• Anonym (.)

Åldring vägrar boende

Hur gör man? 

Ena dagen är personen inställd på att flytta till äldreboende, sedan andra dagen så ringer personen o vägrar flytta. Har hållit på såhär i 3 veckors tid nu. Min energi tar snart slut. 

Vet inte hur jag ska göra längre. 

Personen vänder på allt. Säger att den är för sjuk för att flytta in på ett boende. Den vill bo kvar i sin bostad som den har levt i under många många år. 

Personen är ensam o har taskiga människor i sin närhet. Ingen man kan lita på o det har hänt att 2 av dom har stulit saker i personens hem. 

Personen är i behov utav hjälp med nattliga besök och minska sin ensamhet. 

Har ni några tips? 

Försöker hjälpa personen då den har uppgett att den ville flytta. Men sen ångrar den sig konstant dagen efter att den har förstått att det är dags. 

• Svar på tråden Åldring vägrar boende
  • EpicF

Anonym (Maria): Nej, alla äldreboende eller kommuner är inte perfekta. Många saknar tyvärr rätt kompetans för att ens jobba med äldre. 

Innan man börjar planera för vård i livets slutskede (palliativ vård är inte helt detsamma) så ska man diskutera med anhöriga och behandlade läkare. 

Nu har jag, tack och lov, jobbat på bra äldreboenden där de dels har rätt kompetans men även ger fortbildning till alla. Där det också är läkare tillgänglig dagtid (fram till ca kl 20 för att vara exakt), en läkare som känner alla boenden och jobbar för att de ska få bästa möjliga vård.

Men som sagt, alla äldreboende och kommuner är inte perfekta. 
  • EpicF

Anonym (Dottern):  "Bakterierna vandrar upp längs slangen" 

Hur menar du? Eller rättare sagt vad menar du?

• Anonym (Dottern)
    EpicF skrev 2023-09-22 17:47:36 följande:

Anonym (Dottern):  "Bakterierna vandrar upp längs slangen" 

Hur menar du? Eller rättare sagt vad menar du?

När man har en urinkateter insatt, vandrar bakterierna upp längs slangen genom urinröret och upp i blåsan. Det blir en FILM av bakterier på den mjuka plastslangen, om man inte er upp. Vad menar DU? Sa du inte att du var sjuksköterska? 
  • EpicF
    Anonym (Dottern) skrev 2023-09-22 17:52:44 följande:
    När man har en urinkateter insatt, vandrar bakterierna upp längs slangen genom urinröret och upp i blåsan. Det blir en FILM av bakterier på den mjuka plastslangen, om man inte er upp. Vad menar DU? Sa du inte att du var sjuksköterska? 
    Nej, det gör dem inte. Ja, det var pga mitt yrke som jag undrade vad du menade. 
  • EpicF

Anonym (Dottern): Däremot kan bakterier som inte är patientens egna komma in vid kateterbyte, byte påse på ett icke-hygieniskt sätt eller om man inte har bra underlivshygien. 

• Anonym (Dottern)
    EpicF skrev 2023-09-22 17:56:31 följande:
    Nej, det gör dem inte. Ja, det var pga mitt yrke som jag undrade vad du menade. 
    Nähä. Och varför får då så många patienter med kateter urinvägsinfektion?

Dessutom heter det "nej, det gör DE inte". Bakterierna är subjektet. D.v.s. de som gör något. I det här fallet vandrar.
  • EpicF
    Anonym (Dottern) skrev 2023-09-22 18:06:54 följande:
    Nähä. Och varför får då så många patienter med kateter urinvägsinfektion?

Dessutom heter det "nej, det gör DE inte". Bakterierna är subjektet. D.v.s. de som gör något. I det här fallet vandrar.
    Pga det jag skrev ovan. 

Bryr mig så specialt mycket om att alltid skriva korrekt grammatik på familjeliv, så om det heter de eller dem är irrelevant. 
  • Anonym (Dottern)
    EpicF skrev 2023-09-22 18:06:05 följande:

Anonym (Dottern): Däremot kan bakterier som inte är patientens egna komma in vid kateterbyte, byte påse på ett icke-hygieniskt sätt eller om man inte har bra underlivshygien. 

