• Anonym (Trött)

Sömn och nyfödd

Alltså jag går under. Har en 3 v bebis som
    - vägrar sova i egen säng
    - vägrar sova i babynest på rygg bredvid mig. Vaknar efter 5 min.

Bebis somnar bara i grodposition PÅ m if eller i knä efter amning.

Har sovit 2-3 h per natt nu ett tag, och kan inte ta igen det dagtid eftersom det är samma visa då.

Pappan till barnet sover med våra större barn som också behöver en förälder.

Men vad GÖR man? Har testat att dröm-mata för bättre sömn, testat att låta bebis verkligen somna innan jag lyfter till babynest, men det går 5 min och sen är drt klarvaket igen.

Törs egentligen inte sova med bebisen på bröstet men igår natt var det antingen det eller noll sömn.

Det känns helt ohållbart i längden detta.

• Svar på tråden Sömn och nyfödd
  • Anonym (***)

Har du testat att sova halvsittandes i sängen o ha bebisen i en babybjörn?
    Att halvamma o låta pappan mata med flaskan är också ett alternativ.
    Jag genomgick ett akutsnitt o fick sen sen inte amningen att fungera, så jag pumpade tills det sinade o sen fick det bli ersättning.
    På så sätt kunde pappan ta matningen på kvällarna o jag passade på att sova eller göra något måste.
    Visst är amningen det bästa men funkar det inte, så gör det inte.

• Anonym (Pepp)
    Anonym (Samsovning) skrev 2023-09-23 12:57:02 följande:
    Håller med. Jag vet med mig att personal på barnakuten har rekommenderat sömn i babyskyddet när en bekants bebis drabbades av RS, för att det hjälpte bebisen att andas ordentligt under sömn. Men det är som sagt om man har ett babyskydd som gör att lutningen inte riskerar att bebisens huvud rasar fram. 

Som vanligt så måste man låta sunt förnuft råda. 
    Det handlar också om att se till att barnet inte är för varmt klädd i babyskyddet. Det kan också påverka andningen. 

Det som jag tror är enskilt mest farligt för en familj och ett barn är om föräldrarna inte får den sömn man behöver.
    Man kan bli galen av det och fatta dumma beslut. 

Därför får man väga in vilket som är minst sämst av alla dåliga alternativ för att få ihop livet. Det ska man inte skammas för utan få hyllning när man lyckas med det.

• Anonym (N)
    Anonym (Pepp) skrev 2023-09-23 13:22:02 följande:

Som vanligt så måste man låta sunt förnuft råda. 
    Det handlar också om att se till att barnet inte är för varmt klädd i babyskyddet. Det kan också påverka andningen. 

Det som jag tror är enskilt mest farligt för en familj och ett barn är om föräldrarna inte får den sömn man behöver.
    Man kan bli galen av det och fatta dumma beslut. 

Därför får man väga in vilket som är minst sämst av alla dåliga alternativ för att få ihop livet. Det ska man inte skammas för utan få hyllning när man lyckas med det.

Så att riskera sitt barns död är ett bra/minst sämst alternativ av alla dåliga alternativ.  
  • Anonym (Pepp)
    Anonym (Du igen!) skrev 2023-09-23 13:07:15 följande:
    Ja det kan man göra UNDANTAGSVIS om bebisen har ansträngd andning på grund av snuva, luftvägsinfektion. Men det måste ske under övervakning. Man får absolut inte sova själv samtidigt! Dessutom är det inte bra för barnets rygg att sitta flera timmar i ett sådant. 

Under övervakning? Seriöst? 
    Om det vore så farligt att låta ett barn sitta i babyskydd och sova vet jag många av mina vänner som aldrig hade kunnat köra och hälsa på sina föräldrar som bor långt bort på annan ort. Du ska dessutom ha uppmärksamhet på trafiken och barnet rekommenderas att sitta i baksätet. hur får du det att gå ihop? 

Vissa är proffs på att skrämma upp andra föräldrar. 
    Det bästa är om vi lägger barnet i en kuvös och sondmatar resten av livet så att det absolut inte kan hända något. 

