Anonym (Xc) skrev 2023-09-21 08:32:25 följande:
Treveckors bebis snutta konstant?
Har en treveckors bebis som vill snutta konstant på natten.
BARA brösten duger att få honon lugn och sova, men såfort jag flyttar till babynest efter han somnat så vaknar han igen. Fått ont i tuttarna då han suger hårt med och det blir mkt snutt på en natt.
Tror inte det är hunger då han går upp brs i vikt och delss somnar om fort igen och dels inte vill ha direkt nåt mer när vi testat att tillmata extra.
Är detta normalt? Hur länge? Trött och ont.
Jag brukar försöka hålla mig till någorlunda veteskapliga råd på denna sida, men här kommer istället ett som enbart är baserat på min erfarenhet av mina och mina syskons och vänners barn: Från det att barnet skulle ha fötts och ca 5 veckor framåt i tiden (dvs fram till ca 3-8 veckors ålder, beroende på när i förhållande till BF barnet är fött), så kan de ha ett enormt närhets- och snuttbehov och de kan också vara väldigt känsliga för störningar av sömnen. De är nästan som små kängurubebisar som behöver stoppas ned i mammas ficka (bildligt talat, alltså) och utvecklas färdigt ifred, innan de är redo att möta världen. Sen är det individuellt hur pass känsliga de är, men enligt min erfarenhet är det många bebisar som blir svårhanterliga om de inte får sina behov tillgodosedda under denna period. I princip kontinuerlig matning och ostörd sömn (vilket kan innebära att man inte kan flytta på barnet - då får man flytta sig själv istället om man vill minska risken för plötslig spädbarnsdöd/olyckor, och se till att barnet ligger på en säker plats) den första månaden brukar återbetala sig i form av nöjdare bebisar framöver. Efter dessa första veckor så brukar det gå bra att försöka få till lite enklare rutiner, med ett par timmars uppehåll mellan matningarna (eller längre, om barnet vill det).
Som sagt, detta är helt ovetenskapligt och du får ta det med en nypa salt, men de finns flera som har liknande erfarenheter. Anna Wahlgren, exempelvis, hade någon hypotes om en smekmånadsperiod och vad hon kallade för överlevnadsångest, som gick ut på samma sak. Jag är ingen beundrare av Anna Wahlgren i övrigt, men just där så verkar vi dela erfarenhet.