Skulle jag inte blivit mamma?
Jag är så ledsen just nu. Jag har i hela mitt liv drömt om att bli mamma, och har alltid känt mig säker på att jag skulle bli en bra mamma. För 1,5 år sedan blev drömmen uppfylld och vi fick en underbar dotter som jag älskar över allt annat. Men livet ser inte ut som jag hade förväntat mig och jag mår nästan konstant psykiskt dåligt.
Vad jag har insett det senaste året är att jag är en person i stort behov av egentid för att jag ska må bra psykiskt. Den egentiden behöver inte vara något speciellt, det kan vara att titta på en serie, lyssna på musik, pyssla, spela spel, ja lite vad som helst. Det räcker inte för mig att jag sätter mig ner och vilar i en halvtimme här och där, jag hinner inte återhämta mig på så kort tid. Den egentiden som jag psykiskt behöver finns inte längre. Till och med i de stunderna när jag får chansen att vila en liten stund går det inte för att tankar snurrar, såsom "vad lat jag är som sitter här", "min man är säkert irriterad på mig och tycker jag är självisk", "jag borde vilja spendera mer tid med min dotter", "min återhämtning är inte lika viktig som min mans". The list goes on. Alla dessa tankar har nu fått mig att undra om det var ett misstag att bli mamma, trots att det är allt jag någonsin velat och inte skulle kunna tänka mig ett liv utan min älskade dotter.
Jag har gått in i väggen mentalt och jag vet inte vad jag ska göra. Varken jag eller min man har familj som kan stötta. Vi är låsta till föräldralivet 24/7. På helgerna orkar jag knappt umgås med min dotter, och jag gråter konstant för att jag känner mig som världens sämsta mamma.