• Anonym (Ledsen)

Skulle jag inte blivit mamma?

Jag är så ledsen just nu. Jag har i hela mitt liv drömt om att bli mamma, och har alltid känt mig säker på att jag skulle bli en bra mamma. För 1,5 år sedan blev drömmen uppfylld och vi fick en underbar dotter som jag älskar över allt annat. Men livet ser inte ut som jag hade förväntat mig och jag mår nästan konstant psykiskt dåligt.

Vad jag har insett det senaste året är att jag är en person i stort behov av egentid för att jag ska må bra psykiskt. Den egentiden behöver inte vara något speciellt, det kan vara att titta på en serie, lyssna på musik, pyssla, spela spel, ja lite vad som helst. Det räcker inte för mig att jag sätter mig ner och vilar i en halvtimme här och där, jag hinner inte återhämta mig på så kort tid. Den egentiden som jag psykiskt behöver finns inte längre. Till och med i de stunderna när jag får chansen att vila en liten stund går det inte för att tankar snurrar, såsom "vad lat jag är som sitter här", "min man är säkert irriterad på mig och tycker jag är självisk", "jag borde vilja spendera mer tid med min dotter", "min återhämtning är inte lika viktig som min mans". The list goes on. Alla dessa tankar har nu fått mig att undra om det var ett misstag att bli mamma, trots att det är allt jag någonsin velat och inte skulle kunna tänka mig ett liv utan min älskade dotter.

Jag har gått in i väggen mentalt och jag vet inte vad jag ska göra. Varken jag eller min man har familj som kan stötta. Vi är låsta till föräldralivet 24/7. På helgerna orkar jag knappt umgås med min dotter, och jag gråter konstant för att jag känner mig som världens sämsta mamma. 

• Svar på tråden Skulle jag inte blivit mamma?
  • Anonym (.)

Spontant.
    Nej, det skulle inte behövt bli så.
    ..Men sen, man vet väl vad man gör medan man sätter ett barn till Världen.
    Händer det sen bara. Otur i så fall.

Jag känner samma. Känner mig med och också som världens sämsta Pappa.
    Jag lider med av maximal Psykisk Ohälsa som inte bryr sig om utav alla andra runtomkring i släkten och barnens Mamma och hennes familj.. så.Obestämd

• Anonym (Pappa)

Skaffa en nanny. Gärna en person som kommer att jobba med det i flera år framöver. Hon kommer att få lära känna ert barn så det känner sig tryggt med henne.

Förutom det kan ni turas om att ta hand om barnet. Egentid behöver man. 

• Anonym (XXX)
    fjanten skrev 2023-09-18 19:45:29 följande:
    "Jag tycker faktiskt inte att denns typ av kommentar är speciellt hjälpsamma för TS." Ok.

"Naturligtvis kan man inte föreställa sig hur livet ska bli innan man skaffar barn." Precis, det var därför jag skrev biten om att man inte vet hur det är att ha barn innan man har barn.

"Det går heller inte att förutse exakt hur man ska känna när man väl fått barn." Nej, det har jag inte påstått. Däremot vet man ofta på förhand att de barn man skaffar är ens egna att ta hand om, oavsett hur man sedan känner. Och TS visste om förutsättningarna kring noll avlastning via släkt.

"Antingen har du aldrig själv arbetat heltid och haft småbarn hemma, eller så har du väldigt svårt att känna empati för andra människors svårigheter." Jodå, med många småbarn till och med. Huruvida jag känner empati för TS eller inte är oväsentligt, frågan var "Skulle jag inte blivit mamma?" - och mina tankar är att det kanske hon inte skulle ha blivit, eller åtminstone inte att det hela verkar ha varit helt genomtänkt.

"oavsett dum kommentar" OK.