...och hur menar du att bakterierna skulle hindras att växa till sig på slangen och fortsätta upp in i blåsan? Det finns ingen bakterie-proof barriär däremellan. 

www.bactiguard.com/sv/utbildning/vanliga-komplikationer-vid-kateterbehandling/

Vanliga komplikationer vid kateterbehandling
    Kateterrelaterad UVI

Den naturliga processen för att skydda urinvägarna mot bakterier (immunförsvaret i urinröret, regelbunden blåstömning) störs vid kateterisering. Det är vanligt förekommande att mikrober fäster vid, koloniserar och bildar en biofilm på kateterns inre och/eller yttre yta.

Efter 1-2 veckors kateterbehandling uppskattas nästan alla patienter ha bakterier i urinen vilket följaktligen kan leda till infektioner.

• EpicF
    Anonym (Dottern) skrev 2023-09-22 18:14:08 följande:
    ...och hur menar du att bakterierna skulle hindras att växa till sig på slangen och fortsätta upp in i blåsan? Det finns ingen bakterie-proof barriär däremellan. 

www.bactiguard.com/sv/utbildning/vanliga-komplikationer-vid-kateterbehandling/

Vanliga komplikationer vid kateterbehandling
    Kateterrelaterad UVI

Den naturliga processen för att skydda urinvägarna mot bakterier (immunförsvaret i urinröret, regelbunden blåstömning) störs vid kateterisering. Det är vanligt förekommande att mikrober fäster vid, koloniserar och bildar en biofilm på kateterns inre och/eller yttre yta.

Efter 1-2 veckors kateterbehandling uppskattas nästan alla patienter ha bakterier i urinen vilket följaktligen kan leda till infektioner.

Du förstår fortfarande inte. Sorry, kan inte hjälpa dig. 
  • Anonym (Dottern)
    EpicF skrev 2023-09-22 18:09:05 följande:
    Pga det jag skrev ovan. 

Bryr mig så specialt mycket om att alltid skriva korrekt grammatik på familjeliv, så om det heter de eller dem är irrelevant. 
    På grund av VAD? 

Om det är sant att du är sjuksköterska, så blir jag ännu mer orolig för den vård vi har här i landet. Hur kan du INTE tro att bakterier följer med kateterslangen upp i blåsan..? Självklart blir det ännu värre om vårdpersonalen är där och rör med smutsiga händer. Men - bakterier finns överallt. SÄRSKILT på ett äldreboende... Var och varannan har ju UVI där. Man känner lukten av "gammal kisstant" bara man kommer inom dörren...
  • Anonym (Dottern)
    EpicF skrev 2023-09-22 18:15:45 följande:
    Du förstår fortfarande inte. Sorry, kan inte hjälpa dig. 
    Du ljuger. Du ÄR inte sjuksköterska. Du har avslöjat dig nu.
  • TvillingmammaVästgöte
    EpicF skrev 2023-09-22 17:35:46 följande:

TvillingmammaVästgöte: Missade du att jag skrev att sjuksköterskan hade gjort fel? Dvs din far skulle fått behandling tidigare. 

Nej, finns många tillstånd som gör att äldre inte vill äta. Ett av dem är att de är döende, och att kroppen då inte behöver näringen. 

Återigen, jag skrev att att sjuksköterska hade agerat fel. Även uskorna agerade fel. 

Jag har inge ansett att de handlat korrekt. Däremot talade jag om för dig att det inte är ovanligt att man börjar diskutera vård i livets slutskede en äldre väljer att inte äta. Dock så bör man utesluta alla infektioner före. 

Ja, att äldre blir påverkade av uvi är inte ovanligt. Förövrigt blir många "yngre" det också. 

Spolade de katetern någon gång? Upptäckte att den inte fungerade? 

