• Anonym (123msg)

Kan man kalla det övergrepp om det är av ett barn?

Jag måste skriva av mig för jag vet inte vem jag ska prata med om det här och vet inte ens hur jag ska förklara.. 

kortfattat: ibland när jag blir upphetsad så får jag obehagskänslor. Eller jag upplever det obehagligt att bli upphetsad. Jag har även svårt för fysisk kontakt och att släppa in folk. Men jag känner att jag i grunden inte är en sån här person och har inte alltid varit.. har länge funderat på vad det här kan bero på och för ett tag sen så tänkte jag på när första gången jag upplevde det här ?obehagliga? var. Det jag kan minnas är att jag va typ 4-5 år kanske och en kille på min gata (ett år äldre) sa till mig att ta av mig naken. giorde som jag blev tillsagt och han La sig naken över mig och började kyssa mig på munnen. Då vet jag att jag verkligen kände den här känslan och jag ville så att han skulle sluta.. vi var ?ihop? och vet att han fortsatte även efter att va väldigt ?fysisk? med mig och jag gillade det verkligen inte men visste liksom inte hur jag skulle hantera det. 

kan detta ha påverkad mig så pass mycket Att är ett problem än idag? kan man kalla det övergrepp även om det är av ett litet barn? Eller är det förmodligen mer troligt Att det beror på andra faktorer som kan ha hänt i livet..

• Svar på tråden Kan man kalla det övergrepp om det är av ett barn?
  • EpicF

Ja, det var ett övergrepp även om förövaren också var ett barn. 

• Anonym

Ja det är ett övergrepp
    Men det får inget rättsligt efterspel då förövaren inte är straffmyndig
    Men det bör anmälas till sociala myndigheter. sannolikt behöver föräldrarna stöd. Kanske har pojken varit utsatt av en vuxen och det borde anmälas till polis.

• EpicF
    Anonym skrev 2023-09-17 21:33:24 följande:

Ja det är ett övergrepp
    Men det får inget rättsligt efterspel då förövaren inte är straffmyndig
    Men det bör anmälas till sociala myndigheter. sannolikt behöver föräldrarna stöd. Kanske har pojken varit utsatt av en vuxen och det borde anmälas till polis.

Hur tänker du att föräldrarna behöver stöd flera flera år senare? 
  • Anonym
    EpicF skrev 2023-09-17 21:47:50 följande:
    Hur tänker du att föräldrarna behöver stöd flera flera år senare? 
    jag menade generellt, att när sådant händer behöver man se på familjen om föräldrarna behöver stöd. Om barnet som gör så har blivit utsatt för övergrepp av en vuxen osv
  • EpicF
    Anonym skrev 2023-09-17 21:53:20 följande:
    jag menade generellt, att när sådant händer behöver man se på familjen om föräldrarna behöver stöd. Om barnet som gör så har blivit utsatt för övergrepp av en vuxen osv
    Nej, det behöver inte vara så att barnet själv blivit utsatt för övergrepp. 

I övrigt håller jag med dig. 

Men du svar väldigt konstigt på det ts skrev efter det ts skrev hände för flera år sedan. 
  • Anonym (Ja)

Ja ts, det kan mycket väl vara så att det här har skapat ett trauma för dig.

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Sj)

Men ge dig, epicf. Det är du som har läst slarvigt. Det är helt uppenbart vad anonym menar redan i det första inlägget hen skrev. 

TS, ja, det kan räknas som ett övergrepp. Om det fortfarande påverkar dig är betydligt svårare att svara på. Ibland spelar det dock inte någon större roll utan det viktiga är att jobba med de känslor du har idag, oavsett hur de uppstod. Inte sällan handlar det om flera bidragande orsaker. 

• Anonym (Ja absolut)

Han var nog driftigare än du. Jag blev "upplärd" av ett par killar som var ungefär 5 år äldre, det var förödande för mig. Men de var ändå barn. Man behöver prata mer om sånt här, lyfta upp det till ytan

Svar på tråden Kan man kalla det övergrepp om det är av ett barn?