"för vad hjälper det TS i den sist hon är nu??" Ingen aning. Frågan var huruvida TS skulle ha blivit förälder eller inte.
    Men - så kan man ju inte svara till någon som mår dåligt. Frågan var retorisk. Det verkar som att du bokstavstolkar. Har du någon form av autismdiagnos?
  • Anonym (XXX)

Grejen är ju, att det inte GÅR att föreställa sig hur jobbigt det kommer att bli. Att skaffa barn är en stark längtan för många, och för andra är det mer att de tycker att barn är en självklar del av livet. Något som man "ska" skaffa sig i en viss ålder.

"De flesta människor har ju barn, och det verkar gå hyfsat bra för de flesta, och varför skulle då just VI inte klara av det?" Så tänker man ju. Men sedan visar det sig kanske att man verkligen inte hade förutsättningarna, och man sitter där med ett barn som bara skriker, och man får aldrig vara ifred, och man orkar inte mer...

Men som sagt, det är inget som man kan veta i förväg om det inte föreligger mycket värre faktorer än för TS - och då tänker jag främst på fysiskt eller mentalt funktionshinder, svår kronisk fysisk eller psykisk sjukdom, eller missbruk hos den ena eller båda föräldrarna. I annat fall har man "rätt" att tro att man ska klara av föräldraskapet, och gör man inte det ändå så ska man inte skuldbeläggas, anser jag. Huvudsaken är att det blir så bra som det kan bli för barnet, och att man söker hjälp i tid.

• Anonym (Kan relatera)

Hej söta TS.. jag känner igen mig mycket i det du skriver. Jag upplevde föräldraskapet likadant, fick liknande tankar, var/är konstant utmattad. Vårt barn var/är dessutom en High Need Baby.

Vårt barn är nu lite större och har fått NPF-diagnoserna autism och ADHD. Själv har jag nyligen fått en ADD-diagnos. När man har NPF, men ändå är högfungerande, så är det inte ovanligt att det är just när man blir förälder som ens "funktionsnedsättning" blir tydlig.

Det du beskriver om utmattning, orimligt stort behov av ENSAM-tid, att klanka ned på sig själv... mina NPF-klockor ringer när jag läser det.

Visst, hade du vetat hur tufft det skulle bli att bli mamma så hade du kanske inte skaffat barn. Men nu finns eran lilla dotter och hon behöver dig. Inte bara nu utan under hela hennes uppväxt. Hur är eran dotter? Kanske kommer det visa sig att hon också är lite speciell? Jag kan inte säga nog hur mycket hon behöver dig!

Om du får bli sjukskriven på riktigt av en läkare så kan du få bli beviljad att ha din dotter full tid på förskolan. 

Tänk på att du ska hålla länge, du måste ta hand om dig själv. Du får förklara för din sambo att tyvärr är du såhär. Du får förklara att du inte visste att det skulle bli såhär för dig och att du ska göra ditt bästa. Mer än så kan du inte göra.

Man lär känna sig själv på djupet när man blir förälder. Andra mammor som är "normala" kan aldrig förstå hur det är att fungera på det här sättet. Så att vända sig till dem för råd är som att skjuta sig själv i foten *s*.

Du får göra så gott du kan <3 men kom ihåg att din dotter behöver dig, så ibland måste du vara lite egoistisk och sätta din hälsa i första rummet, så att du kan fortsätta att orka finnas till för ditt barn. Kram på dig <3

• Anonym (Steff)

Det blir bättre. När barnet blir större minskar behovet av konstant närhet till en vuxen.

Att fundera över om du borde skaffat barn är onödigt, ditt barn är här nu. Du skaffade inte barn med ont uppsåt och du anstränger dig så mycket för ditt barn att du blir sjuk av det. Du har inget att skämmas över.
    Det du däremot behöver är att bli tydligare mot din sambo med vad du behöver för att må bra. Låt inte honom få dig att skämmas med dumma kommentarer, det är han som borde skämmas för att han gör så mot dig. Vill han inte att du ska må bra?  Du kommer inte bli en bättre mamma av att gå in i väggen. Ta hand om dig själv och lita på att pappan kan ta hand om ert barn så du kan ta den egentid du behöver för att fungera som mamma. 