Det svåra med att diagnostisera uvi vid kateterbärare är att dessa alltid får utslag på u-stix då man alltid har bakterier i urinen när man är kateterbärare. Då får man gå på syntom. Vilket också kan vara svårt, då många har olika syntomer eller inga syntomer. Men återigen, ärendet med din far var inte korrekt hanterad. 

Nej, de spolade inte, de upptåckte inte att det var stopp. Det upptäckte de på akuten efter att jag krävt en ambulans. På äldreboendet hade de bestämt att han ville dö, det var därför han inte ville äta. Ingen undersökning gjordes. De sa att han inte verkade trivas och de tyckte att han var tung och därför  jobbig att ge vård. Min pappa vägde 70 kg. När han låg döende i blodförgiftning skulle de dessutom akut ha möte med mig, det enda de pratade om var att han hade dyra hjälpmedel som måste sägas upp, eftersom de belastade boendet. Ja, de visste inte att han hade blodförgiftning pga obehandlad uvi, men de sa själva att de skulle ge vård i livets slutskede eftersom pappa slutat att äta, eftersom han ville dö. 

Detta är en modern ättestupa . Pappa hade ändå engagerade anhöriga , ni kan själva tänka vad som händer dem som inte har det?

• EpicF
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-22 19:05:50 följande:

Nej, de spolade inte, de upptåckte inte att det var stopp. Det upptäckte de på akuten efter att jag krävt en ambulans. På äldreboendet hade de bestämt att han ville dö, det var därför han inte ville äta. Ingen undersökning gjordes. De sa att han inte verkade trivas och de tyckte att han var tung och därför  jobbig att ge vård. Min pappa vägde 70 kg. När han låg döende i blodförgiftning skulle de dessutom akut ha möte med mig, det enda de pratade om var att han hade dyra hjälpmedel som måste sägas upp, eftersom de belastade boendet. Ja, de visste inte att han hade blodförgiftning pga obehandlad uvi, men de sa själva att de skulle ge vård i livets slutskede eftersom pappa slutat att äta, eftersom han ville dö. 

Detta är en modern ättestupa . Pappa hade ändå engagerade anhöriga , ni kan själva tänka vad som händer dem som inte har det?

Då förstår jag att du är missnöjd med äldreboendet. 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Dottern) skrev 2023-09-22 13:06:37 följande:
    Nä, det brukar tvärtom vara så att kommunens biståndshandläggare vill ha kvar den gamle i egen lägenhet så länge som möjligt, för även med hemtjänst och till och med en del hemsjukvård, så blir det billigare än en institutionsplats. Institutionsvård kostar flera tusen kronor om dygnet. 

...jag tror att de gamla ofta känner sina barn väldigt väl. De VET om deras barn kommer att komma för att "umgås" på boendet, eller om de kommer att känna att "äntligen var gubben/gumman placerad, nu slipper vi honom/henne". Nu kanske någon tänker, att sådana barn inte är mycket att ha och träffa - men de är ju allt den gamle har, hans hela trygghet, och de "sitter" även på barnbarnen som brukar betyda mycket för de gamla. 

Ja i linje med kvarboendeprincipen brukar i regel kommunens biståndshandläggare fälla ut ett paraply av insatser som gör den äldre kan bo kvar i sin bostad så länge det går. Handläggning och bemötande är individuellt och skiljer sig från fall till fall baserat på läkarutlåtande. Om den äldre ex vis drabbats av en stroke med åtföljande kognitiv besvär kan handläggaren lägga in en kraftfull växel mot äldreboende. Kommunens kostnad verkar då bli mer sekundär. Mycket i bedömningen är avhängigt pensionärens behov. Och ändå, Vänners föräldrar har jag även givits intryck av övertalades till sina äldreboenden. I ett fall kunde en separat lägenhet i dotterns fastighet ordnas till föräldern och hemtjänst utökas men kommunens företrädare valde övertyga pensionären till en flytt till äldreboende. Samma lagstiftning och olika utfall. 