• Tow2Mater
    Anonym (N) skrev 2023-09-23 13:04:34 följande:

Tow2Mater: Det är farligt att låta ett spädbarn sova längre i ett babyskydd, eftersom det inte har lutningfunktion. 

Skrämmande att vårdpersonal fortfarande rekommenderar det. Otroligt skrämmande med så mycket kunskapsbrist på en barnakut! Borde anmälas direkt. 
    Kanske beror på olika märken då, redan iallafall 2022 fanns det  babyskydd med lutande funktion.

dyrbarlast.se/bilbarnstol/aftonbladet-livsfarliga-trenden-med-nya-bilbarnstolarna/

• Anonym (Pepp)
    Anonym (N) skrev 2023-09-23 13:26:00 följande:
    Så att riskera sitt barns död är ett bra/minst sämst alternativ av alla dåliga alternativ.  

Om babyskydd var så pass farliga som du påstår så hade de inte fått säljas. Du tycker inte man riskerar livet på ett barn om man är så trött att hjärnan inte fungerar? 

Man får inte ens köra bil om man är trött på den nivån och det finns en anledning till det. 

• Anonym (N)
    Anonym (Pepp) skrev 2023-09-23 13:31:13 följande:

Om babyskydd var så pass farliga som du påstår så hade de inte fått säljas. Du tycker inte man riskerar livet på ett barn om man är så trött att hjärnan inte fungerar? 

Man får inte ens köra bil om man är trött på den nivån och det finns en anledning till det. 

Det kan vara farligt om man låter ett spädbarn sova länge och även utan uppsikt. 

När man åker bil med ett barn så har alla normala föräldrar uppsikt över sina barn. Har inte du det?

Självklart ska man inte köra bil om man är för trött. Eller utmattad av sömnbrist (som ofta tyvärr är en del av mammalivet). Därför är det bra att kunna ta emot avlasning, antigen av barnets pappa/mamma (andra föräldern), en partner eller någon annan. 
  • Anonym (Pepp)
    Anonym (N) skrev 2023-09-23 14:03:24 följande:
    Det kan vara farligt om man låter ett spädbarn sova länge och även utan uppsikt. 

När man åker bil med ett barn så har alla normala föräldrar uppsikt över sina barn. Har inte du det?

Självklart ska man inte köra bil om man är för trött. Eller utmattad av sömnbrist (som ofta tyvärr är en del av mammalivet). Därför är det bra att kunna ta emot avlasning, antigen av barnets pappa/mamma (andra föräldern), en partner eller någon annan. 

Sova länge utan uppsikt? Det finns bebisar som sover mer eller mindre hela nätter direkt. Går de upp i vikt som vanligt så tycker du alltså att man ska ställa en klocka för att gå upp och titta till barnet flera gånger? 

Jag vet att jag var stressad när vi flyttade barnet till eget rum och gick upp för att kolla till när hon sov gott och hade det hur bra som helst. Det som hände var bara att jag väckte henne och störde hennes sömn. Jag var helt stressad och trött. Borde ha slappnat av och njutit av att hon sov gott. Om något skulle hänt henne så skulle det förmodligen ändå vara försent för att åtgärda det när jag steg upp. 

Klart att man har koll i den mån det går men de som skriver här får det att låta som att man ska sitta och stirra på sitt barn varje millisekund så att inget kan hända. 

• Anonym (N)
    Anonym (Pepp) skrev 2023-09-23 14:15:48 följande:

Sova länge utan uppsikt? Det finns bebisar som sover mer eller mindre hela nätter direkt. Går de upp i vikt som vanligt så tycker du alltså att man ska ställa en klocka för att gå upp och titta till barnet flera gånger? 

Jag vet att jag var stressad när vi flyttade barnet till eget rum och gick upp för att kolla till när hon sov gott och hade det hur bra som helst. Det som hände var bara att jag väckte henne och störde hennes sömn. Jag var helt stressad och trött. Borde ha slappnat av och njutit av att hon sov gott. Om något skulle hänt henne så skulle det förmodligen ändå vara försent för att åtgärda det när jag steg upp. 

