• Tvillingar2024

    Tvillingar 2024

    Hej! 
    Jag väntar tvillingar, går in i vecka 12 idag. 
    Så spännande men också så oplanerat, vi har en liten kille på 8 månader här hemma redan. Men vi har lyckats bli gravida med tvillingar trots att mannen räknas som infertil (då han hade väldigt lågt antal spermier), jag helammade och inte hunnit få tillbaka min mens. Så det känns helt ofattbart och väldigt chockerande! 😂 
    Så jag undrar om det är några mer som väntar eller har tvillingar som vill dela lite tankar, symtom, tips och känslor? 😊

  • Svar på tråden Tvillingar 2024
  • sara499

    Hej!

    Jag är också gravid med tvillingar (vecka 8+5 idag) och har en snart 2-åring hemma. Vi blev också totalt chockade över beskedet när vi gjorde VUL, vi har inte tvillingar i familjen eller nåt sånt så det var extremt oväntat :)

    Jag delar gärna tankar osv :)

  • Tvillingar2024

    Åh va kul, grattis! 😁 
    Jag hade tydligen tvillingar på båda sidor men som jag inte vetat om förrän nu. Men vi har inte haft en tanke på att det kunde vara tvillingar. 
    Märker du någon skillnad nu gentemot när du väntade en bebis? 
    Jag har redan lika stor mage som när jag var i vecka 22 med förra 😱 

  • Sam2023

    Stort grattis till tvillingar.Jag har också tvillingar som fyllde 8 år igår enäggstvillingar två tjejer.När jag va gravid med tvillingar so vad det stort skillnad att vara gravid med ett barn.Jag hade mycket mera och tidigare symtom som foglossning,trötthet,ont i kroppen,svårt att sova.Men själva förlossning va fantastiskt och normalt vaginalt.Första tiden med tvillingar va dock tufft.Dom har haft kolik i 6 månder.Sen vändes allt både sömn och allt gick bra det är bara lite mera jobb men samtidigt fantastiskt att ha tvillingar even om det va tufft.Min bror har också tvillingar och dom är så lugn och har inte kolik.Dom sover hela natten. 
    Det kommer går bra och mina tips är lägga dom sova tilsamas i ett säng då sover dom mycket bättre.Önskar dig all lycka 😊

  • LFF

    Grattis till tvillingarna! 

    Mina grabbar fyller 10 i november så det är ett tag sedan jag var gravid Minns ändå chocken hos gyn vid mitt tidiga vul då jag fick beskedet att vi väntade två bebisar och inte en. Har inga andra barn än tvillingarna men hade två misslyckade graviditeter och svårt att bli gravid innan (det tog 5 år från försöksstart till levande barn), därav ett tidigt vul. 

    Jag hade en DCDA-graviditet, dvs det som i talspråk kallas tvåäggstvillingar. I våras fick vi veta att de är enäggs och om ägget delas under de första tre dagarna efter befruktning så blir det DCDA (två fostersäckar, två moderkakor) och ungefär 25% av alla samkönade tvåäggspar är enäggstvillingar. Vi fick DNA-test när de fyllde 9 år och fick vara med i Tvillingregistrets stora undersökning som skickas ut till alla tvillingföräldrar. 

    Jag mådde tipptopp genom hela graviditeten. Inget direkt illamående, ingen foglossning, inget mer än att jag somnade i bilen varje dag efter jobbet när sambon kom och hämtade mig. 

    Det blev igångsättning och efterföljande snitt. När de väl var ute var de enormt synkade redan från start. Vi hade inte heller problem med kolik och liknande. Försökte helamma men hade inte tillräckligt med mjölk så jag delammade ett par månader innan det blev flaska på heltid. 

  • Tvillingar2024

    Sam2023 

    Tack! Okej, jag har redan känningar av foglossningen, dock vet jag inte om det kan ha lite att göra med att jag ganska nyss fick barn också. 
    Klarade du dig ifrån illamåendet? 
    Jag tycker illamåendet blivit bättre för varje barn för mig, har en äldre son som är 9 nu och han spydde jag konstant med fram tills vecka 26 sen fick jag grov havandeskapsförgiftning så där blev det snitt i vecka 32+2 då mina organ började ge upp. Med den lilla spydde jag fram till vecka 16 sen var det bra framtill vecka 33 ungefär då illamåendet kom tillbaka. Nu med tvillingarna mår jag visserligen illa men det börjar bli bättre och jag har absolut inte spytt lika mycket så det är jag tacksam för. 😊 
    Har tänkt att jag ska försöka dubbelamma och försöka hålla dom syndade i mat och sovning om det går. 

  • Tvillingar2024

    LFF 

    Tack! Va härligt att ni lyckades tillslut och till och med fick två på engång!
    Men va spännande, hade ingen aning om att det kunde vara enäggstvillingar ändå! 

    Gud va skönt för dig att du fick en sån bra graviditet, håller tummarna för att mitt illamående som börjar avta fortsätter så och håller sig borta. 

  • LFF
    Tvillingar2024 skrev 2023-09-18 10:27:32 följande:

    LFF 

    Tack! Va härligt att ni lyckades tillslut och till och med fick två på engång!
    Men va spännande, hade ingen aning om att det kunde vara enäggstvillingar ändå! 

    Gud va skönt för dig att du fick en sån bra graviditet, håller tummarna för att mitt illamående som börjar avta fortsätter så och håller sig borta. 


    Haha, jodå, mycket spännande lär man sig Det var även under googlingarna då som jag fick veta om just Tvilingregistrets stora undersökning bland alla tvillingar och att de erbjöd DNA-test. Eftersom det inte var livsviktigt för oss att veta så var det inga problem att vänta. Det var snarare jobbigt för alla andra nyfikna

    Vad skönt att ditt illamående håller på och avta. Hoppas du får njuta nu av en okräkig höst Hjärta
  • Sam2023
     illamående har jag inte haft med tvillingar.Foglossning har jag haft besvär från vecka 16 redan tills fram till förlossning.Hoppas du kommer klara dig bättre med både illamående och Foglossning
  • Tvillingar2024
    Snurresprett skrev 2023-09-25 15:30:48 följande:

    Jag är gravid i v 6+3 med tvillingar, omgång 2.
    har enäggs sedan tidigare.:)


    Va kul! Oj omgång två, spännande! När fick du först tvillingarna? 😊
  • Mammikan

    Hej!

    Jag har en fråga angående tvillinggraviditet, vad har ni fått för rekommendation angående folsyra? Ska ni ta mer än vad som rekommenderas till en vanlig graviditet med ett barn eller extra? När jag ställer frågan så ser sjukvården mest ut som frågetecken och säger att de inte vet, medan jag läste från Västra Götalands regionen att man ska ta dubbelt vid tvillingar, och i Skåne är informationen väldigt vag vid tvillingar. Någon som vet? :) 

Svar på tråden Tvillingar 2024