• Anonym (hejhej1)

Det här med jobb...

Nu är det så att jag i juni tog min examen inom marknadsföring och i samband med det även avslutade min praktiktermin som jag gjorde på en reklambyrå. Tyvärr ser situationen ut som det gör just nu med lågkonjuktur och i mitten av min praktik hade företaget jag praktiserade hos organisationsförändringar och flera personer blev varslade och därför kunde de tyvärr inte ge mig en plats vilket var supertråkigt.

Inget gick åt min plan, men jag var väl förberett och började söka jobb redan i april för att lyckas få en napp på något nu i höst. Efter all tid och energi och massvis med anställningsintervjuer som inte än lett nånstans tar ner mig på psyket. Känns också svårt att prata om det med min familj eller min pojkvän eftersom de vet inte hur det känns för mig. Jag ger inte upp dock. Men att gå runt varje dag och ifrågasätta sig själv om varför företag väljer att gå vidare med andra som har mer/relevant erfarenhet samt bara sitta och vänta på svar gör det jobbigt också. Jag är inne på min Mejl,Linkedin,Indeed, Jobbsafari, Monster, Blocket you name it i väntan på svar och att något relevant ska komma upp eller att någon rekryterare ska ringa mig. Mestadels av min vakna tid ägnar jag åt att tänka på jobb och detta ger mig mkt ångest att jag numera börjar få panikattacker.

Jag är väldigt tacksam att jag bor hemma hos mina föräldrar och inte själv annars hade det varit kaos. Men jag vill ändå ut och göra något. Att se sin Linkedin där personer skriver att de fått jobb gör inte saken bättre. Hade varit kul att se om det finns andra människor här inne som upplever samma sak. 

• Svar på tråden Det här med jobb...
  • Friger

Jag blev klar med en datautbildning lagom tills it-bubblan sprack. Vet hur det känns.

Nu jobbar jag som elkraftsingenjör och är behörig elektriker. Inget alls med data.

Fortsätt söka jobb, men sök in på en utbildning också. Kan du säga att du utbildar dig istället för att säga att du är arbetslös.

Svar på tråden Det här med jobb...