• Emmachan

    Vet inte vad jag ska göra

    Jag och min sabo har ett barn sedan tidigare, på 2 år. Vi fick en svacka i vårt förhållande efter hon föddes och bråkade väldigt mycket. Det slutade med att han bodde hos en tjejkompis i 4 månader och jag hade min dotter på heltid. Han hörde inte av sig på dessa 4 månader varken till mig eller dottern. Jag blev även ekonomiskt drabbad av detta.

    Till sist började vi prata igen och träffas. Vi redde ut det hela och han flyttade hem. Han fick ett bra jobb med bra lön och verkade mer stabil. Även om bråk dök upp ibland och det förflutna drogs upp, var det bättre.

    Jag fick precis reda på att jag är gravid igen, 7 månader efter han flyttade tillbaka. Jag hade tagit ett akut p piller som inte hade fungerat. När jag berättade för han blev han glad och kom hem med blommor. Jag berättade att jag är orolig då jag inte är 100% säker på oss. Sedan dess har han varit nedstämd, passiv, lättirriterad. Pratar om att bo separat, och jag bara gråter. Han säger att hans mentalitet är dålig och leker inte längre med vår dotter. Han gick på en fest hos sin kollega som jag inte kunde förmå att gå till. Kan inte dricka och vill inte låtsas som att allt är bra.

    Jag har nu tre stora alternativ:
    Behålla och försöka reda ut det. 
    Behålla och vara själv med två barn (svårt ekonomiskt)
    Inte behålla och bo själv med dottern. 

    Dessutom har jag skuldkänslor eftersom min dotter skulle älskat ett syskon.

    Behöver lite synpunkter på detta :/

  • Svar på tråden Vet inte vad jag ska göra
  • svansmamman

    Spontant säger allt i mig att avbryta är rätt beslut. Om livet förändrades med första barnet är det ingenting mot vad som händer när det kommer ett till. Om ni inte var tillräckligt stabila i er relation då, vad är det som talar för att ni är mer stabila nu? Tvärtom låter det som att ni inte kan kommunicera, eller i vart fall förstå varandras språk. Att ni hamnar i en situation där ni nu har det tok-dåligt igen för att du ventilerar vad du känner är för mig väldigt oroväckande. Antingen handlar det om hur du lagt fram det, eller hur han emottog det. Oavsett vad kan ni inte förstå varandra tillräckligt väl för att undvika att hamna i den svacka ni återigen hamnat i. 


    Kanske kan ni båda bättra er och fungera tillsammans i en relation, eller så är ni helt enkelt inte kompatibla. Det är iallafall inte rätt tillfälle att inkludera ett till barn i soppan, utan fokusera på barnet ni har och på er relation om något - eller bryt upp direkt och inse att ni inte fungerar. 


    Jag hoppas det reder ut sig för er, vad än ni landar i! ❤️

  • Anonym (Reality check)

    Jag röstar för abort och göra slut med killen. Han är inte pålitlig, han kommer att lämna dig i skiten igen. Dessutom ska du kontakta FK och begära underhåll via dem så du slipper drabbas ekonomiskt. Ett under att den där "kompisen" inte är gravid också.... Du tror väl inte han sov på soffan?

  • Anonym (222)

    Ekonomin ska väl ändå lösa sig eftersom han ska betala underhåll om du har barnen mer än halva tiden + barnbidrag. 

    Men lös först er relation. Pengar kan man lösa sen. 

  • Anonym (Sally)

    Ok.. nu säger jag bara hur jag hade gjort.

    Men jag hade valt att behålla barnet men dumpa killen.

    Då hade jag haft helsyskon. Han är ju redan pappa till ett, hade varit jobbigare med två olika pappor. och barnen har varandra.

    men du ska ju göra det som känns rätt för dig

  • Emmachan

    Tack för alla svar. Ja, det lutar mot att göra slut med han. Det känner jag mig ganska säker på. 

    Men hur ska jag göra med graviditeten. Antingen får min dotter ett helsyskon eller så är det jag och hon.

  • Anonym (222)
    Emmachan skrev 2023-09-17 08:32:21 följande:

    Tack för alla svar. Ja, det lutar mot att göra slut med han. Det känner jag mig ganska säker på. 

    Men hur ska jag göra med graviditeten. Antingen får min dotter ett helsyskon eller så är det jag och hon.


