• Niiiiss

    Första sparkarna?

    Hej! Jag undrar när ni kände av första sparkarna av er bebis? Jag började känna av dom redan i vecka 19 (typ 18+5 isch) och är nu i vecka 21 och enligt en BM på gynakuten så är det heeeelt omöjligt att känna av tydliga rörelser/sparkar redan nu med mera. Hon påstår att man endast ska känna som bubblor i magen 🧐 men jag har förklarat att man ser till och med på min mage när Lill flickan är igång och kör karate där inne, men hon påstod inprincip att jag ljög och att det var omöjligt. Så, nu vore det intressant att veta när ni började känna av sparkar/bökar/rörelser från er bebis (inte dom här bubbel rörelserna BM snackar om utan tydliga rörelser som till och med känns utanpå magen)? Vore intressant att veta eftersom att denna BM påstod att det är heeeelt omöjligt och att INGEN känner av så tidigt 😅 kan tillägga att jag är förstföderska! 

  • Svar på tråden Första sparkarna?
  • Rumpkulla

    Jag kände rörelser i v 12 med båda barnen. Gick inte att jämföra med tarmrörelser då jag är GBP opererad och har stomi. 
    I v 17 gick det att se på utsidan med första barnet, då med ett BMI på 48.
    Med andra i v 19 BMI 19, så tydligt att BM frågade om hon fick filma och använda till studier och information, med syfte att förmedla att det faktiskt går att känna och se så tidigt. Även om proffessionen ofta hävdar annorlunda.

  • yny

    I så fall är vi många som ljuger..!

    Jag kände första tydliga rörelserna i v 18, och då menar jag tydliga små buffar, och då har jag ändå moderkakan i framvägg.

    Min sambo kunde känna utanpå magen första gången i v 21.

  • Niiiiss

    Ja men eller hur?! Enligt den här BM var det heeelt omöjligt verkligen🤷🏼?♀️ Har moderkakan i framvägg jag med men väldigt långt nere (måste tillbaka på ultraljud i v.32), så vet inte om det har någon betydelse? Men en sak är säker, jag känner av min flicka och ser hennes bökar och hon verkar otroligt livlig den lilla tjejen 😄 så kul ändå att höra fler som känt av tidigt! För ja enligt denna BM så var jag isåfall ett vääääldigt special case med mera 🤣 kände att herregud hon var ganska gammal, hon lär ju ha mött flera gravida som känt tidigt? 

  • dameke

    Med första i vecka 22, andra vecka 19, tredje vecka 16, fjärde vecka 17 och femte vecka 20.

  • Cykelhjul

    Hon måste ju hört fel eller vara helt okunnig 😅
    Står ju till och med i apparna man kan känna tidigt. Gud vad märklig. 

  • BeeHappy

    Väldigt märkligt av din BM. Jag kände i v 16 med första barnet. Är nu gravid igen och det ska bli spännande att se när jag känner det den här gången. 

    Jag kan faktiskt bli tokig på de som säger att det är heeelt omöjligt att känna det man säger att man känner. Herregud, jag kan avgöra själv vad jag kände - det är inte upp till någon annan att avgöra det. 

  • Niiiiss

    Ja otroligt märkligt!! Det är dock inte min BM som jag har under min graviditet som sa det, utan en BM på gynakuten. Min vanliga barnmorska är helt fantastisk och blev superglad när jag berättade att jag känner henne så tydligt varje dag 😄

    Men jag håller med om att det var en vääääldigt märklig diskussion med den här BM! Blev väldigt Irriterad på henne och sa att jag känner min bebis, det är jag som har henne i magen och även om jag är förstföderska så är jag inte dum i huvudet. Jag vet vad jag känner (hon påstod att rörelserna jag kan se på magen är när jag andas 🙃 så började hon förklara för mig att magen rör sig när man andas, som att jag vore född igår? det vet jag väl redan?). Ja otroligt nonchalant beteende av henne men som tur är så är det inte min vanliga BM 🙏

  • Niiiiss

    Juste, kan tillägga att efter en låååång diskussion där hon stod på sin åsikt och jag min så la hon kommentaren ? vänta tills du har gått mer än 30 veckor då kommer du inte kunna sova av sparkarna?.? Okej? som att jag sagt något annat? 😅 Otroligt märkliga kommentarer av henne. Kändes nästan lite förminskade som att hon menade typ ?lilla gumman om du tror att du känner sparkar nu så vänta bara..? typ så. Nej usch och fy, hoppas jag slipper fler gynakut besök tills jag tillhör förlossningen! 

  • bananmilkshake

    Konstigaste jag hört! Och då brukar jag ändå vara skeptisk till folk som känner väldigt tidigt. 

    Jag kände vecka 19 med båda mina. Stor skillnad från tarmrörelser och sånt. SÅ otroligt konstigt sagt av den barnmorskan! 

  • Niiiiss

    Skönt att höra att man inte är galen då (som hon fick mig att känna mig). 


    Ja otroligt konstig kommentarer och diskussion med henne, blir glad att ni är fler som tycker det! Visste liksom inte om jag överreagerade eller inte för kände mig otroligt provocerad och irriterad över hennes beteende. 

  • Niiiiss

    Kul förresten att du också började känna i vecka 19! Roligt när man börjat känna av bebisen i exakr Samma vecka som andra, för ja enligt en människa så är det heeeelt omöjligt 😅

Svar på tråden Första sparkarna?