EpicF skrev 2023-09-22 17:35:46 följande:
TvillingmammaVästgöte: Missade du att jag skrev att sjuksköterskan hade gjort fel? Dvs din far skulle fått behandling tidigare.
Nej, finns många tillstånd som gör att äldre inte vill äta. Ett av dem är att de är döende, och att kroppen då inte behöver näringen.
Återigen, jag skrev att att sjuksköterska hade agerat fel. Även uskorna agerade fel.
Jag har inge ansett att de handlat korrekt. Däremot talade jag om för dig att det inte är ovanligt att man börjar diskutera vård i livets slutskede en äldre väljer att inte äta. Dock så bör man utesluta alla infektioner före.
Ja, att äldre blir påverkade av uvi är inte ovanligt. Förövrigt blir många "yngre" det också.
Spolade de katetern någon gång? Upptäckte att den inte fungerade?
Det svåra med att diagnostisera uvi vid kateterbärare är att dessa alltid får utslag på u-stix då man alltid har bakterier i urinen när man är kateterbärare. Då får man gå på syntom. Vilket också kan vara svårt, då många har olika syntomer eller inga syntomer. Men återigen, ärendet med din far var inte korrekt hanterad.
Nej, de spolade inte, de upptåckte inte att det var stopp. Det upptäckte de på akuten efter att jag krävt en ambulans. På äldreboendet hade de bestämt att han ville dö, det var därför han inte ville äta. Ingen undersökning gjordes. De sa att han inte verkade trivas och de tyckte att han var tung och därför jobbig att ge vård. Min pappa vägde 70 kg. När han låg döende i blodförgiftning skulle de dessutom akut ha möte med mig, det enda de pratade om var att han hade dyra hjälpmedel som måste sägas upp, eftersom de belastade boendet. Ja, de visste inte att han hade blodförgiftning pga obehandlad uvi, men de sa själva att de skulle ge vård i livets slutskede eftersom pappa slutat att äta, eftersom han ville dö.
Detta är en modern ättestupa . Pappa hade ändå engagerade anhöriga , ni kan själva tänka vad som händer dem som inte har det?