Klart att man har koll i den mån det går men de som skriver här får det att låta som att man ska sitta och stirra på sitt barn varje millisekund så att inget kan hända. 

Så du menar på allvar att det finns bebisar som sover hela natten i babyskyddet, utan uppsikt? Tragisk isåfall, och borde anmälas till socialen direkt. 
  • Anonym (Du igen!)
    Anonym (Pepp) skrev 2023-09-23 14:15:48 följande:

Det handlade om att sova i babyskyddet. Annars tror jag också att man måste låta dem sova utan uppsikt - herregud, annars går det ju inte annars! Det finns de som använder andningslarm, men personligen tycker jag att det är överdrivet om man inte vet med sig att risken för plötslig oväntad spädbarnsdöd är förhöjd. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Du igen!) skrev 2023-09-23 16:03:12 följande:
    Det handlade om att sova i babyskyddet. Annars tror jag också att man måste låta dem sova utan uppsikt - herregud, annars går det ju inte annars! Det finns de som använder andningslarm, men personligen tycker jag att det är överdrivet om man inte vet med sig att risken för plötslig oväntad spädbarnsdöd är förhöjd. 
    Fast barn sover ju i babyskyddrt när de åker bil, bilåkande är ju sövande för många barn. Kör man ajälv med barnet då kan man ju inte samtidigt ha koll hela tiden på barn OCH väg, då blir man en trafikfara.
  • Anonym (Du igen!)
    Anonym (Trött) skrev 2023-09-23 16:11:37 följande:
    Fast barn sover ju i babyskyddrt när de åker bil, bilåkande är ju sövande för många barn. Kör man ajälv med barnet då kan man ju inte samtidigt ha koll hela tiden på barn OCH väg, då blir man en trafikfara.
    Den kollen måste du dock ha. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Du igen!) skrev 2023-09-23 16:16:27 följande:
    Den kollen måste du dock ha. 
    Kör jag själv med barn har jag sån spegel i bak så jag kan kolla hur barnet sitter, att inte  huvudet åker mot bröstet (svårt  med många skydd dock pga hur baksäten är konstruerade)genom att kolla i backspegeln.

Att KONSTANT ha koll på barnet och samtidigt inte vara trafikfarlig är dock omöjligt och jag hoppas du inte menar att du själv kör och bara kollar på barnet - då tappar  du hela trafiköversynen och kan skapa dödsolyckor.
  • Anonym (Du igen!)
    Anonym (Trött) skrev 2023-09-23 16:45:04 följande:
    Kör jag själv med barn har jag sån spegel i bak så jag kan kolla hur barnet sitter, att inte  huvudet åker mot bröstet (svårt  med många skydd dock pga hur baksäten är konstruerade)genom att kolla i backspegeln.

Att KONSTANT ha koll på barnet och samtidigt inte vara trafikfarlig är dock omöjligt och jag hoppas du inte menar att du själv kör och bara kollar på barnet - då tappar  du hela trafiköversynen och kan skapa dödsolyckor.
    Nej KONSTANT går det ju inte. Bra att du har en riktig spegel, alla har inte det!
  • Daphodil

Troligtvis gör du så gott du kan TS, och kanske är det bara att härda ut tills det vänder. 

En stor kram till dig och alla andra mammor som försöker så gott de kan, och som samtidigt försöker ta hand om er själva så ni orkar.

Önskar att de hysteriska damerna i tråden förstod att det sista ni behöver är skuldbeläggande för att ni inte kan skydda barnen från varenda risk.

• Anonym (Samsov)
    Jag skulle rekommendera dig att träna på att liggamma. Även om det inte fungerar just nu, så kan det börja fungera om du och bebisen övar på att liggamma några gånger varje dag. Om ni får till det kommer sömnen att bli mycket bättre för er båda. Ge inte upp, det löser sig!
Svar på tråden Sömn och nyfödd