Självklart känner föräldern in om barnet känner en stark anknytning, visar sin kärlek och sin omtanke. Den avspeglar sig lite konkret i besöksfrekvensen. Åtminstone ifall parterna vistas i samma land. Tråkigt värre är det med den vanliga svenska ensamheten som oxå såklart synliggörs och  existerar på våra äldreboenden. Boenden är inga undantag i den bemärkelsen, Klent om vuxna barn mest ignorerar och dyker upp en gång per år i juletid.

Min närmaste familj satsar på besöka placerad förälder i samma stad varje dag. Om föräldern bor i annan stad görs besöken varje helg, blir bekvämast och trevligast om alla bor i närheten av varandra. 

• Anonym (Maria)
    EpicF skrev 2023-09-22 17:41:23 följande:

Anonym (Maria): Nej, alla äldreboende eller kommuner är inte perfekta. Många saknar tyvärr rätt kompetans för att ens jobba med äldre. 

Innan man börjar planera för vård i livets slutskede (palliativ vård är inte helt detsamma) så ska man diskutera med anhöriga och behandlade läkare. 

Nu har jag, tack och lov, jobbat på bra äldreboenden där de dels har rätt kompetans men även ger fortbildning till alla. Där det också är läkare tillgänglig dagtid (fram till ca kl 20 för att vara exakt), en läkare som känner alla boenden och jobbar för att de ska få bästa möjliga vård.

Men som sagt, alla äldreboende och kommuner är inte perfekta. 

Bästa förebilderna på kvalificerad, kompetent och socialt aktiva senior- och äldreboenden finns där valfriheten klart större. Det handlar om boenden för äldre i Kanada och i USA men då är prislappen därefter. 50.000 SKR per månad. Du bör vara ordentligt försäkrad för att finansiera dem. 

Du får gärna förklara vari skillnaden ligger mellan palliativ vård och vård i slutskedet. Syftar inte båda inriktningar på lindra fysiska, psykologiska och existentiella smärtor vid svår obotlig sjukdom. 

Om så sjuksköterske pool alla vardagar med rondande läkare att erbjuda ges sällan optimala förutsättningar vid ex vis väl kända infektioner som UVI (urinvägsinfektion). Tråden visar uppenbart på brister. Pandemin är ett till lysande exempel på när omvårdnaden på landets äldreboenden var riktigt skandalöst bristfällig.
    Fantastiska undantag fanns/finns som tur var på kartan. Vem skulle man annars våga tro på? Tur för dig med bra arbetsgivare i din profession där utbildning och kompetensutveckling satsas på, i alla led.   

• EpicF
    Anonym (Maria) skrev 2023-09-22 21:03:24 följande:

Bästa förebilderna på kvalificerad, kompetent och socialt aktiva senior- och äldreboenden finns där valfriheten klart större. Det handlar om boenden för äldre i Kanada och i USA men då är prislappen därefter. 50.000 SKR per månad. Du bör vara ordentligt försäkrad för att finansiera dem. 

Du får gärna förklara vari skillnaden ligger mellan palliativ vård och vård i slutskedet. Syftar inte båda inriktningar på lindra fysiska, psykologiska och existentiella smärtor vid svår obotlig sjukdom. 

Om så sjuksköterske pool alla vardagar med rondande läkare att erbjuda ges sällan optimala förutsättningar vid ex vis väl kända infektioner som UVI (urinvägsinfektion). Tråden visar uppenbart på brister. Pandemin är ett till lysande exempel på när omvårdnaden på landets äldreboenden var riktigt skandalöst bristfällig.
    Fantastiska undantag fanns/finns som tur var på kartan. Vem skulle man annars våga tro på? Tur för dig med bra arbetsgivare i din profession där utbildning och kompetensutveckling satsas på, i alla led.   

Palliativ vård ä/palliativt förlopp är något man kan ha i åratal då alla obotliga sjukdomar innebär palliativ vård. Ex alzheimers, demes, ms, als etc etc. 

Vård i livets slutskede har man enbart sista få dagarna/veckor i sitt liv. Oftast runt 5 dagar (om man inte får i sig dricka/näring) men kan också vara en månad. 
Svar på tråden Åldring vägrar boende