ballong smäller , farligt för hörseln?

Min sons pappa blev sur nyss för att jag och dottern kom hem med tre stora ballonger som hon hade fått på sin dansskola. Han sa att han hade läst att det är 160 decibel när de smäller och det är farligt för vår son som är 1,5 år. Stämmer det verkligen att det är farligt? Har aldrig tänkt att det skulle kunna vara det, bara att han kanske blir rädd. Tänker på alla kalas.. Man kan väl inte förbjuda barn att leka med ballonger? Eller? 

Är det han som överdriver eller har han rätt? 

• Svar på tråden Ballong smäller , farligt för hörseln?
  • Cereal Killer

Ja, det kan ge hörselskador om de smäller nära hans öron och uppnår en sådan ljudnivå. Hur gammal är dottern? Ni får kanske försöka hitta en kompromiss här, tex att hon leker med dem försiktigt så att de inte smäller, att någon är med om yngsta barnet leker med dem osv. 

• Anonym (TS)
    Cereal Killer skrev 2023-09-23 17:47:38 följande:

Ja, det kan ge hörselskador om de smäller nära hans öron och uppnår en sådan ljudnivå. Hur gammal är dottern? Ni får kanske försöka hitta en kompromiss här, tex att hon leker med dem försiktigt så att de inte smäller, att någon är med om yngsta barnet leker med dem osv. 

Tack för svar! Hon är 7 år. Jo man kan ju vara med men är ju svårt ändå att garantera att de inte smäller.. men ska säga till henne att leka försiktigt  
  • RaYzLeR
    160 dB ? 9mm pistolskott

Jag vet inte om en ballong smäller lika högt som ett pistolskott. Men det kan nog skada hörseln om man smäller nära örat.

Visste ni att smällen man hör från en ballong är en ljudvågsknall? Ballongen drar ihop sig så snabbt att den spränger ljudvallen.
  • Cereal Killer
    Anonym (TS) skrev 2023-09-23 17:51:17 följande:
    Tack för svar! Hon är 7 år. Jo man kan ju vara med men är ju svårt ändå att garantera att de inte smäller.. men ska säga till henne att leka försiktigt  
    I den åldern kan man ju förklara för dem att de tex inte ska använda ballongen som huvudkudde eftersom den kan smälla nära öronen och skada hörseln. Eller att de ska leka försiktigt nära småsyskon och inte får smälla ballongen med flit i närheten av dem. Leker man lugna lekar, tex ?bollar? den mellan varandra i luften genom att slå på den, så är det nog ganska låg risk att den skulle råka smälla så pass nära ett öra att det blir farligt. Sen tror jag också att risken för en väldigt hög smäll minskar ganska snabbt när ballongen åldras. Den tappar ju hela tiden luft, och i takt med det så blir den mindre spänd och drar inte ihop sig lika snabbt om de går sönder. Så att vänta några timmar med att låta lillebror leka med dem - eller att inte blåsa upp dem till maxstorlek om man blåser upp dem hemma - kan nog göra dem säkrare. 
Svar på tråden Ballong smäller , farligt för hörseln?