• Fillifjonken

    Ligamentsmärtor?

    Hejsan. Jag är gravid för första gången och har haft en väldigt bra graviditet hittills. Är nu i vecka 17 och har de senaste 6 dagarna haft väldigt ont långt ner I magen. Känns i ljumskarna, allra längst ner i magen och i slidgången. Ibland hugger det till när jag rör mig för snabbt eller byter position när jag ligger ner. Gör även ont om jag anstränger mig under en längre period typ som på jobbet när jag står upp i 9 timmar. Har googlat och de enda jag kan känna stämmer in är ligamentsmärtor men de flesta skriver att de får tillfällig smärta som sedan försvinner och kommer igen. Alltså inte en smärta som sitter i hela tiden. Men jag får sånna hugg ibland när smärtan blir mer intensiv men har samtidigt en molande nästan som mensvärk konstant. Den går inte över när jag vilar eller när jag vilar utan den är där jämt. Är det någon annan som upplevt samma? Min barnmorska visste inte riktigt var det var men lät på henne som att det inte är nån fara. Men har någon annan med ligamentsmärtor haft ont hela tiden under en period?Hjärta

  • Svar på tråden Ligamentsmärtor?
  • Anonym (Första gångs gravid)

    Ja, det låter mkt som ligamentsmärtor. Pga allt i kroppen förändras. Kan hugga när livmodern växer också.

    Låter som din bm har dålig koll på det hon bör veta... 

    Kontakta vårdcentral, son kan föra vidare dig till rehab/fysioterapeft. 

    Haft liknande med smärtor, men det gick över. Samt menssmärta, men den kan vara ett tecken på sammandragning- ev bör ej ha. 

  • Maymom

    Och det stämmer inte med foglossning?
    Den brukar kännas när man ligger ned  och ska sova Och byter position. Kan vara både molande och mer som hugg. Kan sitta över blygdbenet mot ljumskarna. Över svanskotan. Hugga i rumpan när man typ tar på sig strumpor.

  • Fillifjonken

    Det känns bara i nedre delen av magen, underlivet och ljumskarna. Några jag pratat med säger att deras foglossning började så och nån har sagt att de hade dessa smärtor men att det gick över fort. Min håller ändå i sig hela tiden.Känner ju att magen har växt mycket det senaste 2 veckorna så förvånar mig inte om det är ligamentsmärtor men min barnmorska verkade lite förvirrad hon nämnde något om svullna körtlar i underlivet vilket man såklart får och man blir extra känslig där men hon nämnde inget om foglossning eller ligamentsmärtor. Det fick jag googla fram själv. Men blir det ej Bättre så får jag ju ringa igen eller kontakta min vårdcentralen. Sen förstår jag att man kommer ha olika krämpor under en graviditet men jag vill ju såklart kunna arbeta ett tag till utan att ha alldeles för ont.😕

  • Maymom
    Fillifjonken skrev 2023-09-19 16:31:26 följande:

    Det känns bara i nedre delen av magen, underlivet och ljumskarna. Några jag pratat med säger att deras foglossning började så och nån har sagt att de hade dessa smärtor men att det gick över fort. Min håller ändå i sig hela tiden.Känner ju att magen har växt mycket det senaste 2 veckorna så förvånar mig inte om det är ligamentsmärtor men min barnmorska verkade lite förvirrad hon nämnde något om svullna körtlar i underlivet vilket man såklart får och man blir extra känslig där men hon nämnde inget om foglossning eller ligamentsmärtor. Det fick jag googla fram själv. Men blir det ej Bättre så får jag ju ringa igen eller kontakta min vårdcentralen. Sen förstår jag att man kommer ha olika krämpor under en graviditet men jag vill ju såklart kunna arbeta ett tag till utan att ha alldeles för ont.😕


    Ja fråga igen. Ligamentssmärtor tänker jag också är mer kortvarigt, att det varierar mer från dag till dag.


    via vårdcentralen kan du få träffa fysioterapeut om det är foglossning. Finns foglossningsbälte man kan testa. bäckenlyft och musslan är två övningar som är bra vid foglossning, gravidyoga, kon och katten tycker jag är sköna och att bara rulla lite på höfterna när jag står upp för att få lite rörelse i dem. Sov med kudde mellan knäna.

    Du kanske behöver ta fler små pauser i jobbet. Gå undan och göra nån övning, för att inte bli statisk eller fastna i fel hållning om du står upp mycket.

Svar på tråden Ligamentsmärtor?