    Det är en alldeles för svår fråga att lösa med random okända på ett forum! Boka genast tid hos BM, prata med henne, sen kan hon boka in dig hos kurator också om det behövs, innan du tar beslut. 
  • Anonym (G)

    Ditt barn vill ha ett syskon nog inte till vilket pris som helst. Om det blir tufft ekonomiskt behöver du lägga resurserna som finns på ditt nuvarande barn och prioritera det. Dessutom vill du väl att eventuella framtida barn ska ha en ansvarstagande pappa som du har en bra relation med? Om du väntar kan du ju träffa en person du är kompatibel med i framtiden istället för att ha två barn med någon du redan nu inte kommer överens med. Hur är helsyskon viktigare än att pappan är vettig? Men som ovanstående säger, ta professionell hjälp. 

  • Emmachan

    Jag har sökt psykologhjälp men problemet är att de inte får ge ett ärligt svar om vad de tycker. Jag känner att detta beslut är alldeles för stort för mig att ta. Det kommer bestämma hela framtiden. Jag avslydde att vara singel eftersom jag var så hyperfokuserad på att få han tillbaka. Jag hatar hur han triggar min otrygga anknytning.

    Anledning till att det blir problem ekonomiskt är att jag kommer behöva vara mammaledig och klara mig på den pengen. Vi båda har bra jobb men utan han (som tjänar mer) blir det svårt. 

    Kan tilläggas att jag är 22 år. Dottern är 2. Har planerat att börja studera till hösten, en kandidat.

  • Anonym (gf)
    Emmachan skrev 2023-09-17 11:06:43 följande:

    Jag har sökt psykologhjälp men problemet är att de inte får ge ett ärligt svar om vad de tycker. Jag känner att detta beslut är alldeles för stort för mig att ta. Det kommer bestämma hela framtiden. Jag avslydde att vara singel eftersom jag var så hyperfokuserad på att få han tillbaka. Jag hatar hur han triggar min otrygga anknytning.

    Anledning till att det blir problem ekonomiskt är att jag kommer behöva vara mammaledig och klara mig på den pengen. Vi båda har bra jobb men utan han (som tjänar mer) blir det svårt. 

    Kan tilläggas att jag är 22 år. Dottern är 2. Har planerat att börja studera till hösten, en kandidat.


    Vem ska ta det annars?


     


    Dottern är två, hennes åsikter om syskon ska inte räknas med. Alls. 

  • Anonym (Y)

    Eftersom du endast är 22 och har hela livet framför dig och gott om tid att träffa en annan man, som du förhoppningsvis är bättre synkad med, så skulle jag rösta för abort och lämna relationen du är i nu. 

    Särskilt om du har planer på att plugga, dvs ekonomin troligen inte kommer vara den bästa på ett antal år. 

  • DVQ
    Emmachan skrev 2023-09-17 11:06:43 följande:

    Jag har sökt psykologhjälp men problemet är att de inte får ge ett ärligt svar om vad de tycker. Jag känner att detta beslut är alldeles för stort för mig att ta. Det kommer bestämma hela framtiden. Jag avslydde att vara singel eftersom jag var så hyperfokuserad på att få han tillbaka. Jag hatar hur han triggar min otrygga anknytning.

    Anledning till att det blir problem ekonomiskt är att jag kommer behöva vara mammaledig och klara mig på den pengen. Vi båda har bra jobb men utan han (som tjänar mer) blir det svårt. 

    Kan tilläggas att jag är 22 år. Dottern är 2. Har planerat att börja studera till hösten, en kandidat.


    Det är ju du och bara du som kan fatta beslutet. Därför kan inte en psykolog säga vad de tycker. Det är egentligen irrelevant vad psykologen, pappan, eller folk på familjeliv tycker är vettigt. Det är inte vi som kommer att leva ditt liv.

    Om jag frågar min treåring skulle han säga att han vill ha minst ett syskon, en katt, en hund och aldrig nånsin flyttat från vår förra lägenhet som var för liten redan för tre personer. Ergo: man kan inte ta hänsyn till barn i den åldern när det gäller livsavgörande beslut. Du ska inte ha dåligt samvete mot din dotter om du väljer abort.

    Hur ser det ut annars i ditt liv? Finns t ex morföräldrar som kan avlasta eller hjälpa till ekonomiskt?
  • Emmachan

    Min dotter har en mormor som hjälper till med passning och ibland ekonomsikt. Min pappa är inte engagerad, även om vi håller kontakten. Hans föräldrar har problem, försvinner ibland. 

  • Anders1970

    Hej Emmach­an,


    Du verkar själv sitta på svaret. Mannen är instabil och man skall aldrig samverka i nära relation med en sådan (oavsett kvinna/man)


    Så du mår bäst att ha ditt barn och vara utan denna man. Att han fått jobb/hög lön påverkar han inte som inre person.


    Vad händer om han blir av med jobb/lön... Du är själv starkast och bevisligen klarar det.

Svar på tråden Vet inte vad jag ska göra