• Anonym (ledsen)

Det som kunnat vara

Hej Allihop, Jag har alltid märkt att jag är annorlunda från alla andra men lyckats ändå passa in.

Anledningen till att jag känt att jag är annorlunda är för att saker som andra tycker är lätt verkar vara svårt för mig och jag har varit tvungen och plugga längre, hårdare för att kompensera.

Det gick bra i högskolan men i Gymnasiet var det svårt och jag fick gå ut med ett reducerat program och efter det har det inte gått och utbilda mig vidare då det varit för svårt och hinna ikapp allt.

Jag misstänkte ADHD men gjorde inte så mycket mer med det. Åren gick och jag gjorde tillslut en ADHD utredning som jag själv bekostade.

Jag har tydligen Medelsvår ADHD. Jag har fått en läkemedel nu som fått mig och vakna som ur en dröm. Innan dess så har jag inte tänkt så mycket om framtiden, utan gjort det som jag tyckt vart roligt. Bytt jobb hela tiden gått på semester och en massa annat spontana grejer. Men med dessa piller så har jag helt plötsligt blivit medveten. 

Jag har tagit upp studierna igen och kommer snart och bli klar med en Full Stack Developer Utbildning. Det har varit lite kämpigt men det har gått. Det har dock fått mig och tänka på mitt liv och hur det skulle ha sett ut om jag hade dessa i min ungdom. är 35 nu, jag äger inget av vett. Min ekonomi är dålig på grund av all impuls grejer jag gjorde förut. Min hälsa är lika dålig på grund av samma dåliga impuls kontroll då jag åt ute varje dag i olika fast food ställen.  

När jag jämför mig själv med alla andra i min ålder eller yngre till och med
    , så inser jag hur efter jag är. Jag kommer nog aldrig och hinna ikapp alla andra och när jag tänker på hur mitt liv kunde ha sett ut så fylls jag av en enorm sorg. Jag undrar ibland om det är ens värt att försöka.

• Svar på tråden Det som kunnat vara
  • Anonym (###)

Varför jämföra dig? Det är bara destruktivt. Låter som du har gjort ditt bästa efter dina förutsättningar. En del får sin NPF-diagnos lagom till pensionen. Gunilla Brattberg t.ex. - du kan googla henne.

Självklart kan det finnas en period av sorg och nyorientering men fastna inte där. 

Själv är jag 50+ och har varit sjuk sedan tonåren. Jag har som strategi att enbart jämföra mig med de som har det värre än mig. Det hjälper mig att få ögonen på vad jag faktiskt har istället för vad jag saknar. Sjukvårdsförsäkring t.ex. 

Svar på tråden Det som kunnat vara