Angående preventivmedel - samt abort
Hejsan,
Jag ska i nästa vecka göra en abort, just pga att vi inte vill ha barn alls och att vi inte planerade en graviditet. Hoppas att det är okej att prata om sånt här också, är ny här på FL.
Problemet är att jag har jättesvårt med alla typer av preventivmedel som jag har testat, jag har ADHD/ASD, äter antidepressiva, äter medicin för min sköldkörtel och sånt.. därför känner jag redan att jag har så mycket faktorer som påverkar mitt mående och hur jag orkar med min vardag. Tidigare när jag ätit p-piller så har det påverkat mig massor, har även haft hormonspiral i två omgångar men varit tvungen att ta ut dem båda gångerna pga att jag fick såna smärtor ca 1gg/månad att det helt enkelt inte gick. Testade ändå i ca 1-2 år med båda innan jag gav upp.
Så till min fråga, för jag vet att de kommer ifrågasätta vårt val av att använda kondom under aborttillfället, finns det några preventivmedel som är någorlunda "riskfria"? Jag tycker att de negativa sidorna är alldeles för många för att jag någonsin skulle vilja ta hormonmedel igen, men att leva i celibat är ju inte aktuellt..
Planen är att min sambo så småningom ska genomgå en vasektomi, men innan dess vill han ha möjlighet att frysa in om det skulle vara så att vi ångrar oss eller går isär och han sedan skulle vilja skaffa barn längre fram. Tyvärr har vi inte den ekonomiska möjligheten just nu, därav får det vänta. Men fram till dess behöver vi en lösning.
Tack på förhand! Vill nog egentligen bara ha lite råd och höra andras erfarenheter, känns som att det är så många som glorifierar preventivmedel för kvinnor men det finns så många nackdelar som skrämmer mig.