När mina barn var små gick jag och satte mig i bilen ibland för att få slappa lite själv. Att sätta sig på ett café med laptoppen eller en bok kan också vara skönt ibland. 

• Agda90
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-09-17 20:36:46 följande:

Tack för era svar, och jag uppskattar både stödet och kritiken. Jag hade aldrig kunnat tänka mig att jag skulle känna mig så otillräcklig som mamma. Gällande förskola - ja min dotter går på förskolan mån-fre, men jag har även ett heltidsjobb. Så att hon är där ger mig inte direkt en paus eller någon slags egentid, utan hon är där för att vi måste - min man jobbar också heltid. Om något så ger det mig bara extra skuldkänslor för att jag är så trött den enda tiden jag har med henne.

Jag och min man är inte alltid överens om hur vi ska hantera såna här situationer. Jag anser att vi kan stödja varandra så att han tar allt ansvar en dag och jag nästa och så vidare. Men han anser att vi båda ska vara med och göra saker dagligen. Jag får såna skuldkänslor också när jag säger att jag skulle vilja vara för mig själv en stund för ofta kan han svara med "så du vill inte spendera tid med din dotter?". Det är ju inte det det handlar om, utan jag vill inte spendera tid med henne när jag inte mår bra själv. Jag önskar inget annat än att jag skulle ha mer energi, och inte behöva känna ångest nästan dagligen över att jag känner att jag tappat mig själv.

För de som frågade om vi har någon släkt som kan hjälpa - nej, ingen av oss.

Du behöver uppenbart någon form av avlastning och din man verkar inte förstå vad det är du säger till honom.
    Att arbeta heltid med en så liten en är krävande på flera olika sätt. Har du möjlighet att gå ner i tid?

Får du sova på nätterna?

Din man måste börja ta in att du inte mår bra och vilka risker som finns. Om du brakar in i väggen kommer vägen tillbaka att vara lång!

Ring BVC, prata med sköterskan och ta med din man på ett besök dit så att sköterskan kan hjälpa dig att förklara för honom vad det är som händer. 

En sak som du behöver arbeta med är skulden. Du har all rätt i världen att gå ifrån och få vara själv även om din man anser att ni hela tiden ska göra saker tillsammans. När jag led av sömnbrist och var helt slut med barn nr 2 då bokade min man in mig på hotell en fredag till lördag. Jag åkte dit direkt efter jobb, satte mig en stund i bubbelpoolen, åt god middag och sen stupade jag i säng och sov till kl 10!

Ja, det är en stor omställning att få barn och ofta har man helt fel föreställning om hur det är så där står man och vet inte hur man ska göra. MEN! man lär sig med tiden. Du har dock börjat sätta dig själv sist för din mans vila är viktigare än din och det stämmer inte!
  • Agda90
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-09-17 20:47:51 följande:
    Du har nog faktist en bra poäng där, för vi har inte barnsäkrat lådor och så vidare ännu (vilket vi borde gjort för länge sen), så jag känner alltid att jag måste ha uppsikt. Sedan får jag även skuldkänslor om jag låter henne krypa runt själv för av någon anledning känner jag att jag måste leka med henne eller underhålla henne konstant utan att hon ska bli ledsen. Tror att det kan ha att göra med att jag själv hade en rätt traumatisk uppväxt där jag blev åsidosatt jämt.

