kommer jag vara såhär livet ut?
Hej, ber om ursäkt för rörig text, vet bara inte hur jag ska formulera mig för att ni ska förstå mig rätt.
Allting började med att jag första gången testade röka på (brunt) för ca 3/4 år sedan med ett par vänner. skulle aldrig ha gjort det.. så fort jag var klar med rökandet direkt sekunden efter så kändes det som att jag hörde min röst utanför min kropp? det ekade liksom utanför kroppen jag hörde mig själv för tydligt. jag fick panik, tappade känsel i kroppen typ fingrarna, jag trodde jag skulle dö och fick panik, efter ca 10 minuter så vart jag helt nere och trodde jag skulle stanna såhär livet ut och trodde att jag nu blivit sjuk för livet. jag lovade mig själv att aldrig göra om det, men så dum som man är så gjorde man om det. man bara hörde folk säga " ååhh det är en så skön känsla " och jag ville känna den. jag testade igen, brunt, fick samma känslor som ovan, jag kände mig själv utanför min kropp typ. jag la mig i sängen i ca 3 timmar bara försöka ta igen mig själv, det gick inte. fick gå sitta med vännerna och skulle käka, men kändes det inte förbättrades jag fick panik, min hjärna laggade typ? NU till saken, dagar gick, jag blev bättre, var ute med ett par vänner och vi promenerade, och känslan kom tillbaka, jag kände mig själv utanför min kropp, tappade känseln i fingrarna, det laggade i hjärnan, varje steg jag tar känns som kroppen inte hänger meds synen ändras jag ser allting konstigt. är jag hög igen tänker jag?
dagar, veckor och månader gick jag blev sakta sakta bättre men kände fortfarande obehag. och nu fram tills ett år tillbaka så var allting bra. Det har börjat igen, jag känner inte att jag kan leva ett vanligt liv, umgås, åka utomlands, för det kommer hela tiden, känslan kommer hela tiden, när jag ska äta, sitta, prata, min röst ekar, min syn ändras och det känns som jag är hög hela tiden och detta skapar en panik i min kropp som gör att jag bara rymmer till mitt hem, mitt rum. Jag vet liksom inte hur jag ska förklara det. Jag har sökt mycket, kommit själv fram till overklighetskänslor? panikattack ? jag vet inte, när ska detta sluta? vad kan jag göra? kommer jag vara såhär livet ut? jag kan inte njuta av mitt liv utan att jag ska känna okej nu dör jag nu kommer känslan igen, jag kan bara sitta ute med vänner och jag bara känner hur varma känslan kommer och jag börjar tappa känsel i fingrar min röst ekar. VAD SKA JAG GÖRA? är rädd hela hela tiden.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-09-18 01:57
Har jag fått en psykos? kommer jag kunna leva vanligt "lyckligt liv" familj, barn ex. vad är det som hänt?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-09-18 02:13
Ännu ett tillägg. Jag läste mycket att det kan bero på att jag har ett svagt psyke och att psyket inte kunde hantera detta. jag tänkte mig psykos att jag har fått det och även overklighetskänslor (derealisation). men kan denna psykosen fortsätta fram tills nu? för det la sig i plus minus 1/2 år men kom tillbaka nu? jag kan sitta och käka med vänner och tänker " är detta verkligt det som händer nu, men tänk om jag dör nu" och pang så kommer "jag är hög" känslan tillbaka och paniken uppstår i kroppen det bara rusar och jag vill rymma. men jag försöker bete mig normalt och fortsätta prata bort det men det går inte. detta hände när jag var 19 år gammal , är en tjej. sökte mig efter skolläkaren och jag berätta min sits. han sa " du är jättefrisk och du kan verkligen berätta dina känslor till punkt och pricka och du är inte psykiskt sjuk för då hade du inte kunnat prata såhär" för jag gick ju runt och trodde jag va psykisk sjuk.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-09-18 12:52
någon som varit med om samma och som kan dela med sig av sina erfarenheter? det känns så trist