• Anonym (Mamma)

Vattnigt bajs bebis?

Har en treveckorsbebis som alltid bajsat vattnigt bajs när hon pruttar. Det är som en liten smetig gul ?klutt? i det och så vattningt ?omkring ?. Men säkert 8-10 ggr varje dag, vid / efter amning. Hon helammas nu och går upp bra i vikt, sover bra på natten med bara ett par uppvak för amning.

Nån annan som haft ammande bebis med sånt bajs (sorry äckelbeskrivning)? blev det fastare med tid? Hon är pruttig också.

• Svar på tråden Vattnigt bajs bebis?
  • Anonym (Jag)

Kletigt vattnigt bajs härborta också! Hon är 6 månader idag så det har ändrat sig lite när vi började med gröt men hon har haft sådär som du säger från förlossningen och fram till nu (typ). Min andra dotter var jämt förstoppad och åt medicin fram till 5 år. så bvc Sa bara att jag ska vara tacksam för det vattniga är helt klart bättre. Investera i Inotyol salvan!! Guld!! Smeta på rumpan så kommer inte den frätande syran från bajset åt huden. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Jag) skrev 2023-09-19 14:27:33 följande:

Kletigt vattnigt bajs härborta också! Hon är 6 månader idag så det har ändrat sig lite när vi började med gröt men hon har haft sådär som du säger från förlossningen och fram till nu (typ). Min andra dotter var jämt förstoppad och åt medicin fram till 5 år. så bvc Sa bara att jag ska vara tacksam för det vattniga är helt klart bättre. Investera i Inotyol salvan!! Guld!! Smeta på rumpan så kommer inte den frätande syran från bajset åt huden. 

Vi hade tvärtom med storasykonet också, fick ge laktulos tillslut.
    Kanske därför detta kändes  extra konstigt med löst bajs!
    Köpte Inotyol i helgen, känns snällt mot huden.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-09-19 14:31:59 följande:
    Vi hade tvärtom med storasykonet också, fick ge laktulos tillslut.
    Kanske därför detta kändes  extra konstigt med löst bajs!
    Köpte Inotyol i helgen, känns snällt mot huden.
    Det var precis den medicinen som får äldre också fick. Men då dagligen i fem år. Usch. 

Jag har frågat BVC om vår lillas bajs flera gånger men det är tydligen helt normalt 😌 så Jag underhåller mig med bajsblöjor dagarna i ända. Det är inte 6 blöjor om dagen längre men i alla fall 2 hinner hon med. 
  • Anonym (4-mamma)

Nu är det länge sedan men rent spontant så tänker jag att det låter som helt vanligt bajs från  barn som bara får modersmjölk. 
    Konsistensen/lukt ändras när de börjar få ersättning/välling/fast föda. 
    Ersättning minns jag gav bajs som luktade rent bedrövligt, även kräket var värre tycker jag.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (4-mamma) skrev 2023-09-19 16:18:32 följande:

Nu är det länge sedan men rent spontant så tänker jag att det låter som helt vanligt bajs från  barn som bara får modersmjölk. 
    Ersättning minns jag gav bajs som luktade rent bedrövligt, även kräket var värre tycker jag.

Kanske! Tidigare barn fick tillägmatas med ersättning i samma ålder så svårt att jämföra.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (4-mamma) skrev 2023-09-19 16:18:32 följande:

Jag har två ersätrningsbarn varav den senaste ammades de första två månaderna. Helt klart skillnad i lukt på bajs och kräk. Däremot gjorde ersättningen också bajset mindre vattnigt. Det rann fortfarande 😂 men inte ut genom varje ben och rygg på blöjan! Så det var en fördel i alla fall. 
  • Anonym (4-mamma)
    Anonym (Jag) skrev 2023-09-19 22:21:15 följande:
    Jag har två ersätrningsbarn varav den senaste ammades de första två månaderna. Helt klart skillnad i lukt på bajs och kräk. Däremot gjorde ersättningen också bajset mindre vattnigt. Det rann fortfarande 😂 men inte ut genom varje ben och rygg på blöjan! Så det var en fördel i alla fall. 
    Då minns jag rätt 🙂
Svar på tråden Vattnigt bajs bebis?