Om jag ska vara helt ärlig så vet inte jag om jag överdrivit mitt ansvar för henne i mitt huvud och att min man kanske faktiskt gör mer än jag får det att låta som. Ibland har vi diskussioner där jag säger att jag behöver mer stöd från honom och då argumenterar han tillbaka med att han gjort ditten och datten. Jag kanske helt enkelt är för känslig och kräver mer lugn och ro än vad han gör. Jag är dock den som hämtar henne efter jobbet och lagar maten samtidigt som jag försöker underhålla henne. Min man lämnar henne på morgonen och hjälper till med halva nattningen. På helgen är det jag som tar hand om henne på morgonen så min man kan få sovmorgon. Jag kan ofta känna att han ska göra lite mer på helgen för att det ska jämna ut sig, men då får jag skuldkänslor för att jag förväntar mig det av honom när det är helg och vi båda ska hinna återhämta oss. Det kan hända ibland att han tar ut henne på en promenad eller går ut och leker någon timme, och det är enda gången jag känner att jag hinner få återhämtning. Men samtidigt känns det riktigt pinsamt att säga "skulle ni kunna gå ut en stund så jag får vila".
    Så han får sovmorgon både lördag och söndag? Varför?
    Jobbar han 80 timmars arbetsveckor och är hjärnkirurg eller liknande? Ni kan dela på helgen, den ena får sovmorgon på lördag och den andra på söndag.

Bara för att han argumenterar bra betyder inte att dina känslor och upplevelse av vem som gör vad är fel!

Sluta vara duktig flicka! Börja bli mer egoistisk!
  • Anonym (B)

Man har ofta en föreställning hur det ska vara. 

jag hade önskat mig en dotter först och hade massa larviga tanker om vår relation. Vad hände, som jag skrev fick jag först en son och sen en dotter. 

har usel kontakt med dottern men bättre med sonen. 

som andra skriver vet man aldrig hur det blir och vad man kan vänta sig. 

jag fick sova, det tjatade folk om. Problemen kom med vissa beteenden pga diagnoser mm som jag absolut inte hade en tanke på innan. 

bland annat. 

• LFF

För det första: Stor bamsekram!

För det andra: Småttingåren (fram till typ 3) är skitjobbiga eftersom man är "bara mamma" och absolut inget annat. Vi fick tvillingar och hade vi inte fått det hade det bara blivit ett barn. Jag är INTE en bebismänniska. Jag trivdes helt ärligt inte alls när barnen var pyttiga, innan de började prata och bilda meningar. 

Jag har också ett behov av att få koppla av på egen hand, med en bok, ett mobilspel, en serie. Böcker tog det fram tills för typ 2 år sedan för mig att ha ro i kroppen för att läsa. Barnen fyller 10 i höst. Serier har vi några vi ser på tillsammans, när barnen lagt sig, och några jag ser på själv på vägen till och från jobbet. Fördelen med att kunna åka kollektivt till jobbet. 

Man måste inte sitta ihop och göra allt ihop hela tiden. Det är faktiskt nyttigt för din mans och er dotters relation att DE gör saker på egen hand ibland. På samma vis som att du och dottern ibland gör saker på egen hand. 

Nu skriver du inget om när dottern lägger sig och du lägger dig men där har du ju faktiskt möjligheten att ha lite egen tid. För mig brukar det kunna vara en timme eller så i badkaret med en bra bok. Där kan jag koppla bort precis allt. 

Det du behöver göra just nu är dock att kontakta vården för att se om det inte är så att det ligger en depression i bakgrunden och lurar. Du behöver få gå och prata med någon och ordna reda i dina känslor. Du och din man skulle säkerligen också behöva gå och prata med någon tillsammans för att få en ökad förståelse för varandra. 

Åter igen! Bamsekram!

• Anonym (Fröken Bovary)

Har inte läst hela tråden men jag hade förlossningsdepression och hade stort behov av lite avlastning. Hade inga föräldrar i närheten och mannen var borta från 7-19. Vi hade ett gym  som hade barnvakt som man kunde använda 2 timmar per dag 7 dagar i veckan. Jag tränade inte alltid när jag lämnade, ibland satt jag och läste en bok eller bara tog en kaffe i gymmets kafe. 
    Det är en jättestor omställning att få barn, speciellt om man har behov av egentid och jag tror att ingen kan förbereda en för det. 

Svar på tråden Skulle jag inte blivit mamma?