• anonymissssss

Angående preventivmedel - samt abort

Hejsan, 

Jag ska i nästa vecka göra en abort, just pga att vi inte vill ha barn alls och att vi inte planerade en graviditet. Hoppas att det är okej att prata om sånt här också, är ny här på FL. 

Problemet är att jag har jättesvårt med alla typer av preventivmedel som jag har testat, jag har ADHD/ASD, äter antidepressiva, äter medicin för min sköldkörtel och sånt.. därför känner jag redan att jag har så mycket faktorer som påverkar mitt mående och hur jag orkar med min vardag. Tidigare när jag ätit p-piller så har det påverkat mig massor, har även haft hormonspiral i två omgångar men varit tvungen att ta ut dem båda gångerna pga att jag fick såna smärtor ca 1gg/månad att det helt enkelt inte gick. Testade ändå i ca 1-2 år med båda innan jag gav upp. 

Så till min fråga, för jag vet att de kommer ifrågasätta vårt val av att använda kondom under aborttillfället, finns det några preventivmedel som är någorlunda "riskfria"? Jag tycker att de negativa sidorna är alldeles för många för att jag någonsin skulle vilja ta hormonmedel igen, men att leva i celibat är ju inte aktuellt.. 

Planen är att min sambo så småningom ska genomgå en vasektomi, men innan dess vill han ha möjlighet att frysa in om det skulle vara så att vi ångrar oss eller går isär och han sedan skulle vilja skaffa barn längre fram. Tyvärr har vi inte den ekonomiska möjligheten just nu, därav får det vänta. Men fram till dess behöver vi en lösning. 

Tack på förhand! Vill nog egentligen bara ha lite råd och höra andras erfarenheter, känns som att det är så många som glorifierar preventivmedel för kvinnor men det finns så många nackdelar som skrämmer mig. 

• Svar på tråden Angående preventivmedel - samt abort
  • Fjäril kär

Kopparspiral eller pessar då?  Pessar är ju något du bara använder under sex och är ju perfekt för den som har regelbundet sexliv. 

Kanske även du ska fundera på sterilisering?  

• Anonym (Anonym)
    Fjäril kär skrev 2023-09-21 14:21:13 följande:

Kopparspiral eller pessar då?  Pessar är ju något du bara använder under sex och är ju perfekt för den som har regelbundet sexliv. 

Spiral funkar ju tyvärr inte då, eftersom jag redan haft två som jag fick såna smärtor av.. gillade verkligen att det var så smidigt och att man inte behövde bry sig, men när jag inte vågade köra bil under den veckan/månad som smärtan kom till och från så påverkade det mitt liv alldeles för mycket. Vågar inte testa igen, det är en sån omständig och smärtsam process :( 

Ja, pessar har jag kikat lite på.. ska definitivt göra lite mer research. 
    Tycker bara det är så jobbigt att de vill pusha på en massa preventivmedel, känns som det sker varenda gång man är hos gyn.
  • Anonym (Anonym)
    Fjäril kär skrev 2023-09-21 14:21:13 följande:

Och gällande sterilisering så är det absolut ett alternativ, men vi har lite grann kommit fram till att det är ett mindre ingrepp för min sambo och därav enklare för oss båda. Alla de år jag gått med preventivmedel känner jag räcker för mig, känner att allt inte behöver ligga på kvinnans axlar. Det är något vi kommit fram till ihop, då han tycker att det är hans tur liksom :)
  • LFF
    Anonym (Anonym) skrev 2023-09-21 14:52:22 följande:
    Och gällande sterilisering så är det absolut ett alternativ, men vi har lite grann kommit fram till att det är ett mindre ingrepp för min sambo och därav enklare för oss båda. Alla de år jag gått med preventivmedel känner jag räcker för mig, känner att allt inte behöver ligga på kvinnans axlar. Det är något vi kommit fram till ihop, då han tycker att det är hans tur liksom :)
    Om jag hade varit 100% säker på att jag inte ville ha barn så hade jag lätt genomgått proceduren för att sterilisera mig bara för att faktiskt slippa oroa mig för att bli oönskat gravid. Även om det är ett större ingrepp än på män. Även om jag hade haft ansvaret för preventivmedel helt på egen hand tidigare. Sen är det tyvärr så att det är som regel svårare för en kvinna att få igenom en sterilisering då vården hela tiden räknar med att "du kommer att ångra dig". Inte ens min vän som då var 40 när hon ville utföra en sterilisering fick den utan tjafs. Hon hade vetat sen hon var 15 att hon inte ville ha barn och var då trött på att riskera att preventivmedel inte fungerade.
  • Anonym (Anonym)
    LFF skrev 2023-09-21 14:59:27 följande:
    Om jag hade varit 100% säker på att jag inte ville ha barn så hade jag lätt genomgått proceduren för att sterilisera mig bara för att faktiskt slippa oroa mig för att bli oönskat gravid. Även om det är ett större ingrepp än på män. Även om jag hade haft ansvaret för preventivmedel helt på egen hand tidigare. Sen är det tyvärr så att det är som regel svårare för en kvinna att få igenom en sterilisering då vården hela tiden räknar med att "du kommer att ångra dig". Inte ens min vän som då var 40 när hon ville utföra en sterilisering fick den utan tjafs. Hon hade vetat sen hon var 15 att hon inte ville ha barn och var då trött på att riskera att preventivmedel inte fungerade.
    Jag förstår, jag är 100% säker, är 31 och har aldrig velat ha barn. Men är rädd för själva processen, vara sövd osv.. jag har inga planer på att gå isär med min partner, så om han kan göra en vasektomi underlättar det för oss båda, vi är ändå två i detta. Sen om om jag skulle bli singel så kanske jag skulle fundera på det för mig själv, men det är inte aktuellt just nu :) Det där med att det är svårt att få igenom som kvinna är också en faktor, jag orkar inte ta den fighten just nu, har inte mental kapacitiet att bråka med vården mer än jag redan gjort i mitt liv hittills! Jag tror inte jag heller har mental ork till att genomgå en sån procedur, sen återhämtning efter det osv. När det liksom tar typ 2 dagar så är en man återställd, även om jag är 100% säker vill jag inte utsätta mig för det. 

En vasektomi är ju lika bra garanti på att inte bli oönskat gravid som om jag skulle sterilisera mig. 
  • Anonym (Anonym)
    LFF skrev 2023-09-21 14:59:27 följande:
    Ska givetvis tillägga att han också är 100% säker, när det kommer till oss, att vi inte vill ha barn. Men jag förstår ändå hans känsla för att vilja frysa in osv, det hade jag nog också velat göra om det hade gällt mig. Då jag är sån som person att jag är rädd för att ångra mig, trots att jag till 100% inte vill ha barn och att barn är det värsta tänkbara för mig och har varit i flera år. 
  • Anonym (Y)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-09-21 15:18:35 följande:
    Ska givetvis tillägga att han också är 100% säker, när det kommer till oss, att vi inte vill ha barn. Men jag förstår ändå hans känsla för att vilja frysa in osv, det hade jag nog också velat göra om det hade gällt mig. Då jag är sån som person att jag är rädd för att ångra mig, trots att jag till 100% inte vill ha barn och att barn är det värsta tänkbara för mig och har varit i flera år. 
    Fast som steriliserad man kan man ju få barn via IVF. Jag vet inte hur mycket krångligare det är än att frysa in sperma?
Svar på tråden Angående preventivmedel - samt abort